• Anonym (15)

Du som fått sjukersättning beviljad av FK!

Några frågor till er:

1. Hur stor sjukersättning har du?

2. Vilken sjukdom har du?

3. Var det svårt att få igenom?

Min läkare tycker jag ska söka 25% sjukersättning eftersom jag har nu varit sjukskriven i snart 2 år på 25% pga fibromyalgi.... jag kommer aldrig klara jobba 100%.

Nåt viktigt man bör veta inför denna process?

• Svar på tråden Du som fått sjukersättning beviljad av FK!
  • Trinity78

1. 50%
    2. Asperger, ADD och Ehler-Danlos syndrom
    3. Nej. Min läkare visste precis hur han skulle skriva. 

Reproductively challenged
  • Anonym (prata)

Ett tips är att när fk vill ha svar på massa frågor ber du dem prata med läkaren inte dig

• Anonym (star)

1. 100%
    2. ångest depression
    3. nej min läkare visste vad han skulle skriva

• Anonym (aktivitetsersättning)

Jag har aktivitetsersättning då jag är under 30 år, men väljer att svara i alla fall.

1. Jag har 100 % aktivitetsersättning

2. Depression, panikångest, autism

3. Nej, det var inte svårt alls, men det var en himla väntetid, jag väntade ett halvår på beslutet.

• Anonym (as)
    Anonym (15) skrev 2014-04-23 21:15:31 följande:
    Några frågor till er: 1. Hur stor sjukersättning har du? 2. Vilken sjukdom har du? 3. Var det svårt att få igenom? Min läkare tycker jag ska söka 25% sjukersättning eftersom jag har nu varit sjukskriven i snart 2 år på 25% pga fibromyalgi.... jag kommer aldrig klara jobba 100%. Nåt viktigt man bör veta inför denna process?

Cirka 6000 kr i månaden, har drag av asperger/autism och ADHD till sist det var inte svårt för mig att få det beviljat.
  • Anonym (qwe)

1. 100%, får ut 6900 kr efter skatt. Skulle aldrig klara mig utan sambon.

2. Bipolärt syndrom och några andra psykiska diagnoser. Permanenta minnesskador.

3. Nej.

• Anonym (Tidigare)

1. 100% (12.000:-/mån) 2. SRS, fibromyalgi, artrit 3. Inte till en början men vartefter blev det svårare då jag blev av med jobbet under sjukskrivning.

• Anonym (Linda)

1. Hur stor sjukersättning har du? 100%, 8900kr netto

2. Vilken sjukdom har du? Kronisk värk

3. Var det svårt att få igenom? Nej! Det var min handläggare och läkare som fixade allt. Jag behövde inte ens ansöka om det själv. Hade varit sjukskriven i 4 år innan med rehabilitering och arbetsträning men det har inte fungerat.

• Anonym (15)

Tack alla!!

Oj, vad olika det är för alla....

Gärna många fler svar!

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (15) skrev 2014-04-28 16:34:04 följande:

Tack alla!!

Oj, vad olika det är för alla....

Gärna många fler svar!

Den lön (sjukersättning) du får räknar de ju på de tre bästa åren under en specifik tidsperiod. Därför kan det bli extremt olika.
  • Anonym (qwe)

I mitt fall var jag sjukskriven max antal dagar först innan jag fick sjukersättning och under tiden minskade ju sjukpenningen mer och mer och till sist när jag fick sjukersättning hade jag bara rätt till 6900. Jag hade jobbat i flera år innan sjukskrivningen och skyddat min sgi men det hjälpte inte. Inte nog med att jag är svårt sjuk och har jobbigt med det, att få så lite pengar känns verkligen som att jag är mindre värd än vanliga friska människor.

• Ikaros

1. 17.000 kr innan skatt
    2. ADHD, Bipolär m.m.
    3. Nej, min handläggare och läkare skötte allt inom ca 1 månad. 

• catchlife
    1. 10.336 före skatt

2. Fibro, GAD och ADD

3. Vet inte än, ligger under utredning och blev uppringd av FK idag som ville kompl lite. Lät som om det skulle gå igenom men ropar inte hej än.
  • Anonym (Undrande)

Det låter som att det är lätt att få igenom om bara läkaren skriver "rätt" saker?

Jag vill söka 100% sjukersättning men min läkare och sköterska menar att det är svårt att få igenom det då jag bara har depression och ängslig personlighetsstörning som diagnoser. Är sjukskriven och står i kö för NPF-utredning och har troligen ADD. Kommer dock att ta minst 1 år innan utredningen görs.

Jag har aldrig haft ett jobb och känner att jag är för begränsad på flera olika sätt för att ta mig ut i arbetslivet. Är 36 år och det är inget jag tror kommer att förändras.

Vad kan läkaren trycka på för punkter när den skriver intyg till Försäkringskassan?

• Anonym (Hilda)

1. 50 %, jag hade 100 % aktivitetsersättning innan

2. Autism och ångestsyndrom

3. Nej, men jag blev varnad för att det skulle vara jättesvårt. Handläggningstiden var nästan ett halvår, grymt lång med andra ord.

• Anonym (Hilda)
    Ikaros skrev 2014-09-04 05:13:18 följande:

1. 17.000 kr innan skatt

2. ADHD, Bipolär m.m.

3. Nej, min handläggare och läkare skötte allt inom ca 1 månad. 

catchlife skrev 2015-01-27 14:02:13 följande:

1. 10.336 före skatt2. Fibro, GAD och ADD3. Vet inte än, ligger under utredning och blev uppringd av FK idag som ville kompl lite. Lät som om det skulle gå igenom men ropar inte hej än.

Får jag fråga hur ni kan ha en så stor ersättning? Jag får 8000 innan skatt, betydligt mindre alltså.
Svar på tråden Du som fått sjukersättning beviljad av FK!