• Aspie

Har gått ur Svenska kyrkan, ska ändå skatta kyrkoavgift?

Hej! Jag har ingen vidare koll kring det här med skatt och sånt, så jag tänkte höra om någon här har idéer om vad jag kan tänkas göra.

Den 6 december 2012 gick jag ur Svenska kyrkan. Vad jag har förstått så är det såhär: hade jag gått ur innan 1 november det året hade jag inte behövt skatta 2013, men eftersom jag gick ur den 6 december skattade jag 2013. Men jag ska alltså inte behöva betala kyrkoavgiften för i år. Ändå står det på skattepapprena jag fick hem att jag ska betala för den.

Jag är medveten om att det bara handlar om någon struntsumma, men det här är mer av en principfråga. Jag ska inte behöva betala kyrkoavgiften.

Vad ska jag göra? Beviset jag fick hem med posten om utträdet har, efter 3 flyttar, försvunnit. Jag ska göra en sista koll bland mina pappershögar, men jag tror verkligen det är borta. Borde det inte stå någonstans att jag inte är med i Svenska kyrkan längre? Kan någon personal hjälpa mig på plats om jag går till ett utav skatteverkets kontor och förklarar situationen - eller är jag körd utan beviset på papper?

• Svar på tråden Har gått ur Svenska kyrkan, ska ändå skatta kyrkoavgift?
  • LillGris

Det är inte begravningsavgiften du tänker på? Och har du meddelat din arbetsgivare? Jag har för mig att det är AG som drar kyrkoavgiften

• Nyfiken gul

men deklarationen gäller ju förra årets inkomster , alltså 2013 års inkomster

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Aspie
    LillGris skrev 2014-04-27 15:21:55 följande:
    Det är inte begravningsavgiften du tänker på? Och har du meddelat din arbetsgivare? Jag har för mig att det är AG som drar kyrkoavgiften
    Nix. Det står att jag ska betala begravningsavgiften på 0,25 % SAMT kyrkoavgift för Svenska kyrkan på 1,39 %. Jag har ingen arbetsgivare och har aldrig haft det. Jag har ingen inkomst. Det jag skattar är mina fonder som har ökat i värde, har det någon betydelse? (Ej med ironisk/sarkastisk ton.)
  • Aspie
    Nyfiken gul skrev 2014-04-27 15:23:17 följande:
    men deklarationen gäller ju förra årets inkomster , alltså 2013 års inkomster
    Det förstås, men vad jag citerar vad jag har läst "Om du har gått ut innan 1 november detta året så dras inte kyrkoavgiften följande år."
    Jag gick ur kyrkan efter 1 nov 2012 och skattade alltså kyrkoavgiften 2013, alltså följande år. Borde inte kyrkoavgiften sluta gälla från och med det här året då? Eller är jag helt ute och cyklar nu..? Är det från och med  NÄSTA år jag ska slippa betala den? Rynkar på näsan
  • Nyfiken gul
    Aspie skrev 2014-04-27 15:33:54 följande:
    Det förstås, men vad jag citerar vad jag har läst "Om du har gått ut innan 1 november detta året så dras inte kyrkoavgiften följande år."
    Jag gick ur kyrkan efter 1 nov 2012 och skattade alltså kyrkoavgiften 2013, alltså följande år. Borde inte kyrkoavgiften sluta gälla från och med det här året då? Eller är jag helt ute och cyklar nu..? Är det från och med  NÄSTA år jag ska slippa betala den? Rynkar på näsan
    du betalar ju inte den nu givetvis men det syns inte på deklarationen förrän nästa år. 

den här deklarationen gäller ju 2013 och då betalade du kyrkoskatt.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • ursula
    Aspie skrev 2014-04-27 15:33:54 följande:
    Du betalar kyrkoavgift hela 2013. Det är inkomsten 2013 du deklarerar nu
  • Aspie
    Nyfiken gul skrev 2014-04-27 15:39:02 följande:
    du betalar ju inte den nu givetvis men det syns inte på deklarationen förrän nästa år. 

den här deklarationen gäller ju 2013 och då betalade du kyrkoskatt.
    ... Jag litar på ditt ord då! Jag har verkligen noll koll i den här skattevärlden, haha.
  • Aspie

Jamen nu tror jag att jag har fått lite mer koll på läget, tack för svaren! Glad

• Fontana

Ett sent svar kanske, men du kan ringa till Skatteverket, Folkbokföringsavdelningen, och fråga om du står registrerad som medlem i Svenska kyrkan. Ring 0771 - 567 567.

Eller ring till din (före detta) församling och fråga. Om inte annat så slipper du sitta i telefonkö då.

Församlingen är skyldig att bevara din anmälan om utträde i åtminstone fem år.

Men förmodligen är det som ni kom fram till ovan att du har tittat på blanketten "Deklaration 2014" som ju avser förhållandena under inkomstår 2013.

• andreasjohansson

"Den 6 december 2012 gick jag ur Svenska kyrkan. Vad jag har förstått så är det såhär: hade jag gått ur innan 1 november det året hade jag inte behövt skatta 2013, men eftersom jag gick ur den 6 december skattade jag 2013." 

Det stämmer! Om du är medlem i Svenska kyrkan den 1 november betalar du kyrkoskatten för hela nästkommande år. Källa

"Borde det inte stå någonstans att jag inte är med i Svenska kyrkan längre?"
    Detta står i din deklaration från Skatteverket. Du kan även ringa församlingen du tillhör. 

"...eller är jag körd utan beviset på papper?"

Det ska inte spela någon roll om du har beviset eller ej. Detta är bara en bekräftelse på att du gått ut. 

• andreasjohansson
    Fontana skrev 2014-05-20 08:06:49 följande:

Eller ring till din (före detta) församling och fråga. Om inte annat så slipper du sitta i telefonkö då.

Du bör ringa din nuvarande församling, inte din gamla eftersom registret sköts av din nuvarande. Du kan hitta kontaktuppgifter här:

www.svenskakyrkan.se/sokforsamling

Svar på tråden Har gått ur Svenska kyrkan, ska ändå skatta kyrkoavgift?