• Cina84

Utredning Ängelholm

Någon son har gjort fertilitetsutredning på sjukhuset i Ängelholm och kan berätta mer om det?

• Svar på tråden Utredning Ängelholm
  • Jacqueline

Önskar jag kunde hjälpa dig ,jag fick till en början bara en undersökning med vul och utskrivet 4 kurer pergotime.

Om jag inte blev gravid skulle vi återkomma och mannen få lämna spermieprov och därefter skulle jag eventuellt då få en spolning av äggledarna och sen skulle vi gå vidare därifrån.

Jag blev dock gravid precis innan jag skulle börjat med pergo.

• Cina84

#Jacqueline tack:). Fick du pergotime direkt vid första besöket? Hur var bemötandet?

• Jacqueline
    Cina84 skrev 2014-04-27 21:17:02 följande:

#Jacqueline tack:). Fick du pergotime direkt vid första besöket? Hur var bemötandet?

Ja det var första besöket direkt efter undersökning med vul på mig ,dom är ganska bra där inne tycker jag men dom har väl "sitt sätt" att gå och jag tyckte det var ganska onödigt med pergo eftersom jag ägglossade själv och så...

Nu löste det sig för mig som sagt men kan tänka mig att det blir segt/utdraget om det inte hade löst sig...först 4 kurer pergo och sen ha tid för att lämna spermaprov och först efter att dom blivit klara skulle man få tid för spolning...känns som det hade gått ytterligare ett år bara där.
  • Eleonor01

De är riktigt trevliga. Jag har träffat både Johanna å Chatarina. Är jätte nöjd. Saknar egen äl av någon anledning så jag äter pergo. Varför spolar man äggledarna? Kanske borde göra det jag med om det kan hjälpa :)

• Jacqueline
    Eleonor01 skrev 2014-04-28 09:49:49 följande:

De är riktigt trevliga. Jag har träffat både Johanna å Chatarina. Är jätte nöjd. Saknar egen äl av någon anledning så jag äter pergo. Varför spolar man äggledarna? Kanske borde göra det jag med om det kan hjälpa :)

Det gör man för att "rensa" ur eventuella hinder som kan hindra ägget/spermierna från att ta sig fram typ...googla så hittar du mer noggrann information
  • Cina84

...först 4 kurer pergo och sen ha tid för att lämna spermaprov och först efter att dom blivit klara skulle man få tid för spolning...känns som det hade gått ytterligare ett år bara där.[/quot

Menar du attan först provar pergotime 4 ggr och funkar inte det så tar man spermaprov?

• Jacqueline
    Cina84 skrev 2014-04-28 16:54:36 följande:

...först 4 kurer pergo och sen ha tid för att lämna spermaprov och först efter att dom blivit klara skulle man få tid för spolning...känns som det hade gått ytterligare ett år bara där.[/quot

Menar du attan först provar pergotime 4 ggr och funkar inte det så tar man spermaprov?

Ja 4 kurer = 4 cykler och förhoppningsvis 4 ägglossningar
  • Cina84

Jag var nog lite otydlig . Gör man inget spermaprov förrän efter de månaderna??

Jacqueline skrev 2014-04-28 18:37:44 följande:
    Ja 4 kurer = 4 cykler och förhoppningsvis 4 ägglossningar

• Cina84

Om så skulle vara fallet så tycker jag det är lite märkligt tillvägagångssätt. Då är det ju till att anta att "problemet" ligger hos henne. Det kan ju vara hans simmare med och då har man "slösat" bort de fyra månaderna. Eller hur?

• Jacqueline
    Cina84 skrev 2014-04-28 18:53:57 följande:

Jag var nog lite otydlig . Gör man inget spermaprov förrän efter de månaderna??

Nä det var så jag fick det förklarat för mig ,han skrev ut 4 kurer och "återkom om inget hänt efter dom" sa läkaren.
  • Cina84

Som jag skev är inte det till att anta och "slösa" med tid? Ska dit imorgon, får se om jag får mod att ifrågasätta det? Är ganska nervös...

Jacqueline skrev 2014-04-28 19:06:50 följande:
    Nä det var så jag fick det förklarat för mig ,han skrev ut 4 kurer och "återkom om inget hänt efter dom" sa läkaren.

• Jacqueline
    Cina84 skrev 2014-04-28 19:19:23 följande:

Som jag skev är inte det till att anta och "slösa" med tid? Ska dit imorgon, får se om jag får mod att ifrågasätta det? Är ganska nervös...

Jo det håller jag med om...ska nog gå bra lycka till
  • Cina84

Det hoppas jag med. Förresten tog du några blodprov?

Tack för du tog dig tid att skriva :)

• Jacqueline
    Cina84 skrev 2014-04-28 19:30:41 följande:

Det hoppas jag med. Förresten tog du några blodprov?

Tack för du tog dig tid att skriva :)

Nej det gick aldrig så långt ,

asså för att göra de hela mer förståeligt så var det såhär att min cykel gick från 29 dagar till 45-47 dagar från sept -12 till sept -13 och jag hade tid för att bli undersökt/påbörja utredning den 19e sept -13.

Hur som helst skulle detta bli

Min tredje graviditet ,dock med en ny man och han var/är barnlös och har aldrig gjort någon gravid.

Samtidigt som jag var hos gyn så hade jag testat på en kur munkpeppar men hade inga förhoppningar på det och fick ändå utskrivet pergo för att stabilisera/förkorta min cykel...jag fick sen ägglossning 23-24 september på munkpepparn (vilket då var ca 10-11 dagar tidigare än det varit under hela 2013) och sen plussade jag 8/10 så istället för att påbörja pergotime och sen ev gå vidare med ytterligare provtagning så plussade jag på vårt 12e försök med hjälp av munkpeppar.

Det visade sig i efterhand att jag hade utvecklat underfunktion i sköldkörteln och hade förhöjt tsh värde och detta KAN ha orsakat att vi inte blev gravida tidigare ,blev satt på levaxin i vecka 6-7 och går på provtagning på sjukhuset var fjärde vecka och är nu i vecka 33+0 och har idag varit på tillväxtultraljud och fått se bebis som verkar må hur bra som helst
  • Cina84

Aha okej. Då är det nog ganska olika beroende på var man går. Har läst om en del som har gjort ett antal blodprov redan på första besöket som tex. kollat sköldkörteln. Jag har tagit blodprov för det tidigare låg på gränsen då vad jag kan komma ihåg och när jag läst om det kan påverka det hela så skulle jag vilja testa det igen. Jag får väl se vad han säger imorgon. Åååh bebis titt :). Måste vara underbart att få en liten titt på den. Skönt att få veta att den mår bra och växer :).

• Cina84
    Eleonor01 skrev 2014-04-30 07:42:55 följande:
    Hur gick det för dig?

Jo det gick bra. Fällde några tårar men det var nog mycket nervositeten som släppte. Jag fick lämna blodprov där de skulle kolla sköldkörteln och lite annat och så gjordes vul och då tog han cellprov för jag blödde lite. På vul såg han cystor på ena äggstocken. Om de kvarstår om några månader så ska de opereras bort. Han sa att om de har funnits där länge så har jag sannolikt inte haft ägglossning på den äggstocken. Min sambo fick även då han kan beställa tid för att lämna spermaprov så det känns som om att vi kom igång bra. Om ca två veckor får jag svar på proverna och på vilket sätt vi ska gå vidare. Ska försöka att inte tänka så mycket på det fram tills dess...
Svar på tråden Utredning Ängelholm