plugga och vara mammaledig från jobbet?
Jag har tänkt plugga en dag i veckan under hösten då min man kommer jobba deltid. Försäkringskassan har jag koll på men får jag med tanke på jobbet göra det? Egentligen borde jag väl söka tjänstledigt?
Jag har tänkt plugga en dag i veckan under hösten då min man kommer jobba deltid. Försäkringskassan har jag koll på men får jag med tanke på jobbet göra det? Egentligen borde jag väl söka tjänstledigt?
Vad du gör under din mammaledighet har väl inte jobbet med att göra? Eller....?
Alltså mammaledighet är ju ändå till för att ta hand om barnet?
Menar du att FK godkänner att du tar ut föräldrapenning när det är din man som tar hand om barnet?
Det här har inget med FK att göra. Självklart skulle jag inte söka föräldrapenning de dagar jag pluggar.
Frågan är alltså: måste man söka tjänstledigt om man pluggar under mammaledighet? Det kommer vara några träffar och en tenta så det är inte på distans.
Du får ju plugga oavsett om du jobber på din lediga tid. Och är du mamamledig och inte tar ut någon FP under den dagen och någon kan ta hand om barnet så borde det verkligen inte vara några problem, då är du ju "ledig" den dagen. Jag har jobbat och pluggat samtidigt och bara det inte krockar (vilket det då inte gör om du är mammaledig) så får du ju göra som du vill. Jag frågade FK om jag fick plugga samtidigt som jag tog ut FP, och det fick jag så länge jag bevisade att jag kunde ta hand om barnet samtidigt, alltså pluggade på distans tillexempel. Då fick jag även ta del av studiebidraget.
Det var vad FK och studievägledaren sa till mig, behöver ju inte stämma för det ;)
Problemet jag kan se är att du ju då inte varit ärlig med din uppgift till arbetsgivaren. Dvs du har tagit föräldraledigt men tar inte hand om barnet. Man har ju rätt att vara föräldraledig även utan att ta föräldrapenning när barnet är under 18 månader, men det förutsätts nog ändå att man tar hand om barnet om man är föräldraledig