• Anonym (Brorsdotter)

Hur ser sorgen ut efter många år?

Min faster, som idag är en äldre kvinna, förlorade sitt barn vid förlossningen. Det dog pga. en hjärtmissbildning när det tog sitt första andetag. Det här var på 70-talet. Barnet togs från föräldrarna och de såg det aldrig mer. Det var aldrig tal om begravning, kuratorstöd och annat som är självklarheter idag. Det var bara att åka hem och rycka upp sig.

De fick flera år senare ett nytt barn som blivit deras allt. Jag undrar dock hur all denna bortrövade framtid sm dödsfallet innebar har påverkat min faster under livet. Jag som själv kämpar med att acceptera min sekundära barnlöshet funderar mycket på hennes situation. Jag föreställer mig att hon tänker på sitt förlorade barn flera gånger om dagen. Hur det skulle varit, vilken relation de skulle ha haft, hur skulle det ha sett ut, om hon skulle haft barnbarn osv. Och inga av dessa tankar har hon i så fall kunnat lufta med sina närmaste (har känslan av att hon inte ens talar med sin man om detta) - det var liksom ingenting man pratade om på den tiden och nu är det säkert för sent att försöka öppna sig efter så många års tigande.

Jag känner mig så berörd av hennes öde. Är det någon som har erfarenhet av obearbetad sorg i familjen som kan berätta?

• Svar på tråden Hur ser sorgen ut efter många år?
  • Anonym (Brorsdotter)

Tack för länken, Lindsay. Jag beklagar vad du har behövt gå igenom. Förstår verkligen att du tänker på din dotter hela tiden.

• Lindsey Egot the only one

Man får lära sig leva med sorgen. Hålet i hjärtat kan aldrig fyllas. Man jan bara skapa nya rum men tomrummet efter min dotter kommer alltid finnas kvar.

Mitt råd är att du googlar på sorgbloggar

• Anonym (hmmm)

Beklagar verkligen det som ni varit med om, tråkigt:(

TS: Om du undrar hur din faster har tagit det, varför inte bara fråga henne? Känsligt må det vara, men om du visar du bryr dig genom att fråga så berättar hon, eller så får du reda på att hon inte vill berätta, men då har du iaf frågat. Sedan undrar jag också Ts, vad betyder sekundärt barnlös?

Till dig som förlorade din dotter för några år sedan, vad tråkigt:( Det måste ju vara det jobbigaste som kan hända en människa, att förlora sitt barn, alltså att överleva sina egna barn, ja du förstår hur jag menar.....

• Anonym (hmmm)

Ps. Om jag vore du, så skulle jag nog ägna tiden åt andra saker än att google på sorgbloggar och den biten, alla vet om att man är ledsen och att man mår dåligt, det är inget som man lär sig först av att läsa om det. Däremot så blir man ledsen och mår dåligt när man läser om det och du nämner lite mellan raderna att du inte mår så bra, så då kan jag verkligen undra om du verkligen ska google på sorgbloggar, bättre du ser en rolig film eller annat. Ds

Anonym (hmmm) skrev 2014-04-24 23:50:51 följande:

Ps. Om jag vore du, så skulle jag nog ägna tiden åt andra saker än att google på sorgbloggar och den biten, alla vet om att man är ledsen och att man mår dåligt, det är inget som man lär sig först av att läsa om det. Däremot så blir man ledsen och mår dåligt när man läser om det och du nämner lite mellan raderna att du inte mår så bra, så då kan jag verkligen undra om du verkligen ska google på sorgbloggar, bättre du ser en rolig film eller annat. Ds

Jag menar att då kan TS se att man glömmer inte bara för att åren går men man kan leva ett gott liv ändå fast man lever i sorg. Och visst kan det vara psykiskt tungt men man kan få mer förståelse.
  • Anonym (hmmm)

