• Mattiis

Skaffa hund första gången

Hej! Vi är en familj på 4 personer som bor i en stor villa i en liten stad (Nynäshamn) utanför Stockholm och har på senaste tiden blivit intresserade av att köpa hund (Golden retriever). Både jag och min man jobbar heltid och ena barnet ska börja gymnasiet medan den äldsta tar studenten i sommar. Vi har både farmor och mormor som tidigare har haft hund, 5 min från oss, så passning dagtid när vi jobbar finns tillgängligt. Nu till frågan, tycker ni att de är okej att skaffa hund som sen kommer få gå promenader med svärföräldrarna dagtid medan vi jobbar? Vi kommer självklart vara hemma hela sommar med valpen och vår äldsta dotter kommer att vara hemma med valpen i höst. Både jag och min man har tidigare haft hund.
    Hur gör ni andra som jobbar heltid och har hunden??

• Svar på tråden Skaffa hund första gången
  • Rainbow gg

Jag jobbar skift så hunden är ensam hemma ett par timmar tills husse kommer hem. I sommar kommer jag dock jobba mer och då får hunden vara på hunddagis. Hunden blir 3 år i år.

• Dexter dot com

Jag jobbar natt för att slippa lämna bort hundarna på dagis eller lämna dom ensamma, antingen är dom med på jobbet eller hos nattvakten.

Låter väl som en strålande ide att skaffa valp när ni kan vara hemma flera månader och hinna skola in valpen hos svärföräldrarna. Problemet är väl kanske att hitta en valp som är leveransklar snart, efter en bra kombination med friska led bakom sig och en uppfödare det känns bra med.
    Är svärföräldrarna beredda att ta ett så stort ansvar som det är att fostra en valp och har dom kunskapen?
    Har ni samma syn på hundfostran så valpen inte blir förvirrad?

Svar på tråden Skaffa hund första gången