• Anonym (andra barnet)

    gravid, sjukskriven och orolig för sgi

    Hej!

    Jag är gravid med andra barnet och blev lagom till jag skulle börja jobba igen efter mammaledigheten sjukskriven pga svår foglossning.
    Tyvärr behövde mitt sjukintyg kompletterande uppgifter från läkaren, så jag har fortfarande inte fått något beslut om sjukskrivningen trots att över 30 dagar har gått på mitt ärende från det att första sjukintyget kom in.
    Är min sgi skyddad under tiden ärendet handläggs?
    Vad händer ifall jag skulle få avslag på min sjukskrivning? Måste jag då komplettera och skydda sgi från dag 1 när sjukskrivningen från läkaren gjordes? Jag har ingen möjlighet att ta ut fp på mitt första barn då jag bara har ett fåtal lägsta dagar kvar, så det går inte täcka upp för att skydda min sgi i en månads tid tyvärr.
    Jag har ansökt om gravidpenning och fått det beviljat från och med idag, kan jag i sådana fall avbryta sjukskrivningen from första dagen på gravidpenningen eller måste jag låta sjukskrivningen löpa ut innan gravidpenningen tar vid?
    Kommer min sgi att börja skyddas igen när gravidpenningen träder i kraft eller kommer den vara nollad ifall sjukskrivningen inte går igenom? Och hur länge kommer den vara nollad i så fall?

  • Svar på tråden gravid, sjukskriven och orolig för sgi
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Din sjukpenninggrundande inkomst, SGI är skyddad under utredningstiden. Det är ovanligt med avslag, men får man avslag behöver man inte skydda inkomsten i efterhand i och med att det var utredningstid.

    Men när man tagit del av ett avslagsbeslut behöver man dock skydda  inkomsten. 


    Om man vill går det att avbryta sjukskrivningen och i stället ta ut beviljad graviditetspenning.


    Du kan ringa till vårt Kundcenter 0771-524 524 så hjälper vid dig med ditt ärende.


    Vårt kundcenter har öppet:
    Måndag-fredag 8-21
    Lördag 8-15
    Söndag 15-21


    Hälsningar
    Agaton, handläggare

Svar på tråden gravid, sjukskriven och orolig för sgi