Är min hund elak då hon skäller?
Jag tycker min hund är världens snällaste, men hon skäller när hon ser andra hundar och idag skällde hon på en häst som hon nosade på. Är hon en elak hund? Ibland känns det som att alla skällande hundar är elaka :(
Jag tycker min hund är världens snällaste, men hon skäller när hon ser andra hundar och idag skällde hon på en häst som hon nosade på. Är hon en elak hund? Ibland känns det som att alla skällande hundar är elaka :(
Nej, många hundar skäller för att "samtala"
Schäfrar är ett exempel på en hund som skäller för att prata.
Hur är resten av hunden? Hur är kroppsspråket? Kroppsspråket är mycket viktigare än tex skall och morrning.
Hundar kan skälla av glädje och rädsla också. Titta på kroppsspråket också.
Nej, hon morrar inte. Oftast viftar hon på svansen. När vi möter andra hundar skäller hon och vill hälsa, drar i kopplet. För övrigt är hon en väldigt snäll hund. Social mot vuxna och barn
Skällande beror sällan på aggressivitet utan på glädje, osäkerhet och frustration. Låna eller köp lite böcker och läs på om hundars beteenden, kroppspråk, hur man fostrar en hund med positiv förstärkning mm och anmäl dig till en hundkurs.
Ju mer du lär dig, ju roligare blir hundägandet eftersom du kommer få bättre kontakt och samarbete med hunden, förstå den bättre och få kontroll :)