• Anonym (hur)

Hur är lusten efter klimakteriet?

Jag har levt i ett dåligt förhållande länge...för länge...över 10 år. Vi har inget sexliv alls nu senaste åren fast jag har egen lust. Ska strax separera. Och börjar komma in i klimakteriet. Har jag slösat bort min tid i ett förhållande där jag inte haft nytta av min sex lust...fått fixa det själv...när jag lyckas få tid för mig själv. När jag nu separerar....kanske även hittar någon kärlek så småningom...kommer min sexlust vara mycket mindre efter klimakteriet?

• Svar på tråden Hur är lusten efter klimakteriet?
  • Anonym (Klara)

För mej blev det stor skillnad men allt är relativt. De sista åren innan klimakteriet var jag väldigt kåt, mycket mer än vanligt. Så steget blev stort till lite mindre än mitt vanliga medel.

Men vi har haft problem i förhållandet, min man hade en period när han tappade lusten och det är fortfarande han som vill minst. Så det kan bero på att jag är trött på att "dra" också. Om du träffar en ny man så lär du hålla igång din lust när det blir nytt och intressant för er båda. Lycka till!

• Anonym (Bra)
    Anonym (hur) skrev 2014-04-26 08:12:27 följande:

Jag har levt i ett dåligt förhållande länge...för länge...över 10 år. Vi har inget sexliv alls nu senaste åren fast jag har egen lust. Ska strax separera. Och börjar komma in i klimakteriet. Har jag slösat bort min tid i ett förhållande där jag inte haft nytta av min sex lust...fått fixa det själv...när jag lyckas få tid för mig själv. När jag nu separerar....kanske även hittar någon kärlek så småningom...kommer min sexlust vara mycket mindre efter klimakteriet?

Lusten är för min del enorm. Jag är 53 år och frånskild sedan två år. Detta med nya partners kryddar enormt och kompenserar väl för ev minskad hormonhalt.

Jag tränar dessutom mycket varvid testosteronhaltem stiger. Jag gissar detta påverkar kemin också.

Min bästa tid sexuellt sett började vid 50 cirka.

Om slemhinnorna blir sköra så finns det hormonsalvor.

Nej tveka inte utan hoppa! Sexlusten sitter inte bara i hormonhalten utan i din identitet, i hjärnan och i den relation du har i framtiden. En man som förtjänar dig kommer tända dig :)
  • Anonym (hur)
    Anonym (Klara) skrev 2014-04-26 08:47:42 följande:
    För mej blev det stor skillnad men allt är relativt. De sista åren innan klimakteriet var jag väldigt kåt, mycket mer än vanligt. Så steget blev stort till lite mindre än mitt vanliga medel.
    Men vi har haft problem i förhållandet, min man hade en period när han tappade lusten och det är fortfarande han som vill minst. Så det kan bero på att jag är trött på att "dra" också. Om du träffar en ny man så lär du hålla igång din lust när det blir nytt och intressant för er båda. Lycka till!
    Jag är 45 och från att jag var ca 30 har jag haft mer sexuella behov än tidigare. Innan kände jag inte kroppsligt behov av sig själv utan det väcktes vid sexuella situationer. Sen har jag haft starka kroppsliga behov ibland utan att jag aktivt tänker på sex. Speciellt starkt har det varit kring ägglossning. De månader ägglossningen inte varit som vanligt har jag inte kännt på samma sätt.
  • Anonym (Man)
    Hej !

Kan lugna dej med att du behöver INTE vara orolig
    När min fru kom in i klimakteriet så kom sexet in i en annan fas Hon kände sej kåtare och vi hade sex oftare än förut
    Även om vaginan inte blev så våt längre så finns det ju glidmedel  !
  • nathaliehejhej
    Hejsan!

Vi studerar på Yrgo Yrkeshögskola till apotekstekniker. Just nu håller vi på med ett examensarbete om klimakteriet. Vi skulle uppskatta enormt mycket om ni ville svara på vår enkät som tar upp till fem minuter att göra. 
    Tack för er medverkan! 

Med vänliga hälsningar, Jonna och Nathalie

https://forms.gle/hnDmCLYbvAuQ9RDPA
  • Miss Sunny
    Anonym (Bra) skrev 2014-04-26 10:18:34 följande:
    Lusten är för min del enorm. Jag är 53 år och frånskild sedan två år. Detta med nya partners kryddar enormt och kompenserar väl för ev minskad hormonhalt.

Jag tränar dessutom mycket varvid testosteronhaltem stiger. Jag gissar detta påverkar kemin också.

Min bästa tid sexuellt sett började vid 50 cirka.

Om slemhinnorna blir sköra så finns det hormonsalvor.

Nej tveka inte utan hoppa! Sexlusten sitter inte bara i hormonhalten utan i din identitet, i hjärnan och i den relation du har i framtiden. En man som förtjänar dig kommer tända dig :)
    Instämmer på den.  Är 60+ nu, och har forfarande stor lust och aktivt sexliv.  Inget brist på interesset från yngre potenta män heller.
  • nathaliehejhej
    nathaliehejhej skrev 2024-10-30 10:44:38 följande:
    Hejsan!

Vi studerar på Yrgo Yrkeshögskola till apotekstekniker. Just nu håller vi på med ett examensarbete om klimakteriet. Vi skulle uppskatta enormt mycket om ni ville svara på vår enkät som tar upp till fem minuter att göra. 
    Tack för er medverkan! 

Med vänliga hälsningar, Jonna och Nathalie

https://forms.gle/hnDmCLYbvAuQ9RDPA
    docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfW6lNQdeXi1EURbV3DJDuBLC7jCV6TE6N26upMRRFs0s5BKQ/viewform
  • Anonym (Just me)

Jag är typ 53 och har fortfarande lust och behöver inte använda glidmedel. Har inte blivit torr än. Misstänker att jag tappat lite känsel men når klimax ändå utan hjälpmedel. Det är framför allt relationen till mannen man har som tänder mig. Jag går inte igång på " vem som helst' .

Men generellt känns sexualiteten och min kvinnlighet som en mycket mer iintegrerad del i mig och min personlighet - jämfört med när jag var en ung tjej.

• Anonym (Kat)

55 år och stor lust.

• Anonym (Mannen)

Hustruns sexlust minskade betydligt + att hon blev torr och sköra slemhinnor. Vårt samliv har minskat till det minimala. Får kanske till nåt 2-4 ggr om året. Känslan är inte alls på samma sätt som förr när vi var yngre. 

Svar på tråden Hur är lusten efter klimakteriet?