stockholmare skrev 2014-04-24 22:30:12 följande:
Min tonåring har börjat röka. Hon har hittills haft sitt studiebidrag som ska räcka till smink, godis och vissa kläder men nu handlar hon cigaretter för alla pengar så i slutet av månaden har jag fått betala allt hon behöver. Funderar på att dra in alla hennes pengar tills hon slutar att röka. Är det rätt att helt låta henne vara utan pengar? Hon är 15 år.
Ge henne absolut inte mer pengar än hon brukat få. Säg till henne "det här är vad du får" (alltså studiebidraget). Det är upp till henne att sedan lägga upp sin egen "ekonomi". Vill hon prioritera cigaretter så får det vara upp till henne, men DU SKA INTE BETALA FÖR DET ELLER PÅ BEKOSTNAD AV DET!
Med det sagt tycker jag du gott kan ha en etisk diskussion där du är tydlig med att hon bryter mot lagen genom att röka.
Försök ta upp de fysiologiska aspekterna och hur negativt det kommer att påverka hennes kropp. Men ta inte allt i en enda diskussion, ta det då och då och låt det liksom sjunka in. Hon kommer att ta till sig av det hela, även om hon som tonåring kanske låtsas motsatsen.