• Humlan02

Söker läkare i Göteborgsområdet

Hej!
    Jag ska utomlands och göra ett äggplock, och skulle gärna vilja ha tips på läkare i Göteborgsområdet som kan hjälpa mig med att påbörja en stimulering så att jag slipper vara utomlands så länge.

Jag har varit i kontakt med någon privat mottagning som först sa att de kunde hjälpa mig, men sedan backade ur. :/

Är det någon som kan ge mig några tips?

• Svar på tråden Söker läkare i Göteborgsområdet
  • Dustpuppy

Försökte skicka PM till dig men ditt konto är stängt för det.

/Dustpuppy

• Michi76

Hi, sorry if this is in English.  I have had SO much trouble finding help with preparation for donor egg IVF in the Czech Republic.  Sweden is HORRIBLE when it comes to doctors.  You cannot get appointments here even if the situation is already fairly urgent.  I went to Kvinnokliniken Carlanderska...no help. "We are fully booked".  I really just needed an ultrasound which takes what?!  3 minutes??
    Then I contacted Kvinnokliniken Gårda and had to hear that they need me to go to private IVF Nordic center in the same house.  As soon as I said "IVF utomlands" ALL doors shut righ in my face.  I mean, do gynocologists not do ultrasounds ALL the time?  It's their job, right?  They should be able to measure the endometrial lining.  Well, so I HAD to go to Nordic IVF and pay extra of course.  1200kr for an ultrasound.  I am sure they did that on purpose to get the IVF clinic extra money as they work hand in hand. 
    For my next ultrasound I contacted Fertilitätscentrum Carlanderska and they were very helpful.  Ultrasound was cheaper, too.  1000kr.  And I got a written report without the doctor rolling his eyes on me.
    And don't even get me started on how difficult it was to get a repeat hCG blood test which was required by the CZ IVF clinic.
    Well, I did get pregnant after we transferred 2 embryos, but my hCG blood tests showed that my hormones were dropping and the pregnancy wasn't viable.  So sad.  I am certain that the running around and stressing over all the tests I was supposed to have done had an impact on my pregnancy.

We are now preparing to try again in July.  This time my husband (he's Swedish, I'm German) will handle all necessary phone calls to keep the stress away from me.

Lycka till!!!

• Sossatina

Kan tipsa om Dr Anders Barth på Partus Kvinnohälsa, som hjälper till med ultraljud, men inte mediciner. Han är ansluten till Försäkringskassan så varje besök kostar bara 300kr.

På Vasakliniken, Vasagatan 46, finns en Dr Andersch, som var väldigt kunnig, hjälpsam och trevlig. Han är inte ansluten till FK så där kostade ultraljudet 600kr. Eftersom han inte är ansluten till FK är det möjligt att han kan hjälpa till med mediciner oxå, det vet jag faktiskt inte, men tror det är bättre chans där än carlanderska eller ivf nordic.

Sverige är verkligen värdelöst när det gäller hjälp till de som tvingas söka fertilitetsbehandlingar utomlands, hopplöst att både hitta läkare som hjälper till, och att få tid att komma.

• Wonderstruck

Hcg-provet kan ni beställa på nätet på werlabs.se, sen går man bara till närmaste provtagningsställe och tar provet. Svaret får man sedan på mejl efter max 24 timmar.

Svar på tråden Söker läkare i Göteborgsområdet