• stockholmare

Pengar till tonåring som börjat röka?

Min tonåring har börjat röka. Hon har hittills haft sitt studiebidrag som ska räcka till smink, godis och vissa kläder men nu handlar hon cigaretter för alla pengar så i slutet av månaden har jag fått betala allt hon behöver. Funderar på att dra in alla hennes pengar tills hon slutar att röka. Är det rätt att helt låta henne vara utan pengar? Hon är 15 år.

• Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?
  • Mosen
    Linda Lights skrev 2014-04-25 16:59:29 följande:

Ja, så enkel är ju världen... Eller inte!!! Misstänker att du inte har egna tonårsbarn.

Misstänk på du. Jag har ganska stora barn, har för övrigt själv varit en tjuvrökande tonåring.
    Det som hände:
    Inga pengar
    Luktkontroll på hår när man kom hem.
    Om rökt: inget umgänge utöver skolan.

Svårt?

• Mosen
    vitlöksbröd skrev 2014-04-25 16:26:19 följande:
    Mina föräldrar provade också på det i någon vecka. Problematiken var ju att de inte kunde hålla mig borta från skolan precis, och det var ju där jag puffade på som mest.
    Som tonåring blir man ju snabbt ganska less på att inte få vara någon annanstans än i skolan, eller?
    Om man då väljer att röka i skolan och aldrig få gå ut på fritiden så får man väl skylla sig själv.
  • Rocket Mania

Oj oj, där hoppas jag verkligen att jag aldrig hamnar. Jag tvivlar på att vi kommer göra det då barnen inte har någon rökare alls i sin omgivning och det tror jag betyder mycket.

Jag tror jag kommer ha nolltolerans kring just rökning då det är något av det äckligaste jag vet.

Röker någon av er föräldrar?

• stockholmare

Tyvärr, ja! Vi har nu gjort så att hon får 500 kr fritt/ månad. När de tar slut måste hon be om pengar och redovisa vad de skall gå till.

• anne h
    stockholmare skrev 2014-04-24 22:30:12 följande:
    Min tonåring har börjat röka. Hon har hittills haft sitt studiebidrag som ska räcka till smink, godis och vissa kläder men nu handlar hon cigaretter för alla pengar så i slutet av månaden har jag fått betala allt hon behöver. Funderar på att dra in alla hennes pengar tills hon slutar att röka. Är det rätt att helt låta henne vara utan pengar? Hon är 15 år.
    Jag skulle dra in allt, betala det hon måste ha. Röker hon så blir det ingen hopp-och-lek efter skolan/läxorna heller.
    Därtill skulle jag som den elaka förälder jag är gå med henne till den affär där hon handlar cigaretter och tala om för dem hur gammal hon är..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Rocket Mania
    stockholmare skrev 2014-05-02 16:14:32 följande:
    Tyvärr, ja! Vi har nu gjort så att hon får 500 kr fritt/ månad. När de tar slut måste hon be om pengar och redovisa vad de skall gå till.
    Var det svar till mig? Att någon av er föräldrar röker?
  • fluu
    Rocket Mania skrev 2014-05-02 14:10:17 följande:
    Oj oj, där hoppas jag verkligen att jag aldrig hamnar. Jag tvivlar på att vi kommer göra det då barnen inte har någon rökare alls i sin omgivning och det tror jag betyder mycket.

Jag tror jag kommer ha nolltolerans kring just rökning då det är något av det äckligaste jag vet.

Röker någon av er föräldrar?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • 14år

Jag är 14 och röker har rökt ca ett halvår nu men får inga pengar alls men ibland hittar man ju typ en hundring och ber någon äldre köpa ut. Som jag går i sjuan då bad vi några på gymnasiet som var ca 19 köpa ut åt oss :)

hej
  • Kicki85
    14år skrev 2014-05-17 09:49:55 följande:
    Jag är 14 och röker har rökt ca ett halvår nu men får inga pengar alls men ibland hittar man ju typ en hundring och ber någon äldre köpa ut. Som jag går i sjuan då bad vi några på gymnasiet som var ca 19 köpa ut åt oss :)

"...men får inga pengar alls men ibland hittar man ju typ en hundring..."

Vadå hittar? Hur gör du när du inte "hittar" en hundring? Blir du utan cigg då? Då borde det alltså vara effektivt att strypa tillgången på pengar....

• LängtansMirakel

Min syster började röka i åttan, vilket våra föräldrar kom på.

