• aaasap

hög feber och magsjuka

mitt barn har nu under ett dygn haft kraftig diarré och kräkningar och har nu även fått hög feber (40 grader). har ringt 1177 ett par gånger och dom säger avvakta och ge vätskeersättning... vilket jag nu har gjort. barnet har sovit i stort sett hela dagen, vanligtvis tror läkarna att barnet är hyperaktivt så att barnet är verkligen allmänpåverkat. kissat 1 gång mitt på dagen. varken barnjour eller 1177 tycker att vi ska åka in men jag är verkligen förvirrad! har man så hög feber vid magsjuka? och har dessutom bara fått i sig ca 1.5 dl vatten/vätskeersättning som allt! mat har inte gått ner. men brukar det vara så här vid magsjuka, överdriver jag min oro?!

• Svar på tråden hög feber och magsjuka
  • Ellie

Vilken ålder är det på barnet?
    1,5 dl vätska låter som alldeles för lite om barnet kräks, har diarré och hög feber (som man kan få vid magsjuka).
    Det brukar vara bäst med i alla fall 1 liter vätska. Hur har du gett vätskeersättningen? Man skall ge ett par teskedar var 5:e minut vilket ger drygt 1 dl per timme.
    Annat än vätskeersättning som ger vätska är tex isglass, gurka, eller att suga på isbitar om barnet gillar det.

Ett lite äldre barn klarar sig rätt bra trots för lite vätska något dygn, men små barn har inte samma marginaler. Det är omöjligt att bedöma hur dåligt ditt barn är utan att ha träffat er.
    Är du orolig tycker jag du skall åka till akuten. Ev blir ni hemskickade i dörren, eller så får barnet lite dropp.

• Sockerdockan

Jag skulle ringt 1177 igen och verkligen tryckt på de punkter som gör mig orolig! Vi blev inlagda med vår 10-månaders efter att hon fick 40,1 och magsjuka, kissade dåligt och var allmänpåverkad. De tog de allvarligt på och hon fick dropp under natten.

• modsey

Jo man kan ha feber vid magsjuka, ganska vanligt.
    Hur gammalt är ditt barn?
    Kissar barnet?
    Hemligheten eller tricket är att pytsa med vätskeersättning var femte minut hela tiden. Sover barnet så peta in några droppar gärna med en liten spruta eller en tesked. Det är också vad de i första hand vill göra om ni åker in till sjukhuset och klarar ni det hemma har barnet det bättre hemma.
    Här finns en bra text att läsa med råd om magsjuka
       www.aleris.se/vi-erbjuder/sjukvard/barnsjukvard/barnmedicin/magsjuka/

• whitestar

Som dom andra skrivit, viktigt ge vätskeersättning var 5: e minut , vi har även fått rådet att varva med bara vatten också och bara typ en klunk/ tesked varje gång!

• aaasap

jo vi blev inlagda och fick dropp. rotavirus! tur att jag åkte in med barnet!

Svar på tråden hög feber och magsjuka