• Humlan88

Är min hund elak då hon skäller?

Jag tycker min hund är världens snällaste, men hon skäller när hon ser andra hundar och idag skällde hon på en häst som hon nosade på. Är hon en elak hund? Ibland känns det som att alla skällande hundar är elaka :(

• Svar på tråden Är min hund elak då hon skäller?
  • Whitetrash86

Nej, många hundar skäller för att "samtala" 
    Schäfrar är ett exempel på en hund som skäller för att prata.

Hur är resten av hunden? Hur är kroppsspråket? Kroppsspråket är mycket viktigare än tex skall och morrning.

• Humlan88

Nej, hon morrar inte. Oftast viftar hon på svansen. När vi möter andra hundar skäller hon och vill hälsa, drar i kopplet. För övrigt är hon en väldigt snäll hund. Social mot vuxna och barn

• Fundersam02
    Humlan88 skrev 2014-04-25 21:19:09 följande:
    Nej, hon morrar inte. Oftast viftar hon på svansen. När vi möter andra hundar skäller hon och vill hälsa, drar i kopplet. För övrigt är hon en väldigt snäll hund. Social mot vuxna och barn
    De andra hundarna som möter din hund har nog lättare att tolka din huns beteende än många människor. Om de andra hundarna inte verkar rädda och vill hälsa på din hund, så är det nog inte så att hon är arg.

En del raser är mer benägna att skälla än andra. De kan man behöva uppfostra lite extra när de är valpar så att de inte skäller i tid och otid.  Vuxna hundar är ju lite svårare att ändra på... Ett ihållande skällande kan ju vara störande men några korta skall är väl ok.
  • Whitetrash86
    Humlan88 skrev 2014-04-25 21:19:09 följande:
    Kolla mer på hur andra hundar reagerar. Dom kan säga mer än människor.
    Dock kan det vara bra om du tränar på att hon inte ska skälla i tid och otid samt dra i kopplet.
  • Dexter dot com

Skällande beror sällan på aggressivitet utan på glädje, osäkerhet och frustration. Låna eller köp lite böcker och läs på om hundars beteenden, kroppspråk, hur man fostrar en hund med positiv förstärkning mm och anmäl dig till en hundkurs.
    Ju mer du lär dig, ju roligare blir hundägandet eftersom du kommer få bättre kontakt och samarbete med hunden, förstå den bättre och få kontroll :)

Svar på tråden Är min hund elak då hon skäller?