De hade ett snack med henne om saken, hjälpte inget.

De drog in förmåner (som eget förfogande över studiebidrag), hjälpte inte heller.

De gav henne utegångsförbud efter skoltid, även det utan framgång eftersom hon rökte i skolan.

Våra föräldrar började känna sig "desperata" eftersom de vägrar att acceptera rökning. Pappa tog ledigt från sitt jobb i en vecka för att följa med min syster till skolan. Han satt utanför hennes klassrum och läste en bok. När det var rast var han maximalt tre steg ifrån henne. Försökte hon sig på att röka så tog han cigaretten ifrån henne och bröt sönder den.

Första dagen trodde syrran att han skämtade när han sa att han skulle följa med henne till skolan, hon blev dock snabbt varse att han menade fullständigt allvar. Trots att hon bönade och lovade att sluta så följde han med. Hon tyckte att det var fruktansvärt pinsamt att ha pappa med sig.

Andra dagen försökte hon sig inte på några cigaretter så tredje dagen fick hon en chans att gå själv.

Han kom förbi skolan en eller två gånger den dagen och hon hade ingen cigarett någon av gångerna.

Utegångsförbudet höll i sig 1-2 månader. Hon skulle hem direkt efter skolan och ringa till pappa på jobb. De ringde hem ett par gånger och kollade upp att hon höll sig hemma utan kompisar. Några gånger åkte de hem och kollade att hon var ensam (vilket hon var).

Under resten av högstadiet och en bit under första året på gymnasiet så luktade de på hennes kläder hon hade haft på sig under dagen.

Hon var givetvis väldigt upprörd där och då, nu i efterhand så är hon däremot väldigt tacksam mot våra föräldrar att de faktiskt stod på sig och gjorde vad som behövdes för att få henne att sluta.

Jag kommer aldrig någonsin att tillåta att mina eventuella framtida barn röker så länge de inte lagligt får köpa cigaretter själv (eller de bor i mitt hem). De kommer att växa upp och höra hur morfar gjorde med moster och att deras mamma inte skulle tveka en sekund att göra detsamma om det krävs.

Jag anser att det är föräldraransvar att på alla sätt och vis se till att ens minderåriga barn inte röker.

• adl3

Haft det kämpigt länge med äldste sonen. Nu 16,5 år. Jätteduktig i skolan och skötsam fram till 8:an. Puberterade tidigt. Haft två ett-års-långa relationer som spruckit och där tjejen gjorde slut. Senaste tjejen rökte drack och självskadebeteende. Sonen blev deprimerad o började röka o dricka o strunta i alla ök samt skära sig själv. Sommaren ägnats åt bup Maria ungdom o att gömma knivar. Mådde bättre när gymnasiet började. Nya vänner. Ute mycket. Han brände hela lönen fr sommarjobbet på 1,5 månader,cigaretter fika godis o junkfood. Vi bestämde att han inte skulle få studiebidraget eftersom han röker o slösar bort pengar. Vi har inte råd att utöver studiebidrag betala för kläder m.m. om han ska bränna upp allt på cigg. Vi har 2 andra barn. Vi köper det han behöver o har sagt att han får skaffa ett extrajobb om han vill köpa cigg. Men han blir aggressiv och hotfull och ful i munnen mot oss. Anser att studiebidraget är hans pengar. Han har stulit från oss o sina syskon. Vi menar att han får vänta till 18 år innan han kan göra av med studiebidraget. Vad tycker ni? Så trötta och ledsna och arga. Besvikna.

• Filip1990
    stockholmare skrev 2014-04-24 22:30:12 följande:

Ge henne absolut inte mer pengar än hon brukat få. Säg till henne "det här är vad du får" (alltså studiebidraget). Det är upp till henne att sedan lägga upp sin egen "ekonomi". Vill hon prioritera cigaretter så får det vara upp till henne, men DU SKA INTE BETALA FÖR DET ELLER PÅ BEKOSTNAD AV DET!

Med det sagt tycker jag du gott kan ha en etisk diskussion där du är tydlig med att hon bryter mot lagen genom att röka.

Försök ta upp de fysiologiska aspekterna och hur negativt det kommer att påverka hennes kropp. Men ta inte allt i en enda diskussion, ta det då och då och låt det liksom sjunka in. Hon kommer att ta till sig av det hela, även om hon som tonåring kanske låtsas motsatsen.

Svar på tråden Pengar till tonåring som börjat röka?