• Humlan88

Klassisk fråga, hur korrigerar jag bäst vid hund möte?

Min hund ska dra och hälsa på allt som rö sig, hur korrigerar jsg henne på bästa sätt vid ett hundmaten? Tips?

• Svar på tråden Klassisk fråga, hur korrigerar jag bäst vid hund möte?
  • Sticka

Prata med jycken innan ni möter nån annan, säg "han är nej, kom nu, nu ska vi gå här, han är nej" , ta kopplet kort och gå snabbt och bestämt och fortsätt prata med din hund "kom här, duktig kille/tjej, han är nej, nu går vi här". 

Försök att se andra hundar innan din hund ser dem.

• Aniiee

Skvallerträning.....

I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Birgitta02
    Sticka skrev 2014-04-24 12:56:20 följande:
    Prata med jycken innan ni möter nån annan, säg "han är nej, kom nu, nu ska vi gå här, han är nej" , ta kopplet kort och gå snabbt och bestämt och fortsätt prata med din hund "kom här, duktig kille/tjej, han är nej, nu går vi här". 

Försök att se andra hundar innan din hund ser dem.
    Det där begriper inte jycken ett enda dyft av. Långa haranger? Nej nej nej.
    Skvallerträning är bra. Finns massor att läsa på nätet.
  • Sticka
    Birgitta02 skrev 2014-04-24 13:08:01 följande:
    Ok, synd. Det funkar utmärkt på min jycke. Rynkar på näsan
  • Aniiee
    Birgitta02 skrev 2014-04-24 13:08:01 följande:
    Det är väl klart att Stickas metod också funkar. Det handlar ju om, precis som med skvallerträning, att ha hundens uppmärksamhet riktad mot sig själv och inte mot den mötande hunden (eller vad det nu är som distraherar hunden). Stickas metod ÄR skvallerträning, men lite bakvänd och "ofärdig". Och detä är klart det FUNKAR, även om det låter lite omständig......
    I am no bird; and no net ensnares me: I am a free human being with an independent will. Charlotte Brontë
  • Akua

Jag är lite inne på det Sticka skrev. Du kan ha lite godis i fickan som du mutar med när du går förbi hunden. Och upptäck den mötande hunden INNAN din hund gör det. Är din hund tokig i pinnar så ta upp en pinne och låtsas att du snart ska kasta den så du har din hunds uppmärksamhet. När ni mött hunden så ger du godiset, kastar pinnen eller enbart berömmer.

• realisten
    Sticka skrev 2014-04-24 13:17:56 följande:
    Ok, synd. Det funkar utmärkt på min jycke. 

Då har du en bra kommunikation med din hund:)
  • realisten
    Humlan88 skrev 2014-04-24 12:52:39 följande:
    Min hund ska dra och hälsa på allt som rö sig, hur korrigerar jsg henne på bästa sätt vid ett hundmaten? Tips?

Ta kontrollen innan hunden får förhöjt intresse för den andra hunden. Du kan stanna upp långt innan och komendera hunden att sitta eller ligga om hunden kan det. kan hunden sitt eller ligg kan du också kräva det vid hundmötet för då ställer du ett krav hunden förstår.

Eller så ser du till att hunden istället har ögonkontakt med dig under hundmötet och precis när ni passerar belönar du hunden med något. Viktigast är att du absolut aldrig bryr dig om den mötande hunden du måste låtsas som att den inte finns.

Detta är två saker jag kört med och lyckats bra med men nu har jag inte träffat din hund så det kanske inte löser ditt problem med det är två bra verktyg du kan prova iallafall.
  • hundpuss

Tänk förebyggande så slipper du korrigera. 
    Arbeta upp er kontakt och ert samarbete! 

• Dexter dot com

Varför korrigera??  Kör skvallerträning och gör mötena positiva istället för negativa med korrigering. Det ska vara positivt att söka kontakt med dig som bör vara hunden trygghet och vägledare, inte den som är obehaglig och straffar.

• Hallonbåt02
    Dexter dot com skrev 2014-04-25 18:12:50 följande:
    Varför korrigera??  Kör skvallerträning och gör mötena positiva istället för negativa med korrigering. Det ska vara positivt att söka kontakt med dig som bör vara hunden trygghet och vägledare, inte den som är obehaglig och straffar.

Håller med Dexter dot com.
    Ju bättre kontakt och ju mer din hund litar på dig dessto bättre samarbete har/får du utan att behöva korrigera.
    Dem gångerna du säger ett nej kommando så kommer hunden att lyssna på dig.
  • Aniiee
    Solig
  • Akua
    Akua skrev 2014-04-24 13:45:48 följande:
    Jag är lite inne på det Sticka skrev. Du kan ha lite godis i fickan som du mutar med när du går förbi hunden. Och upptäck den mötande hunden INNAN din hund gör det. Är din hund tokig i pinnar så ta upp en pinne och låtsas att du snart ska kasta den så du har din hunds uppmärksamhet. När ni mött hunden så ger du godiset, kastar pinnen eller enbart berömmer.

• realisten

Skvaller träning kan vara väldigt effektivt och faktiskt mycket roligt också. Jag är väldigt positiv till det om man får det att funka. Jag fick det dock aldrig att funka med min hund då han för nyfiken på andra hundar. han fick istället hund kompisar vi träffar regelbundet som han leker med. Men på våra promenader lärde jag han att vi inte engagerar oss i andra hundar och det fungerar perfekt nu.

Svar på tråden Klassisk fråga, hur korrigerar jag bäst vid hund möte?