• Belli

Behöver tankar och råd om dagsrutiner för 10 månaders

Sitter i skrivandets stund helt slutkört och trött :)
    Riktig ångest över att det är morgon och måndag och ett bra tag tills man får lite avlastning av pappan i familjen.
    Försöker läsa runt lite efter trådar men liknande barn som mitt, alla barn är ju så olika och olika saker funkar och funkar inte.

Min lilla tjej är snart 10 månader. Hon är en fantastisk liten tjej med mycket vilja och bus. Självklart har första bebisåret haft sina upp och nedgångar med utvecklingssprång och tandsprickning men det är inte för ens nu jag stannar upp och känner mig helt slut. Får inte ihop det.

Hon började för någon månad sedan med ett entonigt gnäll ljud. Leker man och busar är det skratt men så fort vi åkte vagn eller skulle äta eller sova eller annat som inte var "lika kul som bus" så höll hon låda med detta gnäll ljud. Man blev helt knäpp till slut och kunde inte prata sinsemellan i familjen för hennes gnäll skulle överrösta. Man härdade ut och tänkte att detta kan ju inte pågå så länge. Gnället gick över till tjut. Riktiga höga tjut som gör ont i öronen. Är det en dålig dag kan tjutet hålla på konstant med ca 10 sek i mellan. Vet inte vilket som är värst gnäll eller tjut men båda har stampat rejält på mina nerver. Skäms lite när vi träffar vänner och familj när hon beter sig så, nästan så man ser i ögonen på dem att de tycker synd om oss som har så jobbigt barn.

Sömnen har även funkat kanon fram tills för någon månad sedan. I början vaknade hon 2-4 gånger per natt för amning men sen gick det över till att hon sov hela nätter. Även insomningen var mysig och har alltid sjungit vaggvisor och försökt få allt att kännas mysigt och rofyllt. Hon sover fortfarande hela nätter men själva nattningen är katastrof. Hon börjat tjuta så fort hon vet vad som är på gång och vrider sig nästan i panik. Likväl i sin säng som i famnen. Har nästan fått hålla fast henne ibland för att hon ska kunna slappna av.

Jag önskar att jag på något vis kan råda mot på hennes gnäll och tjut. Önskar även att hon skulle tycka det var mysigt att åka vagnen så jag kan få lite avlastande promenad. Önskar även att nattningen skulle gå smidigare utan tårar.

Skriv gärna vad ni tänker och vad ni har för erfarenheter. :)

• Svar på tråden Behöver tankar och råd om dagsrutiner för 10 månaders
  • isolande

Gnäll och tjut kan verkligen gå en på nerverna. Vår son har sen han kom ut ur magen ägnat sig åt att gnällskrika större delen av sin vakna tid. Så SJUKT irriterande, men nu har vi liksom lärt oss att det är sån han är. De dagar man har skavsår i öronen trycker vi in en napp för att få en paus. Han är 13 månader nu.

När det gäller vagnen så är det inte så mycket att göra, de vill ju börja röra sig nu och förbereda sig för att gå. Avslappnande vagnpromenader funkar inte i all evighet, man får lära sig att göra andra grejer. Gunga? Då kan man stå på en plats och smygsurfa nån minut medan ungen kanske är nöjd och tyst?
    Sitta i sandlådan och gräva, pilla med grejer medans du tar en kaffe?

Insomnandet, ja.... vi gör som så att han får en flaska ersättning i famnen innan läggning. Ibland såsar han till och somnar när man lägger honom, ibland far har runt som en propeller i sängen och kastar sig bland täcke och kudde i en halvtimme innan han lägger sig och suger på sin snuttefilt. Man kan inte hålla fast och inte ta upp för då skriker han och blir ledsen.....

Svårt att ge råd, alla barn är olika. Hoppas ni får till det så du orkar med! Tänk på att det blir lättare och lättare ju äldre de blir. När alla tänder är på plats, hon kan gå och äter själv är mycket av det allra jobbigaste över. Håll ut!

• Flickan och kråkan

Mitt tredje barn är ganska precis 10 månader. Min erfarenhet av honom liksom mina tidigare barn är att de har rätt stort beov av att det händer saker och så vill de en väldig massa som de inte kan......och så blir det trötta och inte orkar, men vill inte heller sova.

Nu har min lilla två äldre bröder på 5 och 6 år så brist på underhållning, uppmärksamhet och saker som händer runt omkring har han knappast. Nu har vi inte vagn, utan bär, men han är inte lika nöjd med att bara vara buren som tidigare. Han vill ner och krypa.

Det är väl mitt bästa tips. Gå ut och kryp, pilla på gräs, blomblad, små stenar och pinnar. Sopa och flytta sand är ett favoritsysselsättning här för tillfället

Sömnmässigt så är vi på gång (som med tidigare barn) att gå över till en dagsvila. Lite hattigt ännu. Sover han ordentligt mitt på dagen så är det det bästa, men eftersom vi har fler barn så har han en tendens att vakna efter en timme och då blir han trött och gnällig på kvällen. Sover han två kora stunder på dagen så blir det nattsudd. 

Och så är det ju det här med att byta blöja, ta på kläder etc. Vet inte om jag måste kommentera det överhuvudtaget . Vrål skrik, sparka, fäkta, åla, kasta sig iväg, ned, bort .

• Flickan och kråkan

För att svara på din fråga. Drömscenariot :'
    - Vaknar 07 (ammar)
    - Äter gröt 07.30-08
    - Promenerar med äldre syskon till förskola och förskoleklass vid 08.25
    - Efter lämning av stora barn så tar vi en sväng och handlar.
    - Lek ute med mellanmål (amning) 9.30-11.30
    - Lunch 11.30-12
    - Sova 12-14 (Hämtar stora barnen vid 13 så sover i sjal/bärsele)
    - Lek ute med alla barnen till 15.
    - Mellanmål vid 15-15.30 (Frukt, smörgås, amning)
    - Iväg på aktivitet för de större barnen 16-16.30 - 18-18.30 (inklusive avfärd och hemfärd)
    - Middag 18.30 
    - Gör i ordning för natten 19.
    - I säng och sova 19.30-20. Minsta ammas till sömns vanligtvis)
    - 20.00 -   Tyyyyystnad

• isolande

Vi:

07.00 ca Vaknar, äter gröt
    08.45 promenad med stora till dagis
    09.30 mellis i parken, ute en stund, ibland hemma och leker, går till affären, gör ärenden med pappa som är FL
    11.00 lunch
    12.00 sova ca 2 timmar
    14.30 mellis innan dagishämtning för stora
    15-16.30 ute i parken med storasyrran, kryper går, gungar, leker i sandlådan
    17.00 middag hemma
    18-20 bada, leka, kolla TV med syrran, busa med mamma och pappa, gå fram och tillbaka i lägenheten en miljard gånger medans mamma håller händerna *aj min rygg*. Klättra upp och ner i soffan, jaga bollar, leta efter mamma bakom dörrar, krypa efter syrran som gömmer sig
    ca 19.00 välling
    20.00 ny blöja och ersättning i famnen.

Svar på tråden Behöver tankar och råd om dagsrutiner för 10 månaders