• Anonym (Förvirrad)

Föräldrapenning efter lång sjukskrivning

Hej!
    Jag har under 4 månaders tid varit sjukskriven pga graviditetskomplikationer, kommer de två sista månaderna av graviditeten att få graviditetspenning och de 10 sista dagarna innan beräknad födsel tar jag semester. Totalt blir detta sammanhängande 6 månader och 4 dagar om bebis kommer när det är planerat. Jag undrar nu om min SGI/föräldrapenning påverkas, eller om min föräldrapenning utgår från den inkomst jag hade innan min sjukskrivning.

Jag har försökt att läsa mig till detta på eran hemsida men inte lyckats komma fram till ett bra svar, på vissa ställen står det att SGI:n är skyddad under sjukskrivningen, på andra ställen står det att föräldrapenningen baseras på de senaste 6 månadernas inkomst. Vad är det som gäller? Jag har haft min anställning i över ett år så om man bortser från de faktum att jag nu varit sjukskriven en längre tid så verkar föräldrapenningen baseras på min inkomst.

tacksam för svar.

• Svar på tråden Föräldrapenning efter lång sjukskrivning
  • Försäkringskassan

Hej!
    Din föräldrapenning kommer att beräknas utifrån din anställning som du har, att man är sjukskriven påverkar inte sgi:n.

Hälsningar
    Ebba, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning efter lång sjukskrivning