Hur ska jag bete mig kring vår nyligen hemtagna valp och vår hankatt på 6 månader?
Idag tog vi hem en valp på 8 veckor. Det är en vit herdehund, så han är ju inte liten precis. Vår hankatt är både rädd, arg och avundsjuk (vad jag kan avläsa, alltså). Han skjuter rygg och fräser åt hundvalpen, han har även rivit honom över nosen.
Valpen är lugn och nu också rädd för katten. Han har inte gjort annat mot den än att närma sig den (jag förstår ju att det måste handla om revir osv?).
I alla fall behöver vi hjälp. Vår hankatt hade tidigare sitt syskon hos oss, men då syskonet blev aggressivt emot oss så förflyttades det till en vän till oss. Han har ett högt aktivitetsbehov och vi har funderat på att skaffa honom en vän (främst också eftersom att vi kommer att ägna mycket tid till den nye valpen och förstår att katten måste aktiveras.
MEN, nu ber jag verkligen om råd. Hur ska vi göra? Ska katten få en kompis nu (som då givetvis ska vara LUGN i sättet). Tänker på det faktum att det kanske blir för mycket förändring? Fast det kanske blir en positiv förändring? Hur lång tid får vi räkna med innan katten inte tar hunden som en konkurrent och VAD kan VI göra för att underlätta? Och hunden... hur ska vi få honom att sluta vara livrädd för katten? Katten är ännu inte kastrerad men ska kastreras snarast.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-23 22:12
Katten är INNTEKATT förresten. Vi bor i en lägenhet i ett lugnt område.