• MeAndBaby

Barnvakt när syskon ska födas

Hur har ni gjort som har behövt tillkalla era barnvakter mitt i natten för att åka till förlossning? Har ni väckt det blivande storasyskonet och sagt "hejdå, nu åker mamma och pappa, mormor är här med dig nu", el har ni bara åkt och barnet har fått vakna med barnvakten?

Min son kommer vara 2 år och 8 månader när syskon kommer. Är det "taskigt" att inte väcka och säga hejdå?

• Svar på tråden Barnvakt när syskon ska födas
  • Ema86

jag hade nog inte väckt upp o sägt hejdå... då finns risken att barnet blir ledset.

förbered istället med att köpa hem nån överraskning som mormor/barnvakten kan ha att avleda eventuell saknad med på morgonen 

• emmisss

Vi har bara åkt!
    Mina barn bryr sig inte så mycket om det är mamma eller mormor som är där när dom vaknar! Dom blir nog gladare till och med om det är mormor! Hehe! :)

• SIN74

Min rekommendation är att prata med barnet och berätta att om det sätter igång på natten så kommer dessa att vara hos dig när du vaknar. Är inte barnet lättväckt kan man ju gå in och pussa hejdå och viska att man åker. 

Varför tycker jag då detta? Jo, vi fick åka akut då andra kom för tidigt. Vi hann inte säga innan/förbereda stora. Detta resulterade i separationsångest. 

• Erizajo

Jag frågade min äldsta dotter hur hon ville att jag ska göra, hon vill bli väckt (snart 7 år är hon) till sonen som snart blir fyra har jag sagt att det kan vara så att farmor och farfar kan vara här en morgon fast jag och maken lagt honom. Prata med barnet före helt enkelt!

• Flickan och kråkan

Alla mina tre förlossningar har startat på natten. Nu har mina barn vaknat själva innan vi åkt in, men annars hade vi tveklöst väckt dem. Första gången var äldsta 16 månader. Nu i somras när trean föddes var de stora 4 respektive 5,5 år. 

Svar på tråden Barnvakt när syskon ska födas