Kolla detta klippet, det är några minuter långt, men läs det till 100% och ge en liten kommentar sedan. Jag gråter när jag ser det, vet inte riktigt, men det är så fint och hemskt på samma gång.... kolla

www.youtube.com/embed/VxfrBtePGXA

• Anonym (Brorsdotter)
    Hmmm, sekundär barnlöshet innebär att man har svårt att få barn nummer två:
    www.mama.nu/Gravid--baby/Experten-om-sekundar-infertilitet
    Eftersom jag själv försöker gå på djupet med mina känslor funderar jag på detta med min faster vars sorg har förtigits i alla år. Någon gång har man t.o.m. skämtat om att hon verkar ha haft svårt att bli med barn (!). Jag känner så starkt med henne och tänker att hon nog inte är så oberörd av händelsen som alla låtsas om. Men visst, det får jag inte veta om jag inte frågar henne. Det känns svårt i en familj där man har en glättig attityd till det mesta, bara.
    Anonym (Brorsdotter) skrev 2014-04-25 00:01:09 följande:
    Hmmm, sekundär barnlöshet innebär att man har svårt att få barn nummer två:
    www.mama.nu/Gravid--baby/Experten-om-sekundar-infertilitet
    Eftersom jag själv försöker gå på djupet med mina känslor funderar jag på detta med min faster vars sorg har förtigits i alla år. Någon gång har man t.o.m. skämtat om att hon verkar ha haft svårt att bli med barn (!). Jag känner så starkt med henne och tänker att hon nog inte är så oberörd av händelsen som alla låtsas om. Men visst, det får jag inte veta om jag inte frågar henne. Det känns svårt i en familj där man har en glättig attityd till det mesta, bara.
    Oftast talade man inte om svåra saker förr så som missfall och barn som dog utan kvinnan skulle tiga och gå vidare. När jag hade mitt första missfall 1999 så var jag väldigt öppen, är en väldigt öppen människa och då sa min svärmor som är född i början på 50-talet att sådant pratar man inte om men det kom fram av hennes syster och syster dotter samt hennes svägerska och dotter också varit med om missfall och de tyckte det faktiskt var skönt att jag vågade prata om det för då vågade de också släppa på den tabun de belagts med.
  • Anonym (Brorsdotter)

Ja, herregud! Det var knappast bättre förr...

• Anonym (Brorsdotter)

Hmmm, tack för klippet. Låt oss lära oss något från det.

• Emme Emme

Hej! Har också förlorat ett barn men det är iof inte så längesen. Hon var 2 månader och 10 dagar och dog i psd. Detta var 22 december 2010. Min dotters bortgång förändrade hela mitt liv och hela mitt sätt att se på livet. Jag känner mig aldrig hel utan att det är en bit som fattas av mig. Skuldkänslor som många gånger förvandlas till skamkänslor fast dom är helt obefogade, det vet jag men man kan aldrig sluta att hitta fel på sig själv som skulle kunna vara orsaken till att min flicka inte lever idag.

I samma sekund som det gick upp för mig att min dotter var död så rasade hela min värld. Det kändes som om jag aldrig skulle kunna resa mig upp och vara glad igen.

Då jag hade en son sen innan så var jag tvungen att på något sätt bara överleva dagen.

Dagarna blev till veckor och veckor blev till månader och nu har det gått flera år. Idag kan jag verkligen känna glädje igen jag har gått vidare med mitt liv. Har fått två barn efter min dotters död och yttligare 2 påväg. Men det betyder inte att jag glömt min lilla flicka! Kroppen har någon inbyggd mekanism som på något konstigt sätt får en att fortsätta kämpa varesig man vill eller inte, att inte lägga sig ner och själv dö. Min lilla änglaflicka finns i mina tankar och mitt medvetande varje dag, ibland påtagligt mer. Och just nu är det mest saknaden och nyfikenheten på vem hon skulle ha varit och hur hon skulle sett ut som tar överhand.

Tack vare mina efterkommande barn så kan jag inte låta bli att jämföra barnen. Skulle Alizia varit lika envis som Izabell och skulle dom varit lika till utseendet? Mm.. Men Alizia är Alizia och ingen kan ersätta henne.

Jag fastnar i svakor ibland men har accepterat att jag aldrig får tillbaka min dotter, men lever i tron på att livet inte är slut efter döden och att jag en dag får vara med henne igen och får svar på alla mina frågor ( hade jag inte tänkt så, så hade jag förmodligen inte orkat.) så mitt liv lever vidare för barnen som jag har kvar här på jorden ??

