Underlättning i vardagen för flerbarnsmamma. Råd snälla!
Hej! Kort och gott - vad har ni för tips för att underlätta vardagen med matlagning (matvägran..) Städning aktiviteter kärleksrelation barn-förälder & förälder-förälder osv osv.
Hej! Kort och gott - vad har ni för tips för att underlätta vardagen med matlagning (matvägran..) Städning aktiviteter kärleksrelation barn-förälder & förälder-förälder osv osv.
Angående maten.. En köttfärssås till lunch blir lätt en chiliconcarne till middag och överblivna pannkakor kan bli crepes! Jag försöker alltid minimera tiden vid spisen.. :)
Vilka bra tips i den här tråden. Har bara ett barn vilken borde vara enkelt, men han vill inte äta någonting. Smakar inte överhuvudtagen. Vad finns det för supersäkra recept för barn, som de garanterat gillar och äta?
-Storhandla mat för en vecka, skriv middagslista (inkl tillbehör som grönsak etc). Bröd, pålägg i frysen att ta upp eftersom. Hinner ej handla under veckorna.
-Ev Linas matkasse varannan vecka, inte så dyrt och hushållseffektiv (man handlar inte för mkt som slängs)
-Laga storkok och frys in middagsportioner till alla av tex köttfärssås, lätt att ta upp å koka pasta el ris.
-Alltid ngt halvfabrikat som fiskpinnar el liknande hemma för dagar m tidsbrist (äter sånt ca 1ggr/v)
- Städfirma har vi varannan vecka, slipper ägna helgen åt städ. De storstädar då.Dammsuger 1 gång + städar toan samt sopar köket däremellan.
-Diskmaskinen urplockad på kvällen - inte kul börja morgonen m kaos på diskbänken.
-Barnens kläder plockas ofta fram kvällen innan.
-De duschar max 2ggr/v
-Plocka undan leksaker eftersom, vänta inte på bombnedslaget. (Typ mellan 20-21, sen tittar vi på film).
-En kväll i veckan då ena förälder är ensam m barnen, den andra har sin träningsdag/el träffa kompis.
-Ta barnvakt en weekende eller en kväll för restaurangbesök eller resa.
-Försöker själv duscha på kvällen.
-Våra barn äter det mesta och gillar Linas barnkasse., enkla råvaror och kryddigt (örter och likn) men milt.
Om de (4åringen) matvägrar tex "jag gillar inte lax" så säger vi alltid : men då kan du ju äta bara potatis. (el ris el vad det är). Vi tvingar aldrig men vi ger inte en macka istället för mat. Isåfall blir det kvällsfika typ först 2 timmar senare.
-När jag var föräldraledig hade jag en "tvättdag" i vekan typ tids. Då gjorde jag undan tvätt och slapp hålla på med det konstant.Nu jobbar vi och då blir det lördag morgon...
Om du har barn som matvägrar så be det barnet om lite "råd". Vad vill h*n äta? Låt barnet kanske få välja matsedel en dag i veckan. Säger barnet pannkakor kanske det går att lägga som lunch en söndag då man ätet en rejäl frukost. Finns det nått i grönsak/fruktväg som ditt barn gillar och typ alltid går ner? Vår son har typ 5 rätter han gillar. Vill inte smaka när vi serverar annat. Vi försöker att inte tjata då blir det inget roligt. Vet att han i 99% har ätit bra på dagis.( Där äter han allt typ) Vår son gillar dock rätt mycket grönsaker. Vi ser alltid till att han får extra mycket grönsaker eller en fruktsallad de kvällar han inte vill äta vanlig kvällsmat. Då får han i sig nått iaf. Är han fortfarande hungrig senare på kvällen får han en smörgås innan läggdags. Det hela började med att svärföräldrarna började ge honom alternativ till den vanliga maten när han inte ville ha den. Så nu har han lärt sig att vill man inte äta det vanliga kommer nått "godare" fram till slut.
Yonndax:
Alternativ ska man passa sig för, särskilt när de faktiskt "kan" äta bra på dagis.
Hade blivit skogstokig på mina svärföräldrar om det var jag....
Tror också på att involvera barnen. Tex välja restaurang ngn gång. Välja maträtt, hjälpa till i köket mm.
Kör på det de gillar men våga sätta fram nya rätter då och då för att visa att så fungerar det.
Pie de limon. Ja vi gjorde felet att lyssna på svärföräldrarna och tog oxå fram alternativ ett tag när han var liten. Insåg snart att det inte fick honom att äta mer varierat för det. Snarare begränsade det ännu mer. Vi höll på i kanske 6 månader. Sen har vi inte kört med det på snart 2½ år här hemma. Vi har påtalat det för svärföräldrarna men då gör de så att de lagar special mat till honom med motiveringen att det är ju så synd om honom när vi andra sitter och äter. Här hemma gör vi så istället att vi ser till att det alltid finns nån grönsak/frukt (vi har ofta lite frukt med i vår sallad) på borde som vi vet att han gillar som han isf får sitta med till vi har ätit färdigt. Är han mer hungrig senare på kvällen blir det en smörgås innan läggdags. Vi försöker även att se till att han inte dricker sig mätt förtidigt. Han får ett litet glas med mjölk/vatten och sen väntar vi lite med att ge honom mer innan han har ätit en lagom mängd mat. Då får han mer mjölk/vatten. Vill han inte äta mer får han sitta kvar vid bordet tills vi är klara då får han mer att dricka. Ett tag fick han drick så mycket han ville. Då slutade det med att han kunde dricka 3 glas innan han hade rört maten
Yonndax:
Det låter som om ni fått till en bra vardag/rutin!
Vår äldsta gillade också mest grönsaker när han var liten 1-2år (och till viss del fortfarande men han äter i princip allt). Då när han var liten satte vi fram grönsakerna sist annars åt han bara grönsaker (ungefär som ni med vattnet/mjölken).
En sak som vi alltid varit noga med (ett av våra dagis införde detta, mkt bra) är att hos oss får man inte säga att maten är äcklig, det är inte ok.
Vi säger att istället får man säga: "det här var inte i min smak" eller "laxen (tex) är inte i min smak."
De gjorde så för att skapa en trevligare stämning kring matbordet och visst blir det trevligare/mer positivt.
Vi har syskon med barn som alltid börjar måltiden med att gnälla. Ordet äcklig, jag vill inte ha, gillar inte osv inleder måltiden vilket skapar en dålig stämning kring maten och smittar dessutom av sig till mindre syskon. Inte minst är det tråkigt för den som stått och lagat maten och lagt ner energi/tid/känsla för att göra något gott...
Pie de limon. Ett bra tips det där med att man inte ska säga att maten är äcklig. När jag tänker på det gör vår son det titt som tätt och jag håller med om att det inte blir lika trevlig stämning efter det. Ska inför att han istället säger att just detta tex laxen gillade jag inte. Det är helt ok att inte tycka om all mat men att säga att den är äcklig är inte rätt.
Vi har också 3barn varav en är nyfödd och två är jätte födoämnes allergiska så enkelt i matväg har vi inte. Vi gör dock en sak som underlättar och det är att en städar och en åker och handlar på tor kvällen när barnen lagt sig, detta så att vi slipper ägna helgen åt detta.
Sen har vi två kycklingrätter, en fisk och två köttfärsrätter varje vecka men det är olika ingredienser. Egen tid har vi sällan men oftast är den mellan 21-2330 på kvällarna så vi lägger oss sent. Eftersom det är städat och handlat på helgen så försöker vi göra saker med familjen.