Har gått ur Svenska kyrkan, ska ändå skatta kyrkoavgift?
Hej! Jag har ingen vidare koll kring det här med skatt och sånt, så jag tänkte höra om någon här har idéer om vad jag kan tänkas göra.
Den 6 december 2012 gick jag ur Svenska kyrkan. Vad jag har förstått så är det såhär: hade jag gått ur innan 1 november det året hade jag inte behövt skatta 2013, men eftersom jag gick ur den 6 december skattade jag 2013. Men jag ska alltså inte behöva betala kyrkoavgiften för i år. Ändå står det på skattepapprena jag fick hem att jag ska betala för den.
Jag är medveten om att det bara handlar om någon struntsumma, men det här är mer av en principfråga. Jag ska inte behöva betala kyrkoavgiften.
Vad ska jag göra? Beviset jag fick hem med posten om utträdet har, efter 3 flyttar, försvunnit. Jag ska göra en sista koll bland mina pappershögar, men jag tror verkligen det är borta. Borde det inte stå någonstans att jag inte är med i Svenska kyrkan längre? Kan någon personal hjälpa mig på plats om jag går till ett utav skatteverkets kontor och förklarar situationen - eller är jag körd utan beviset på papper?