Som jag känner nu så läker tiden alla sår men det kommer aldrig sluta göra ont, fast det blir lättare att hantera med tiden.

Förlåt för långt och kluddigt svar men skriver från mobil och är riktigt trött i ögonen! Om du har frågor eller nått så kan du inboka om du vill!

• Anonym (hmmm)

Skillnaden är väl snarare att folk ofta dränker sig i sina egna sorger idag, det är såååå jobbigt för mig för att jag har varit med om det och det och det och det etc.... Och så har jag ju den och den diagnosen och då kan jag verkligen iiiiiiinnnntttteeeeee leva som alla andra bla bla bla

Lite åt det hållet har det gått. Saker som förr togs lite lättare, är idag många anledningar till sjukersättning. Nu säger jag inte att man ska ignorera om man mår dåligt, men VEM och VAD är det som får en att må dåligt? JO, det är ju en själv, ens egna tankar, känslor och den biten. Idag så ältar vi en massa, vi läser en massa sorgebloggar på google och än det ena än det andra. Vi matas med så otroligt mycket sorg, sveda och värk, så vi behöver inte själva må dåligt för att må dåligt, det räcker med att se någon promilles promille av allt som skrivs överallt, så inser man att saker har ändrats......

Därmed säger jag inte det är bättre att strunta i det, att bara bli utlämnad, det är ju förskräckligt, dock så tror jag nog att det var väldigt väldigt individuellt och kanske en klassfråga OCH så är det även idag på visst sätt. Lägger ingen värdering i det, utan mer konstaterande.

Förr så inbillar jag mig att folk mer hjälpte varandra till ett normalt bra liv, man var liksom mer accepterad och mindre saker som man skulle passa in i, man var en i samhället på ett annat sätt, en i mängden så att säga. Men nu idag så är det så satans mycket trams som ska infrias, det ska daltas hit och dit, man ska vara en massa, man ska kvoteras in, man ska ha diagnoser för minsta lilla och man diagnostiseras för en fis på tvären, det är yta yta yta som gäller idag, yta, du ska se ut på ett visst sätt, du ska känna rätt människor, du ska ha uppnått vissa saker, krav krav krav överallt...

Men visst, att förlora sitt barn är ju en jobbig grej, själv så är jag adopterad och blev övergiven och bortlämnad som liten. Bodde på barnhem mina första två år. Håller på att skriva en självbiografi som kommer ges ut när jag avslutat mitt liv.... , med det vill jag ha sagt att väldigt många som föds och får leva, är inte välkomna och kommer aldrig vara det, för om du inte är inom det ovan, om du är ensam, inte vänner, kontakter, inget direkt utseende, så kommer du även få problem med sociala färdigheter då övning ger färdighet, brister i detta gör att du är ensam, mår dåligt, till att du blir ännu mer ensam, du inser att livet inte är värt att leva och som i mitt fall så har försäkringskassan sökt sjukersättning för mig, utan att jag ens vill, jag vill ha ett jobb, en sysselsättning, kärlek, familj, barn, vänner, kompisar, vara en i gemenskapen, bidra med något etc etc, men jag inser att jag aldrig kommer att få något av det, nu kan man ju beskylla mig för det och att det enbaaaart har med mitt sätt att tänka och inställning och ja, det är lätt att säga, men tro mig, det jag gått genom är inget de flesta gått genom. Har läst många självmordsbrev och jag blir så less när man läser de förutsättningar som de haft, både familj barn jobb kärlek närhet kompisar alltså  jag har aldrig ens varit i närheten av något av det, dels för mitt oattraherande oattraktiva yttre, i kombination med hudfärg och slutligen mina sociala brister. Men jag har kämpat och jag har försökt, men nu har jag gett upp, ska skriva klart min bok, ska göra iordning allt, det jag efterlämnar mig skall gå till utgivning av boken, den ska skickas bland annat till fk och af, som formligen förstört mitt liv med deras jävla behandlade av människor. Boken ska heta "vägen till självmord" och ja, vag ska man säga....

