Klassisk fråga, hur korrigerar jag bäst vid hund möte?
Min hund ska dra och hälsa på allt som rö sig, hur korrigerar jsg henne på bästa sätt vid ett hundmaten? Tips?
Min hund ska dra och hälsa på allt som rö sig, hur korrigerar jsg henne på bästa sätt vid ett hundmaten? Tips?
Prata med jycken innan ni möter nån annan, säg "han är nej, kom nu, nu ska vi gå här, han är nej" , ta kopplet kort och gå snabbt och bestämt och fortsätt prata med din hund "kom här, duktig kille/tjej, han är nej, nu går vi här".
Försök att se andra hundar innan din hund ser dem.
Skvallerträning.....
Jag är lite inne på det Sticka skrev. Du kan ha lite godis i fickan som du mutar med när du går förbi hunden. Och upptäck den mötande hunden INNAN din hund gör det. Är din hund tokig i pinnar så ta upp en pinne och låtsas att du snart ska kasta den så du har din hunds uppmärksamhet. När ni mött hunden så ger du godiset, kastar pinnen eller enbart berömmer.
Tänk förebyggande så slipper du korrigera.
Arbeta upp er kontakt och ert samarbete!
Varför korrigera?? Kör skvallerträning och gör mötena positiva istället för negativa med korrigering. Det ska vara positivt att söka kontakt med dig som bör vara hunden trygghet och vägledare, inte den som är obehaglig och straffar.
Skvaller träning kan vara väldigt effektivt och faktiskt mycket roligt också. Jag är väldigt positiv till det om man får det att funka. Jag fick det dock aldrig att funka med min hund då han för nyfiken på andra hundar. han fick istället hund kompisar vi träffar regelbundet som han leker med. Men på våra promenader lärde jag han att vi inte engagerar oss i andra hundar och det fungerar perfekt nu.