• Anonym (mamman)

Kan en kille ha detta på sig när han döps i kyrkan?

Hej jag och min man har precis fått en liten kille som vi vill döpa i kyrkan. Men vi vill inte ha den vanliga dopklänningen utan tänkte oss något lite mer coolare :) 

Vi båda är stormförtjusta i denna och undrar om han får ha denna på sig när han döps eller måste det va en dopklänning??

• Svar på tråden Kan en kille ha detta på sig när han döps i kyrkan?
  • Mli 014

Nu kan jag inte se något.

Men det behöver inte vara en dopklänning.

Kanske borde man överväga sitt val om det är en djävulsdräkt (little devil halloween) eller en mankini.

Min niece blev döpt i en chockrosa prinsessklänning.

• SecretMe

Jag undrar bara... varför?

• Vickan I

Ni får väl höra med prästen om denne tycker att det är ok. Dopklänningen i sig har ju ett symboliskt värde. Jag personligen tycker att man kan ha den dressen .

• Apelsin

javisst. Själv hade jag inte gjort det men jag hade tyckt att det vore OK.

• Björkar1

Den förstora klänningen har en symbolik och jag har svårt att tro att en präst döper i något annat än en dopklänning. Efter själva akten står det er fritt att ha andra kläder.
    Det handlar om att man ska växa i sitt dop så att om eller när man konfirmeras så är klänningen/kåpan lagom! Församlingen brukar ha klänning att låna ut.

• SecretMe
    Björkar1 skrev 2014-04-26 20:11:59 följande:
    Den förstora klänningen har en symbolik och jag har svårt att tro att en präst döper i något annat än en dopklänning. Efter själva akten står det er fritt att ha andra kläder.
    Det handlar om att man ska växa i sitt dop så att om eller när man konfirmeras så är klänningen/kåpan lagom! Församlingen brukar ha klänning att låna ut.
    Fast jag har en bekant som döpte sin son i sjömansdräkt i kyrkan så jo, det kan man.
    Även om jag inte tycker att det är passande.
  • fluu

Jag undrar väl också just varför. Vad är anledningen till dopet ens?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (mamman)

Okej lite bakgrund: vi är väl kanske inte riktigt som alla andra "troende" skulle jag tro. Min man är iofs inte troende alls medan jag är det mer eller mindre. Jag tror att det är väl lika bra att tro bara för ifall att..... Så vi vill inte vara så traditionella helt enkelt :) 

Jag har en familjekyrka där de flesta i min släkt blivit döpta eller vigt sig och där vill vi gärna att dopet ska äga rum så jag hoppas verkligen prästen skulle gå med på detta. Annars får vi väl leta efter någon kyrka i närheten av där vi bor.... 

Men vad tror ni skulle prästen/kyrkan vägra döpa vår son om vi kom med denna på honom och ingen klänning?

• SecretMe
    Anonym (mamman) skrev 2014-04-26 20:20:01 följande:
    Okej lite bakgrund: vi är väl kanske inte riktigt som alla andra "troende" skulle jag tro. Min man är iofs inte troende alls medan jag är det mer eller mindre. Jag tror att det är väl lika bra att tro bara för ifall att..... Så vi vill inte vara så traditionella helt enkelt :) 

Jag har en familjekyrka där de flesta i min släkt blivit döpta eller vigt sig och där vill vi gärna att dopet ska äga rum så jag hoppas verkligen prästen skulle gå med på detta. Annars får vi väl leta efter någon kyrka i närheten av där vi bor.... 

Men vad tror ni skulle prästen/kyrkan vägra döpa vår son om vi kom med denna på honom och ingen klänning?
    Ni bör nog upplysa om er alternativa klädsel innan.

Det känns lite tudelat måste jag säga, ungefär som att gå på bal i dykardräkt.
  • Anonym (mamman)
    SecretMe skrev 2014-04-26 20:22:30 följande:
    Ni bör nog upplysa om er alternativa klädsel innan.

Det känns lite tudelat måste jag säga, ungefär som att gå på bal i dykardräkt.
    Ja vi får nog ta och göra det.

Får jag fråga varför du tycker det är tudelat? Vi vill gärna ha åsikter om vad andra tycker och tänker och är inte rädda för konstruktiv kritik :) 
  • SecretMe
    Anonym (mamman) skrev 2014-04-26 20:33:56 följande:
    Ja vi får nog ta och göra det.

