• Mattiis

Skaffa hund

Hej! Vi är en familj på 4 personer som bor i en stor villa i en liten stad (Nynäshamn) utanför Stockholm och har på senaste tiden blivit intresserade av att köpa hund (Golden retriever). Både jag och min man jobbar heltid och ena barnet ska börja gymnasiet medan den äldsta tar studenten i sommar. Vi har både farmor och mormor som tidigare har haft hund, 5 min från oss, så passning dagtid när vi jobbar finns tillgängligt. Båda barnen är jätte intresserade av hund och kommer gladeligen att hjälpa till, fast det är jag och min man som har huvudansvaret. Nu till frågan, tycker ni att de är okej att skaffa hund som sen kommer få gå promenader med svärföräldrarna dagtid medan vi jobbar? Vi kommer självklart vara hemma hela sommar med valpen och vår äldsta dotter kommer att vara hemma med valpen i höst. Både jag och min man har tidigare haft hund och vi känner att det inte kommer bli ett bättre läge än såhär för att skaffa hund.
    Tycker ni att det kan funka och hur gör ni andra som jobbar heltid och har hunden??

• Svar på tråden Skaffa hund
  • NLAL

Jag ser inget problem med att skaffa hund för er. Känns det rätt för er så köp! :) Min första hund köpte jag när både jag och sambon jobbade skift (förmiddagar, eftermiddagar, nätter och helger) och svärföräldrarna hade då våran hund - inga problem alls.

• stormfågel

Jag tycker också att det verkar vara ett bra läge. Kanske bra att prata med svärföräldrarna om hur de ser på att passa hunden på eventuella utlandssemestrar och fundera en extra gång på hur ni gör när barnen flyttar hemifrån.

Såklart att det är okej att den promenerar med svärföräldrarna på dagarna. Bättre än hunddagis tänker jag!

• Sohta

Jag och min sambo är inne på samma spår. Fast våra förhållanden är lite annorlunda. 
    Vi båda jobbar heltid. (7-16). Hon jobbar på lager och jag är Trädgårdsarbetare/Anläggare. Vi bor i en lägenhet 2rok strax utanför centrum. 
    Flyttar till en 3rok inom kort. Eftersom mitt jobb är ganska säsongs baserat så är jag hemma under vintertid om jag inte plogar/halkbekämpar. Jag är 24 och hon är 21. 
    Det är en schäfer jag helst vill ha. Hon är mer inne på en amstaff eller något i den stilen. Vi båda är uppväxta med hundar och vet vilket jobb det innebär. 

Fast då är det ju detta med vem som ska ha hand om hunden under dagarna? 

Svärmor jobbar 75% och hon skulle säkert tycka de skulle vara jätteroligt. Men man vill inte binda upp henne med detta så vi står i ett dilemma.
    Kollar med er som har erfarenhet eller kanske har suttit i samma sits. Hur ska vi gå tillväga?  

Svar på tråden Skaffa hund