• mammageno

Problem med bukspottskörteln, hjälp:-(

Jag äter extra enzymer för min mage, men min läkare har inte tagit reda på VAD som är fel med min bukspottskörtel bara att det är något fel. Jag mår skit och har mycket ont men mest är jag RÄDD. Finns det någon här som har fel på sin bukspottskörtel, som kan dela erfarenheter. Jag känner mig ensam och jag känner att jag är orolig för att ingen undersökning om VARFÖR har gjorts... Är det verkligen vanligt? Han sa att det varken gör till eller från. Att mina tabletter är som en krycka.

• Svar på tråden Problem med bukspottskörteln, hjälp:-(
  • mammageno

Så fort jag slutar med tabletterna är det samma sak igen. Hade jag inte fått dem hade jag nog blivit inlagd till slut för jag fick inte behålla något. Jag ringde och beställde en akuttid i morse men avbokade den. Jag vågar inte. Jag vet att jag måste och jag kommer försöka få en vanlig tid istället, men att ringa kräver en veckas mod-samlande, så jag behöver tid. Jag orkar inte gå därifrån med samma (o) resultat. Jag sa det till min man att jag känner det som om jag vill köra in i en bergvägg på väg hem varje gång. Alla pratar om att de kämpat men sedan träffat en läkare som lyssnat och hjälpt. Det känns som om det aldrig kommer hända. Jag är så nedbruten.

• adina01

Jag har ätit Creon sedan flera år tillbaka, hade samma typ av besvär som du, har inte gjort någon galloperation den enda undersökning som gjorts är ultraljud.
    Har någon någon form av autoimmun sjukdom med bla autoimmun struma, tydligen kan bukspottkörteln fungera lite dåligt utan att det egentligen är något större fel. 

Enzymerna ska doseras efter behov för mig räcker det med 1 kapsel per måltid eftersom jag inte äter speciellt fet mat, äter man fet mat kan man behöva öka doseringen.

• mammageno

Det känns som jag är så ensam och att ingen förstår i min närhet. Jag berättar kanske inte riktigt hur det känns. Mer som i förbifarten; jag mår dåligt men det är ok. Jag har alltid varit en kämpe, den som tar itu med saker, den som böjer sig, står ut. Jag orkar inte mer. Det har tagit bort ALLT i mitt liv. Hade jag inte haft familj hade jag inte orkat alls. Det är värdefullt att få prata här, det finns så mycket inom mig som jag inte vill ta plats med. Jag var riktigt nere i 1 1/2 år pga det här. Och nu ibland känner jag att jag är på väg Upp ur det här men att jag inte är bra helt. Först förstod jag inte vad som hände jag trodde jag höll på att bli galen, och började med tics för att kunna hålla koncentrationen uppe. Annars kom jag inte ihåg vad jag gjorde, nu kan jag det men litar inte på det och känner att jag måste fortsätta med tics en. Tex om jag måste låsa på jobbet så var jag så matt att jag inte kunde tänka. Så jag mindes inte att jag låst vilket skapade enorm ångest. Så jag började sätta lappar på dörren att jag låst. Mina arbetskamrater skrattade och tycker att jag är fånig, men jag måste annars kan jag få sån ångest att jag inte kan sova. Jag känner mig knäpp av det här. Jag försöker skoja undan det men det är jättejobbigt. Jag förstod inte sambandet med att jag inte fått fett och näring i mig på ett tillräckligt sätt, jag trodde att psyket var ett och det fysiska ett. Jag mår bättre nu och jag har inte sån hjärngröt på samma sätt, jag kommer ihåg att jag stod och tänkte nu svimmar jag, nu svimmar jag hela dagarna. Jag kände det som om jag inte kunde tänka klart. Inte fungera. Jag skakade och hjärtat rusade. Fast jag pressade mig vidare. Nu i efterhand förstår jag men jag känner det som om ingen annan förstår vad det gjorde med mig. JaJag är livrädd för att gå till läkaren, jag hade dåligt förtroende till läkare innan men det är inte bättre av detta. Men jag har svårt att tro att det någonsin kommer komma en läkare som inte är sån. Eller faktiskt så är det mitt egna fel, antagligen. Det här med att kräva och vara sån är jag asdålig på. Jag känner det som om jag kommer bli ännu sämre bemött/lyssnad på och att jag inte skall få hjälp alls. Som om jag är i deras våld. För varje sak jag frågat har han haft ett svar som får mig känna mig som en hypokondriker. När jag frågade om man skulle kolla om jag hade vitaminbrist (via blodprov eller nåt) sa han att det var onödigt. Han sa som sagt att vi har redan kollat med ul på buken och vidare behövdes inte. Men det var för över två år sedan och då var det för att kolla min pulsåder, då hade jag inte fått min diagnos och de letade efter varför jag hade ont vid andning. Det är så mycket som är konstigt. Jag är dessutom en sån person som inte har allt "typiskt" Tex när jag hade gallsten hade jag inte gallanfall som andra har utan det blev tilltäppt så min gallblåsa blev stor som ett mjölkpaket, inget syntes på blodprov. Jag hade enorm klåda på benen, det kan jag få då och då, vilket gör mig nervös eftersom det kan betyda lever/njurpåverkan. Jag är så rädd att de har missat något. Att det är lätt fixat men jag får gå såhär pga prestige. Jag är glad att jag vågade byta Vc. För jag har hört fler som haft honom och har anmält tom. Han har sagt så konstiga saker, rena lögner faktiskt. Som innan diagnosen frågade jag om jag kan ha fått tillbaka gallbesvären så sa han att det är omöjligt eftersom jag inte har gallblåsan kvar. Jag har struma med men ingen rubbning, alla värden är bra, och inga besvär men när jag sa att den vuxit på min högra sida (han frågade) sa han nej bara några millimeter isåfall högst, som om jag inte vet bäst själv. Jag antar att det var för att slippa kolla det, vilket jag inte ens menade! Jag vet inte vad jag vill med detta inlägget bara få det av mina axlar antar jag.

