Döva eller de med tillfälligt/kroniskt nedsatt hörsel som känner igen sig?
Jag är tjugoett år och har gradvis fått sämre hörsel de senaste åtta-tio åren på höger öra. Det har resulterat i att hörsel nu är så gott som försvunnen. Jag har inte riktigt bra hörsel på vänster öra heller, och har för ungefär fyra månader sedan fått hörapparat för att höra bättre. (Inte perfekt men bättre.)
Alla tycker nu att jag faktiskt ska kunna leva med det här. Jag borde ta beskedet om min hörsel med en klackspark eftersom jag hör igen. Sagan har fått ett lyckligt slut.
Men
Så känns det inte. Jag är så trött på att säga ”va?” fler gånger på en dag än jag säger ”jag” eller ”du”. På föreläsningar sitter jag ofta och kämpar med stress och ångest då jag inte uppfattar det som sägs. Det känns som hela min ”fina” utbildning är bortkastad. Detta särskilt efter att jag inte kunde få ett jobb just för jag inte hörde bra i arbetsintervjun, som dessutom var på telefon och slutade med att han slängde på i örat på mig.
Jag är dessutom rädd för att handla av människor i kassor om jag inte hör dem. Min pojkvän och mina föräldrar reagerar (ibland) med att bli arga på mig när jag inte hör och jag känner mig totalt maktlös. Och jag känner mig just som en börda och kan avboka hellre med mina vänner än träffa dem just för att jag kanske inte hör dem. Jag känner dessutom att folk, ofta nya bekanta, börjat undvika mig, men också mina föräldrar. Mina föräldrar vill inte heller lyssna på de problem jag fått utan behandlar det hela som jag skulle sitta och hitta på och dessutom säger de att det ligger utanför deras kompetens och erfarenhet. (Och visst förstår jag att det hela är jobbigt för dem med.)
Jag känner mig som jag är fjorton igen och ”ingen förstår mig”, jag känner mig utpuffad från ”samhället”. Jag skulle därför gärna vilja få kontakt med någon som vet vad det är som jag går igenom och förhoppningsvis har (personliga) råd hur jag ska lyckas ta mig igenom det hela. Någon som jag bara kan växla livets gång med.