Keratosis pilaris
Ni som har barn med keratosis pilaris. Hur behandlar ni detta?
Ni som har barn med keratosis pilaris. Hur behandlar ni detta?
Inte alls. Jag har det själv och ett av barnen har det. Vi behandlar det inte på något sätt.
Min dotter har det i ansiktet, på armar och benen. Det är både rött och knottrigt. Har ni lika utbrett?
Jag har det inte i ansiktet. Det har också blivit mycket bättre sen jag blev vuxen. Dottern har lite i ansiktet men inte så rött. Vi har mest på överarmarna. Det ska ju gå att få det bättre med olika salvor, men jag har inte testat.
Om det är mkt i ansiktet tänker jag att det kan vara bra att börja testa olika behandlingar. Jag tyckte mitt var lite jobbigt (på överarmarna) i tonåren. Vad jag har läst finns det ingen standardbehandling så kanske vill ni testa olika alternativ nu. Hur gammal är din dotter? Lider hon själv av det ännu?
Vi har testat ett flertal krämer. Just nu kör vi oljebad och en kräm från Apoteket som heter lipikar Baume ap. Bäst hitills, håller det hyfsat i schack. Det allra bästa var dock Elocon (användes inte i ansiktet). Försvann helt av det men är ju en stark kortisonkräm så vågar inte fortsätta med den tyvärr. Min dotter är 2,5 år så hon har inte märkt det ännu. Nu spelar det ju egentligen ingen roll eftersom hon inte själv störs av det. Men om det fortsätter vara såhär illa kan det ju bli ett problem för henne.
Min son har KP på armar, ben och kinder. Han fyller snart 3 och jag skulle säga att det har förbättrats rätt mycket sedan ett år tillbaka. Nu ser man det knappt. På inrådan av min bror som är barnläkare så använder vi en kräm med salicylsyra (3 %) i Essex - varannan dag kanske. I ansiktet bara fuktgivande. Har testat hur mycket vanliga fuktgivande som helst och googlat ihjäl mig, men slutligen fastant vid Weledas serie för baby för ansikte och Maria Åkerbergs body lotion. Var väldigt stressad över detta tidigare, men nu har det alltså i princip lagt sig. Lycka till!