Sköt om er

• Anonym (hmmm)
    Emme Emme skrev 2014-04-25 00:19:35 följande:
    Hej! Har också förlorat ett barn men det är iof inte så längesen. Hon var 2 månader och 10 dagar och dog i psd. Detta var 22 december 2010. Min dotters bortgång förändrade hela mitt liv och hela mitt sätt att se på livet. Jag känner mig aldrig hel utan att det är en bit som fattas av mig. Skuldkänslor som många gånger förvandlas till skamkänslor fast dom är helt obefogade, det vet jag men man kan aldrig sluta att hitta fel på sig själv som skulle kunna vara orsaken till att min flicka inte lever idag.
    Ja du, du har iallafall varit älskad av någon, bara det är något som är få förunnat, du KUNDE bli med barn, det är också få förunnat. Det är ju givetvis beklagligt att ditt barn dog. Låter kanske knäppt, men vad är det för en värld vi sätter barnen till idag? Ett rent jävla helvete, man föds gränsle över döden, varken man vill eller inte. De flesta väljer dessutom detta aktivt, att sätta barn till detta helvetet. DET är mig förvånande.... Och NEJ, det behövs inte för jordens överlevnad, snarare tvärtom, då för många människor snarare kommer leda till jordens undergång med allt vad det innebär. Men här i Sverige så KAN vi gräma oss hela livet på hur synd det är och hur dåligt vi mår och dessutom sjukersättning för det är såååå synd och jobbigt... Men försök för en liten sekund att tänka dig in i hur andra lever, i mitt land, där de föder en massa ungar för att de är tvungna, de kan inte ha sex för det är skönt, bara det är en otrolig gåva du har fått, kunna bli påsatt, gång på gång, utan att för den sakens skull behöva ha en liten unge, dessutom kan du ligga runt med en massa olika män, utan att ens behöva bli med barn etc etc etc

Men du behöver inte känna någon skuld över detta, det var inte ditt fel, eller så ska du verkligen känna skuld för du borde fatta att man inte ska sätta barn till jorden?! Oavsett vad, så går det inte att göra något åt, tyvärr. Ägna din tid åt det du har, inte det som är förgånget, man glömmer inte förgångna saker, så därför behöver man inte älta det så som ni gör. Det är tråkigt och jobbigt, men om det är det jobbigaste ni varit med om i era liv den dagen ni ligger på dödsbädden, då har ni troligen haft ett ganska så bra liv, i synnerhet om man jfr med snittet på jordens befolkning, där mödrar i Afrika räknar med att minst 2 av deras 8 barn kommer att dö, innan det är 10år gammalt, vilket är helt naturligt. Här är vi bortskämda med det mesta, men se där, det är ingen rättighet, tyvärr
  • Anonym (Men snälla...)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-04-25 00:32:54 följande:
    Ja du, du har iallafall varit älskad av någon, bara det är något som är få förunnat, du KUNDE bli med barn, det är också få förunnat. Det är ju givetvis beklagligt att ditt barn dog. Låter kanske knäppt, men vad är det för en värld vi sätter barnen till idag? Ett rent jävla helvete, man föds gränsle över döden, varken man vill eller inte. De flesta väljer dessutom detta aktivt, att sätta barn till detta helvetet. DET är mig förvånande.... Och NEJ, det behövs inte för jordens överlevnad, snarare tvärtom, då för många människor snarare kommer leda till jordens undergång med allt vad det innebär. Men här i Sverige så KAN vi gräma oss hela livet på hur synd det är och hur dåligt vi mår och dessutom sjukersättning för det är såååå synd och jobbigt... Men försök för en liten sekund att tänka dig in i hur andra lever, i mitt land, där de föder en massa ungar för att de är tvungna, de kan inte ha sex för det är skönt, bara det är en otrolig gåva du har fått, kunna bli påsatt, gång på gång, utan att för den sakens skull behöva ha en liten unge, dessutom kan du ligga runt med en massa olika män, utan att ens behöva bli med barn etc etc etc Men du behöver inte känna någon skuld över detta, det var inte ditt fel, eller så ska du verkligen känna skuld för du borde fatta att man inte ska sätta barn till jorden?! Oavsett vad, så går det inte att göra något åt, tyvärr. Ägna din tid åt det du har, inte det som är förgånget, man glömmer inte förgångna saker, så därför behöver man inte älta det så som ni gör. Det är tråkigt och jobbigt, men om det är det jobbigaste ni varit med om i era liv den dagen ni ligger på dödsbädden, då har ni troligen haft ett ganska så bra liv, i synnerhet om man jfr med snittet på jordens befolkning, där mödrar i Afrika räknar med att minst 2 av deras 8 barn kommer att dö, innan det är 10år gammalt, vilket är helt naturligt. Här är vi bortskämda med det mesta, men se där, det är ingen rättighet, tyvärr

