• Humlan88

Hur får jag henne att sluta skälla på allt som rör sig?

Har en skitmysig ompla-hund på 6 år. Grejen är att hon gärna vill skälla på allt som rör sig utanför dörren. Hur ska jag få henne att sluta? Och sluta skälla på folk som kommer å hälsar på? Tips?

• Svar på tråden Hur får jag henne att sluta skälla på allt som rör sig?
  • Dexter dot com

www.evabodfaldt.com/artikelsida.asp

Svallerträning är lösningen :)

Och glöm antiskallhalsband då dom reagerar på vibrationer och därför straffas alla ljud från hunden dvs även glädje/lekskall, lekmorr, gnällande vis smärta och oro osv. Med andra ord ett vidrigt redskap som straffar bort hunden kommunikation.

• Aniiee
    Dexter dot com skrev 2014-04-24 09:54:58 följande:
    www.evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticl...

Och glöm antiskallhalsband då dom reagerar på vibrationer och därför straffas alla ljud från hunden dvs även glädje/lekskall, lekmorr, gnällande vis smärta och oro osv. Med andra ord ett vidrigt redskap som straffar bort hunden kommunikation.
    Varför fattar inte folk det här? Gråter
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • realisten
    Humlan88 skrev 2014-04-23 22:34:02 följande:
    Har en skitmysig ompla-hund på 6 år. Grejen är att hon gärna vill skälla på allt som rör sig utanför dörren. Hur ska jag få henne att sluta? Och sluta skälla på folk som kommer å hälsar på? Tips?

Fockusera inte på att hunden skäller. skallet är bara en grej i en hel process. studera det övriga hunden gör samtidigt som den skäller. Kutar hunden runt i hallen? sätt stopp för det och äg hallen. kommer det besök behöver inte hunden Heller vaa i hallen utan kan tillexempel vara i vardagsrumet istället. kör du detta konsekvent visar du hunden att du tar hand om besökare och annat utanför dörren . Då kommer med stor sannolikhet skällandet också att upphöra.
  • realisten

Att stoppa skall med hjälp av antiskallhalsband är bara förkastligt! Måste vara mycket bättre att istället förekomma och och vara en bra ledare för hunden en att andvända idiotiska hjälpmedel.

• Lindsey Egot the only one
    Humlan88 skrev 2014-04-24 07:44:33 följande:

Tack för alla svar, hur gör jag när hon skäller på bilar och sån som kör upp på gården?

Är det ute så måste hon ju få skälla på det hon reagerar på men du kan ju visa att bilar inte är farliga genom att först gå till en avstängd bil, sedan står ni bredvid en bil som startar och ökar successivt träningen att inte skälla. Vet även hundar som varit rädda för dammsugaren men blivit botade av det oljudet med att man vänjer dom successivt. Mitt råd är att kontakta en veterinär som kan guida dig vidare till någon hundpsykolog.
  • Lindsey Egot the only one
    Aniiee skrev 2014-04-24 12:42:24 följande:
    Varför fattar inte folk det här? Gråter
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
    Den hunden som jag kände som fick det var det faktiskt veterinären som rekommenderade det.
  • Aniiee
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 15:14:12 följande:
    Den hunden som jag kände som fick det var det faktiskt veterinären som rekommenderade det.
    Vetrinärer är ofta inte det minsta utbildade i hundpsykologi utan i djurmedicin......
  • Dexter dot com
    Det finns många veterinärer som inte är ett dugg intresserade av djur och hur dom fungerar mentalt utan dom är intresserade av sjukdomar, forskning och teknik.
  • Hallonbåt02
    Dexter dot com skrev 2014-04-24 09:54:58 följande:
    www.evabodfaldt.com/artikelsida.asp?intArticl...

• iaseia
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 07:31:42 följande:
    Vissa hundar slutar aldrig skälla hur mycket träning de än får eller oberoende om de är trygga eller inte. Vissa har det i sin natur och bara måste skälla på allt och alla. Bor man i lgh och måste arbeta så är det störande om för grannar om man har en hund som skäller så fort den hör någonting. Vet tom att hunden som fick citrushalsband skällde på nätterna när folk gick i trapphuset. När veterinären rekommenderade halsbandet så gjorde det under. Och efter ett tag behövde de inget halsband inne för hunden skällde inte inne mer.
    Kan ett halsband få bort det kan träning få bort det anser jag.
    Har man misslyckats så har man tränat fel för sin hund.

Givetvis så finns det hundar som har lättare till skall och vaktar och visst finns det hundar som inte skäller a osäkerhet det är ju jättesvårt för oss att veta då vi inte känner hunden.
    men i meroarten är de osäkerhet.

Jag har en unghund med osäkerhet (vanliga tonårsfasoner) plus att han har mycket vakt och lätt till skall så jag vet vad jag pratar om.'

Kan man inte träna sin hund och bor i lägenhet och grannarna störs av det så kanske man ska ändra sin livsituation eller inse att detta kanske inte var bästa valet av ras,'

Igen, ja jag vet vad jag pratar om för de är inte så länge sedan jagf själv var där !
  • iaseia
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-24 15:12:53 följande:
    Är det ute så måste hon ju få skälla på det hon reagerar på men du kan ju visa att bilar inte är farliga genom att först gå till en avstängd bil, sedan står ni bredvid en bil som startar och ökar successivt träningen att inte skälla. Vet även hundar som varit rädda för dammsugaren men blivit botade av det oljudet med att man vänjer dom successivt. Mitt råd är att kontakta en veterinär som kan guida dig vidare till någon hundpsykolog.
    Eller så vänder man sig till närmaste brukshundsklubb, rasklubb, kennelklubb eller privata aktörer och går kurser och stärker er relation och där kan du även fråga om hjälp och någon som ser hunden live kan hjälpa dig.
  • iaseia
    Ja och vetrinärer har svar på allt.

De som rekomenderar spannmåls foder till köttätare, de som avlivar hundar fast de ska ha en kastrering osv...
  • iaseia
    Aniiee skrev 2014-04-24 15:30:59 följande:
    Vetrinärer är ofta inte det minsta utbildade i hundpsykologi utan i djurmedicin......
    Ibland undrar man om de ens är det :)
Svar på tråden Hur får jag henne att sluta skälla på allt som rör sig?