• Kottis

Är det okej att förskolan låter 1,5 åringar leka med rostig såg, riktiga hammare och spikar

Ja som det står i rubriken, är det verkligen okej att förskolan tar fram en stor låda med flera riktiga hammare och spikar och även rostiga sågar för barnen att leka med. De är mellan 1 och 3 år. De sa att de håller uppsikt, men hur lätt är det med så många barn?

• Svar på tråden Är det okej att förskolan låter 1,5 åringar leka med rostig såg, riktiga hammare och spikar
  • Natulcien

Det låter konstigt och idiotiskt. Vad är tanken med att de ska leka med sånt?

Ibland tänker man inte längre än näsan räcker, verkar det som. Gammal elektronik, gamla mobiletelfoner är tydligen också poppis leksaker på förskolor. Men dessa kan ju läcka kadmium och innehålla framskyddsmedel.

• Meddelande borttaget
  • Kottis

Tack för svaren, någon som är utbildad pedagog som kan uttala sig?

• IsDimma

Våra barn på jobbet har fått skruvar och muttrar att leka med. Jag har också åldern 1-3. Dom är väl rengjorda för att det inte ska vara någon stor katastrof om dom stoppar det i munnen. Men att ge ens våra stora barn en såg om man inte kan hjälpa just det barnet hela tiden (och det kan man inte) verkar vara dömt för skador.
    En riktig hammare och spikar hade jag rent teoretiskt kunnat ge dom, även dom lite yngre barnen men i så fall i en liten grupp.
    Sen anser inte jag att man behöver få prova precis allting när man går på en småbarnsavdelning. Det finns många saker dom gott kan vänta med till dom blir äldre.

• sina

På vår förskola får barnen använda riktiga verktyg, men 1. Ingen rost och sånt, utan de ska användas, 2. Det är bara treåringar och uppåt, och 3. Bara i smågrupper, 2-3 barn och en vuxen.

• Kottis

tack Sina! Jättebra att få veta hur andra gör. Vi ska kontakta förskolechefen och höra vad hon har att säga. Det här är nämligen bara en av flera saker som vi under 3 dagars inskolning sett och reagerat på. Vi tycker de utsätter barnen för onödiga risker och det känns inte som en kul start precis.

• ros2012

Jag tycker att du ska först fråga personalen om deras syfte och tanke bekom användning av riktiga verktyg innan du kontaktar förskolechefen. Då ger du dem möjlighet att både övertyga dig och kanske börjar de tänka själva varför, hur och när ska de använda verktygen. Prata om din tanke med personalen . Det kan ni lösa tillsammans.

• Kottis

Om det är någon som läser tråden och undrar hur det gick så kan jag informera om att det infördes nya rutiner på förskolan kring hanteringen av spikar och hammare. Dessa används endast på två förutbestämda veckodagar och förvaras på en särskild hylla som bara vuxna kan nå. Vi pratade både med förskolechefen och personalen.

Svar på tråden Är det okej att förskolan låter 1,5 åringar leka med rostig såg, riktiga hammare och spikar