Men?? Hur svarar du egentligen Emme Emme? Kram till er i tråden som förlorat barn❤️
  • Anonym (hon)
    Anonym (hmmm) skrev 2014-04-25 00:32:54 följande:
    Ja du, du har iallafall varit älskad av någon, bara det är något som är få förunnat, du KUNDE bli med barn, det är också få förunnat. Det är ju givetvis beklagligt att ditt barn dog. Låter kanske knäppt, men vad är det för en värld vi sätter barnen till idag? Ett rent jävla helvete, man föds gränsle över döden, varken man vill eller inte. De flesta väljer dessutom detta aktivt, att sätta barn till detta helvetet. DET är mig förvånande.... Och NEJ, det behövs inte för jordens överlevnad, snarare tvärtom, då för många människor snarare kommer leda till jordens undergång med allt vad det innebär. Men här i Sverige så KAN vi gräma oss hela livet på hur synd det är och hur dåligt vi mår och dessutom sjukersättning för det är såååå synd och jobbigt... Men försök för en liten sekund att tänka dig in i hur andra lever, i mitt land, där de föder en massa ungar för att de är tvungna, de kan inte ha sex för det är skönt, bara det är en otrolig gåva du har fått, kunna bli påsatt, gång på gång, utan att för den sakens skull behöva ha en liten unge, dessutom kan du ligga runt med en massa olika män, utan att ens behöva bli med barn etc etc etc

Men du behöver inte känna någon skuld över detta, det var inte ditt fel, eller så ska du verkligen känna skuld för du borde fatta att man inte ska sätta barn till jorden?! Oavsett vad, så går det inte att göra något åt, tyvärr. Ägna din tid åt det du har, inte det som är förgånget, man glömmer inte förgångna saker, så därför behöver man inte älta det så som ni gör. Det är tråkigt och jobbigt, men om det är det jobbigaste ni varit med om i era liv den dagen ni ligger på dödsbädden, då har ni troligen haft ett ganska så bra liv, i synnerhet om man jfr med snittet på jordens befolkning, där mödrar i Afrika räknar med att minst 2 av deras 8 barn kommer att dö, innan det är 10år gammalt, vilket är helt naturligt. Här är vi bortskämda med det mesta, men se där, det är ingen rättighet, tyvärr

Du verkar må väligt dåligt och jag hoppas att du får hjälp. Din bitterhet och ditt mående ursäktar dock inte ditt beteende, man skriver inte så där i en tråd som denna. Skäms! :,-(

Till Ts, min mormor förlorade ett barn på 50-talet. Det var då inget man pratade om och min egen mamma vet väldigt lite om det. Mennär en vän till mig förlorade sin dotter i magen nämnde jag det för mormor som sa någnågot i stil med att det är så mycket bättre idag när man "får sörja".
  • Linastrumpan

Min mormor fick ganska tätt en flicka, en pojke och en flicka. Pojken dog i lunginflammation när han var 1år gammal. Sen tog det 16år innan min mamma föddes. Mormor pratade aldrig om barnet hon förlorade. Mamma visste knappt om det och hon har igen aning om vart han är begravd. De var en ganska fattig bondfamilj så foton finns heller inga på den lilla pojken. Jag och min mormor hade en gång ett förtroligt samtal och hon berättade för mig om barnet som dött och hon berättade dessutom att hon fått 11 missfall innan min mamma tillslut föddes. Nog tror jag min mormor sörjde men hon var av den "sorten" att man biter ihop när livet är tufft och på den tiden tror jag inte det var så tillåtet att sörja heller.

Svar på tråden Hur ser sorgen ut efter många år?