• Anonym (tillfällig)

    När syns sjukanmälan på fk.se?

    Hej!
    Jag undrar hur lång tid det tar efter att arbetsgivaren har sjukanmält mig till att jag ska kunna se det på Mina sidor?

    Även, måste arb.givare anmäla sjukdom till fk den 15 dagen eller kan de vänta hur länge de vill?

    /Tacksam för svar

  • Svar på tråden När syns sjukanmälan på fk.se?
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Oftast behöver det gå en vardagsnatt innan du se din arbetsgivares sjukanmälan på ”Mina Sidor”.


    Om arbetsgivaren ringer till Kundcenter för Partners (Arbetsgivare) och gör anmälan, registreras anmälan direkt i de interna systemen och du kan se den direkt på ”Mina Sidor”

    Arbetsgivaren har som längst 21 dagar på sig att göra sjukanmälan, från första sjukdagen. 


    Så här står det i vårt faktablad om "Att sjukanmäla anställda" :


    När en anställd har varit sjuk mer än 14 dagar är arbetsgivaren skyldig att sjukanmäla den anställda till Försäkringskassan (senast den 21:a sjukdagen). 

    Hälsningar
    Agaton, handläggare  

  • Anonym (tillfällig)

    Vad händer om arbetsgivaren väntar mer än 21 dagar med att anmäla en sjuk anställd?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Skulle en arbetsgivare göra en sen anmälan kan den anställda inte ansöka om sjukpenning förrän det är gjort, ärendet kan därför bli fördröjt. Det kan därför vara bra att påminna arbetsgivaren om att de kan göra sjukanmälan den 15:e dagen i sjukperioden.
    Om det exempelvis skulle uppstå en tvist mellan den anställde och arbetsgivaren på grund av att de inte betalat ut sjuklön eller  inkommer med anmälan efter det att man har påmint vid ett flertal tillfällen, kan man ta kontakt med oss på kundcenter på tel 0771-524 524 för att ansöka om s.k. sjuklönegaranti.
    Jag bifogar en länk där du kan läsa mer om detta(s.18):

    www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/ee7b9dff-87b6-47a3-ae73-26a6bac7d634/vagledning-2011-01.pdf

    Hälsningar
    Jonna, handläggare

Svar på tråden När syns sjukanmälan på fk.se?