Får jag fråga varför du tycker det är tudelat? Vi vill gärna ha åsikter om vad andra tycker och tänker och är inte rädda för konstruktiv kritik :) 
    Tudelat för att ni vill genomgå en religiös rit men väljer bort den traditionella klänningen.
    De hör ihop.
    Därav min liknelse.
  • Anonym (mamman)

okej då förstår jag :) Vi båda är ju lite tudelade gällande detta min man är ju inte troende medan jag absolut vill döpa i kyrkan. Därav att vi inte vill göra det för traditionellt eftersom vi inte är ett traditionellt troende par. Min man har gått med på dop om vi gör det till våran grej och då tyckte vi båda att det va en bra ide med att skippa dopklänningen och köra på nått som känns som oss :)

• EJL

Det enda är att den ser lite simpel ut. En vit body med tryck,..

• Anonym (Hur?)

Hur gör man med dopklänning om barnet är lite äldre, typ 1,5-2 år?

• fluu
    Anonym (Hur?) skrev 2014-04-26 22:18:14 följande:
    Hur gör man med dopklänning om barnet är lite äldre, typ 1,5-2 år?
    Jag döptes när jag var 16 år och uppmanades att ha vita eller i alla fall ljusa kläder.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Neysie

Min äldsta son var 10 månader när han döptes och alldeles för stor för min gamla dopklänning så min svärmor sydde en vit heldräkt typ som en långärmad body med ben i finare tyg. Hade inte ens en tanke på att ta upp detta med prästen innan och hon sa inget heller.

• Lisastina

Det är svårt att tänka sig att någon protesterar. Men klänningen har som sagt en symbolik, nämligen att man växer in i tron. Vill barnet sedan konfirmeras så har man ju ofta vita kåpor som är lagom långa, en symbol för att man vuxit in i sin tro, blivit vuxen. 

En vit smoking är ju gullig, men har kanske inte så mycket symbolik (om man inte ser det som ett slags uttalande att man vill att barnet skall växa in i,  eller rentav redan börjat anpassa sig till, samhällets typiska förväntningar på en man eftersom smoking ju är ett väldigt konventionellt plagg) 

Dopklänningen har man ju enbart under dopakten och före och efter de kläder man vill så smokingen kan man ju ändå ha.

Jag kan ju förstå tanken att kläderna skall symbolisera er som familj, men ert barn är ju redan med i er familj - att döpas är att bli med i en större gemenskap. Det gör var och en personligen, även om man är en baby och även om det är föräldrarnas beslut till att börja med. Så på det sättet är ju dopet det första individuella steg ett barn tar, med familjens stöd och kärlek, men det är ändå hans egen livsväg det handlar om. 

Till slut: jag tycker att det är fint av alla föräldrar som låter döpa sina barn att de släpper dem fria, låter dem ta del av en större värld på det här sättet. Och att de litar på att världen tar emot dem i kärlek. Heja er!

• Tre Töser

När man som förälder låter döpa sitt barn, lovar föräldern att hjälpa barnet växa och utvecklas inom den kristna tron. Ni vill göra detta till er grej. Det kan ni för ni har möjlighet att styra dopet m val av böner, psalmer, textläsning mm. Men, syftet m dopet är att välkomna in barnet och där ni föräldrar tar ett ansvar att fostra inom kristendomen. Det tycker jag är kärnan i det hela. Klänningen har en symbolik som många skrivit innan. Men jag har en idé: börja dopet i den dressen ni vill ha. Sedan, när själva Dophandlingen är klar, tar ni på honom dopklänningen! Har hört att så kunde det gå till förr i världen! Det är ju först efter Dophandlingen han är döpt och därefter ska växa i sin tro- därav den långa dopklänningen. Jag har vänner som gjort så med sina barn på 2000-talet. Det blir ett litet pyssel framme vid altaret.medan ni tar på klänningen kanske kantorn kan spela nåt stycke, så att ni inte känner er stressade. Efteråt fortsätter ni med välkomnandet, doptalet osv och han behåller klänningen på hela ceremonin ut. Det blir "korrekt" med klänning samtidigt som ni gör er grej! Ni lär varaväldigt ensamma om detta i modern tid, samtidigt som ni visar att ni förstår symboliken m klänningen!! Jag tror det kan bli läckert! Tala m prästen om det vid dopsamtalet man brukar ha en tid före dopet.

Svar på tråden Kan en kille ha detta på sig när han döps i kyrkan?