• mammageno

Vad är autoimmun struma? Jag har inte gjort ul. På bukspottskörteln. Jag tror faktisk också på att det är något fel ihop med gallan som han sa men jag vill veta vad. Och vad man kan göra åt det. Jag har provat att gå ner till en tablett men det går inte på alla måltider, men till frukost och lättare måltider. Om jag slutar så kan jag parkera på toa och allt blir åt skogen igen. Har du också ont? Jag har aldrig träffat någon som har samma.

• mammageno

Min syster har hypotheros min mamma har det och min andra syster hade hyper, men nu har hon fått cancer i sköldkörteln, grad tre, vi fick beskedet för bara en dryg vecka sedan.

• adina01
    mammageno skrev 2014-04-25 11:44:48 följande:
    Vad är autoimmun struma? Jag har inte gjort ul. På bukspottskörteln. Jag tror faktisk också på att det är något fel ihop med gallan som han sa men jag vill veta vad. Och vad man kan göra åt det. Jag har provat att gå ner till en tablett men det går inte på alla måltider, men till frukost och lättare måltider. Om jag slutar så kan jag parkera på toa och allt blir åt skogen igen. Har du också ont? Jag har aldrig träffat någon som har samma.
    Har mycket sällan ont kan hända de få gånger jag äter något fett som chips eller annat men det är troligtvis för att jag då inte tar enzymer.
    Autoimmun struma är en inflammation i sköldkörteln kallas också  Hashimotos, sköldkörteln är förstorad hos mig ibland har jag ont på halsen och lite irritation när jag sväljer jag har normala värden, kollar en gång om året eftersom det kan tänkas att funktionen kommer att minska så att jag kan behöva behandlas med Levaxin.
  • mammageno

Jag har normalt THS och de andra var också normalt, men de var längesedan jag tog. Han sa att det var onödiga att ta om THS var normalt, fast det vet jag att det inte stämmer alltid.

• mammageno

Va!? Kan man ha hashimotos utan rubbade värden?

• adina01
    mammageno skrev 2014-04-25 12:00:16 följande:
    Va!? Kan man ha hashimotos utan rubbade värden?
    Tydligen kan man det eftersom jag har det, har haft förstorad sköldkörtel i över 20 år och alltid haft normala värden.
  • mammageno

Min sköldkörtel har jag inte tänkt på i första hand, jag har haft så mycket med det här med bukspottskörteln att jag har skitit i det. Det främsta är just nu för mig att jag har ont och är rädd att det är förstört någonstans för att han är så inkompetent.

• mammageno

Min sköldkörtel är så stor att den syns utifrån och när jag gjorde ul på den så var hon tvungen att rådfråga en kollega för den växte så konstigt "brett" Det var tydligen ovanligt. Det är ingen klump som en del får, utan det är bara när jag lurat och sväljer som det syns. Det var så jag fick diagnosen förresten, jag hade nackspärr och den läkaren såg det när jag skulle visa rörligheten. Så jag fick en remiss så istället.

• mammageno

Det känns som om jag kanske skall tänka på helheten mer, och förlåt om jag lät som Jag ifrågasatte men jag visste inte det. Hur påverkar det dig ?

• Illusioner74

Ts, hur har det gått? <3 Jag är själv med om en liknande situation. Är kvinna 37 år och mamma.

Svar på tråden Problem med bukspottskörteln, hjälp:-(