• Lavskrikan

Jobb och graviditet. Hur gör ni?

Hur gör ni andra gravida med jobbet? Hur långt in i graviditeten jobbar ni, och med vad? Har ni behövt byta arbetsuppgifter eller omplaceras? Vad säger er omgivning om ert val?

Själv tycker jag att så här in i vecka 35 börjar det gå småtungt, men det går än. Har inget fysiskt jobb men risk för våld ibland så jag får hålla mig undan i vissa situationer. Minimerar den mentala stressen så gott det går, inte alltid möjligt.

• Svar på tråden Jobb och graviditet. Hur gör ni?
  • Tirem

Nu har jag "bara" ett kontorsjobb men stressigt sådant och jag jobbade till 17:10 på måndagen, kl 00:55 på tisdagen föddes dottern. Med andra ord, jag slutade jobba mindre än 8 timmar innan hon föddes

• Snuttan80

Jag har ett väldigt fysiskt tungt jobb, lyft hela dagarna, och mycket rörelse hela tiden. Så jag var hemma 7 veckor innan bf, och hon kom 2 veckor innan

• mmjansson85

Jag jobbar på ett lager där jag har både kontorsjobb och fysiskt jobb. Jag fick en ersättare runt v 20 så jag har dragit ner det fysiska sedan dess och nu har jag enbart kontorsjobb sedan några veckor tillbaka (är i vecka 31 nu). Jag planerar att jobba fram tills v 38 men det börjar bli jobbigt eftersom att jag sover väldigt dåligt nu.

• Karpalo

Här i Finland går man på moderskapsledighet en månad innan beräknat (senast). Jag jobbade tills jag skulle på ledigt, men var sjukskriven 2½ vecka i mars. Sen jobbade jag 2 veckor - 1 vecka semester - 1½ vecka jobb. Är inom äldrevården så det var duktigt gjort tyckte många då få orkar till slutet.

• Amalian83

I Norge går man tre veckor innan BF. Jag har därför tre veckor jobb kvar. Jag reser mycket i mitt jobb, mycket flyg och bil och hotell. Det var inte förrän efter jag genomförde det som jag bestämde skulle vara sista jobbresan som jag insåg hur slitigt det faktiskt var. Jag gjorde sista resan innan påsk.

I övrigt har jag kontorsjobb och gör jag det jag ska så kan jag komma och gå som jag vill. Fantastiskt jobb som gravid med andra ord, särskilt när det inte är något mer resande.

• lall

skulle vara ledig de sista 2 veckorna.

slutade arbeta på fredagen och på måndagsmorgonen gick vattnet. så var det med den ledigheten...

arbetar med städ. böja sig, vara allmänt smidig men inte så mkt tunga lyft. t.ex. en dammsugare. men det orkar man ju om  man mår bra :)

• Tirem
    Lavskrikan skrev 2014-04-24 07:18:00 följande:

Var hon planerad då eller hade hon bråttom? :)

Hon var dryga veckan tidig, skulle varit född 15 maj men kom den 8:e
Svar på tråden Jobb och graviditet. Hur gör ni?