Gravid i v19 - upptäckte gomspalt och snedställd fot på RUL
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag är gravid i v19 (18+5) och jag var på RUL igår.
Bm upptäckte vad hon misstänkte var gomspalt och så kallad klumpfot. Hon hämtade en läkare som gjorde en undersökning och kunde bekräfta det bm sett: dubbel gomspalt och en sned fot.
Läkaren sa till oss att det alltid finns en misstanke om kromosomfel vid missbildning, varför vi även gjorde ett fostervattenprov. Det får vi svar på om en vecka.
Jag frågade läkaren om hur stor risken var för att det ska visa sig vara ett kromosomfel, och jag fick en chock när han sa stt risken är 30%! Det var verkligen inte vad jag var beredd på.
Nu känner jag mig helt tom. Gomspalten och den sneda foten är inga problem för mig och min sambo. Det är ett eventuellt kromosomfel som skrämmer skiten ur mig.
Om det visar sig vara något av de två allvarligare kromosomfelen så kommer inte bebisen att kunna överleva utanför min mage. Då är beslutet om en sen abort ändå "lätt". Om det visar sig vara downs så vet jag inte vad vi gör :(
Hur ska jag kunna klara en sen abort? Hur ska vi kunna klara att ta ett beslut? Att börja om igen, med en ny graviditet..
Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, jag antar att jag är i chock och vill ha råd och stöd, men även bara prata av mig.. Någon som varit i liknande situation som vi är i nu?