• Nyfikeeen

finns det något annat än halsband mot fästingar (HUND)

Hej jag hittade en fästing på min hund häromdagen och tänkte att det börjar bli dags att fixa något mot fästingar..
    Han är 11 månader och har aldrig haft något fästingmedel innan..förra sommaren gick galant utan något medel och hittade ingen som helst fästing.
    Han badar gärna och jag vet att det inte är bra att ha halsband då, finns det några andra medel/metoder som är bra mot fästingar?

• Svar på tråden finns det något annat än halsband mot fästingar (HUND)
  • Lykkegård

Vi har haft bärnstenshalsband på vår hund sen den var valp, den är nu 4 år.
    Aldrig haft någon fästning på henne.

Se till att köp rätt sorts utifrån om pälsen är långhårig eller korthårig.

• Dexter dot com
    Nyfikeeen skrev 2014-04-24 11:48:08 följande:
    Åh det där låter bra, måste testa! Finns det på apotek eller bara hos veterinär?
    På vissa apotek.
  • cattus

Finns Fixodida som blandas i maten som är ett kosttillskott, enda "biverkningen" är en finare päls.
    "Snälla" fästinghalsband finns i zoobutiker och innehåller då inte giftiga insecticider utan är baserade på naturliga medel. De är inte 100%-iga men ger ett ökat skydd utan att man sätter gifter på hunden.

• tundra

Friktionen av päls mot bärnsten skapar statisk elektricitet som fästingar ogillar så de släpper taget och biter sig inte fast.

• Gustav01

Atix fästingfrysare är ett alternativ om fästingen satt sig. Fryser ner den snabbt och förhindrar att den kräks när den därefter tas bort. Rekommenderas starkt.

• Apopan

Jag kör seresto i år, och inga biverkningar har det blivit. För första gången någonsin så transporterade dock min vovve lite loppor (med stor sannolikhet fågelloppor) till mig efter att vi satt på fästinghalsbandet, och två fästingar har han haft som inte varit döda. Jag skall dock inte dissa halsbandet ännu. Har bara varit på ett par veckor och vi bor väldigt fästingtätt. Förra året körde vi frontline, och det var som om det var helt verkningslöst. Fästingar nästan varje dag. Så vi får se om Seresto fungerar bättre än det iaf. 

Sedan så skall tilläggas att Seresto verkar vara ett mer logiskt alternativ än Scalibor, då det är samma verksamma medel som det är mot rävskabb i det. Rävskabb är ju skönt att slippa. Att det sedan går att låta hunden bada med det är ju ett plus också. 

• Erika 146

Min rottis får Fixodida Zx i tablettform vilket jag tycker funkar fint, visst det är inte 100%igt skydd men vi är också väldigt mycke i skogen. Hon är 6 år och jag har utan att överdriva plockat mindre än 50st på alla år sammanlagt.

Svar på tråden finns det något annat än halsband mot fästingar (HUND)