• normajeanbaker

Gravid i v19 - upptäckte gomspalt och snedställd fot på RUL

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag är gravid i v19 (18+5) och jag var på RUL igår.

Bm upptäckte vad hon misstänkte var gomspalt och så kallad klumpfot. Hon hämtade en läkare som gjorde en undersökning och kunde bekräfta det bm sett: dubbel gomspalt och en sned fot.

Läkaren sa till oss att det alltid finns en misstanke om kromosomfel vid missbildning, varför vi även gjorde ett fostervattenprov. Det får vi svar på om en vecka.

Jag frågade läkaren om hur stor risken var för att det ska visa sig vara ett kromosomfel, och jag fick en chock när han sa stt risken är 30%! Det var verkligen inte vad jag var beredd på.

Nu känner jag mig helt tom. Gomspalten och den sneda foten är inga problem för mig och min sambo. Det är ett eventuellt kromosomfel som skrämmer skiten ur mig.

Om det visar sig vara något av de två allvarligare kromosomfelen så kommer inte bebisen att kunna överleva utanför min mage. Då är beslutet om en sen abort ändå "lätt". Om det visar sig vara downs så vet jag inte vad vi gör :(

Hur ska jag kunna klara en sen abort? Hur ska vi kunna klara att ta ett beslut? Att börja om igen, med en ny graviditet..

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, jag antar att jag är i chock och vill ha råd och stöd, men även bara prata av mig.. Någon som varit i liknande situation som vi är i nu?

• Svar på tråden Gravid i v19 - upptäckte gomspalt och snedställd fot på RUL
  • mamaleona

Har tyvärr inga svar att ge dig, kan bara föreställa mig er sorg. Ni har några dagar på er att förbereda er, hoppas på det bästa o förbered er för det värsta. Ta hand om varandra. Prata, gråt, skrik - gå gärna o prata med någon om det känns att det kan hjälpa. Kram.

• Anonym (Gomspalt)

Gomspalt är det enda jag kan yttra mig om då min son föddes med det. Förutom att amningen inte fungerar på de flesta så var det inget stort problem. Barnen opereras tidigt och blir så fina så . Min son har inga återstående problem från det idag. Han opererades när han var 1 år och är idag 10! Några dagar på neo vid födsel blev det och sedan regelbundna träffar med gomspaltsteamet, tandreglering och logoped.

• Anonym (Olika)

Jag vet två barn som föddes med gomspalt. Den ena är tre år och i övrigt "normalstörd". Den andra är åtta år och har en sällsynt kromomsomavvikelse. Hon har visserligen inget talspråk och går i särskola, lärde sig gå först som sexåring men hon är lika glad själv för det.

Så visst kan det vara så,eller inte.

• Ingrid Marie

Alla gravidas mardröm, att något skall avvika vid rutinultraljudet... 

Att man anger risken för kromosomavvikelse till så pass som 30% antar jag beror på att man såg två olika missbildningar; gomspalten och den lilla sneda foten, eller..? 

En mycket god vän till mig föddes med både rejäl gomspalt och var kraftigt tillväxthämmad. Ultraljudstekniken då (80-talet) var väl inte så förfinad som den är nu, men man hade ändå kunnat se att något avvek; bebisen var alltför liten och verkade inte växa som förväntat. Gomklyvningen tror jag inte upptäcktes förrän hon var född dock. I och med dessa två avvikelser så befarade man första dagarna att hon kunde ha någon form av kromosomavvikelse. Det hade hon inte.

Hon hade naturligtvis svårigheter med amningen (fick matas på annat sätt, någon specialflaska tror jag) och har opererats och fått tandreglering för själva gomspalten, men utöver det var det inget annat fel. Varför hon var så liten vet man inte. Hon är en kärnfrisk människa idag.

Kan tänka mig att ovissheten och väntan på provsvaret måste vara vidrigt jobbig

Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF 2 sep 2014 ♡
  • normajeanbaker
    Ingrid Marie skrev 2014-04-24 12:16:55 följande:
    Alla gravidas mardröm, att något skall avvika vid rutinultraljudet... 

