Bodelning INNAN släktingen avlidit?
Jag har en fundering gällande en nära släkting. Min släkting bor sedan en kort tid på ett äldreboende och hennes hus skall säljas. Hennes svärdotter har styrt upp allt kring hennes sjukhusvistelser och flytt till äldreboendet och har nu också tagit på sig att sälja hennes hus. Problemet är bara att hon och hennes dotter verkar se min släktings hus och alla ägodelar i huset som sina egna och har inför försäljningen fullkomligt länsat huset på möbler, kläder osv. Svärdottern hade stämt möte med min släktings döttrar för att komma överens om vad var och en vill ha av den gamla kvinnans bohag, men när döttrarna kom dit fanns bara enstaka möbler kvar. Svärdottern och hennes dotter har tagit också sådant som kvinnans egna döttrar hade sagt att de ville ha. Frågan är om de verkligen får göra så här? Släktingen är inte ens död, så de har ju inte ärvt något ännu. Jag vet att i ett testamente som upprättades för ett år sedan, så skall svärdottern finnas uppsatt som arvtagare. Svärdottern dotter (och övriga barn) ärver i sin pappas ställe då han är död. Till detta kommer sedan släktingens två egna döttrar, som naturligtvis ärver sina delar.
Har verkligen min släktings svärdotter (och dotter) rätt att göra precis som de vill och "köra över" den gamla kvinnans egna döttrar? Om man nu vill dela hemmet innan försäljningen, borde inte också övriga släktingar blivit erbjudna att få ta det de vill ha?
Det är en stor sorg att veta att ingenting finns kvar av släktingens hem och att dessa giriga människor också skall få ärva pengarna som hon får ut från försäljningen av sitt hus! Vad är egentligen juridiskt rätt??