Att man anger risken för kromosomavvikelse till så pass som 30% antar jag beror på att man såg två olika missbildningar; gomspalten och den lilla sneda foten, eller..? 

En mycket god vän till mig föddes med både rejäl gomspalt och var kraftigt tillväxthämmad. Ultraljudstekniken då (80-talet) var väl inte så förfinad som den är nu, men man hade ändå kunnat se att något avvek; bebisen var alltför liten och verkade inte växa som förväntat. Gomklyvningen tror jag inte upptäcktes förrän hon var född dock. I och med dessa två avvikelser så befarade man första dagarna att hon kunde ha någon form av kromosomavvikelse. Det hade hon inte.

Hon hade naturligtvis svårigheter med amningen (fick matas på annat sätt, någon specialflaska tror jag) och har opererats och fått tandreglering för själva gomspalten, men utöver det var det inget annat fel. Varför hon var så liten vet man inte. Hon är en kärnfrisk människa idag.

Kan tänka mig att ovissheten och väntan på provsvaret måste vara vidrigt jobbig

Om risken på 30% beror på att det var två avvikelser vet jag faktiskt inte.. läkaren sa att vid dubbel gomspalt är risken 30%, där nämnde han inte den sneda foten. Jag vet inte om han räknade med den, eller om det till och med kan ge en större risk. Läkaren kommer förhoppningsvis att höra av sig idag, jag ska fråga honom då. Jag, eller min sambo och jag, blev så chockade och tagna på sängen igår att vi knappt kom oss för att ställa någera frågor alls.

Men det känns otroligt skönt att höra om människor som fötts med missbildning av något slag och förutom det varit helt friska. Det ger hopp.
  • Ingrid Marie

Hur går det ts, har ni fått några fler besked..? 

Jag kunde inte riktigt glömma din tråd..

Flicka 2009, Flicka 2013, Bebis i magen BF 2 sep 2014 ♡
  • normajeanbaker
    Ingrid Marie skrev 2014-04-30 10:37:13 följande:
    Hur går det ts, har ni fått några fler besked..? 

Jag kunde inte riktigt glömma din tråd..

Jaa!! Vi har fått det fina beskedet att våran pojke inte lider av något kromosomfel :) det är alltså "bara" gomspalten och foten, som de vet nu. Så vi kommer att fullfölja den här graviditeten :)

Det blir en liten bebis i september trots allt :)
  • Ingrid Marie
    normajeanbaker skrev 2014-05-01 01:04:37 följande:

Jaa!! Vi har fått det fina beskedet att våran pojke inte lider av något kromosomfel :) det är alltså "bara" gomspalten och foten, som de vet nu. Så vi kommer att fullfölja den här graviditeten :)

Det blir en liten bebis i september trots allt :)
    Hurra!! Så fantastiskt!!

Åh vad härligt att det blev en sådan solskenshistoria!
  • McIris

Vad underbart! Vi har en liten kusin som nu är 5 år som föddes med läpp och gomspalt, man ser det knappt på henne längre efter operationerna.

• Anonym (Hypofysen?)

När barnet är fött, - framförallt om det är en pojke, - så bör ni få hypofysen kollad. Har han en liten penis, så är det hypofysen det är fel på förmodligen (då han även har läpp och gomspalt). Det rör sig om hormonrubbning. Ligg på läkarna som bara den isf, att ni vill ge testosteron osv för att göra honom så pojkig som möjligt.

• normajeanbaker
    Anonym (Hypofysen?) skrev 2014-05-18 16:31:48 följande:
    När barnet är fött, - framförallt om det är en pojke, - så bör ni få hypofysen kollad. Har han en liten penis, så är det hypofysen det är fel på förmodligen (då han även har läpp och gomspalt). Det rör sig om hormonrubbning. Ligg på läkarna som bara den isf, att ni vill ge testosteron osv för att göra honom så pojkig som möjligt.

Tack för tipset, ska kolla upp det. Men.. vad är en "liten penis" på en nyfödd?
Svar på tråden Gravid i v19 - upptäckte gomspalt och snedställd fot på RUL