Behöver tankar och råd om dagsrutiner för 10 månaders
Sitter i skrivandets stund helt slutkört och trött :)
Riktig ångest över att det är morgon och måndag och ett bra tag tills man får lite avlastning av pappan i familjen.
Försöker läsa runt lite efter trådar men liknande barn som mitt, alla barn är ju så olika och olika saker funkar och funkar inte.
Min lilla tjej är snart 10 månader. Hon är en fantastisk liten tjej med mycket vilja och bus. Självklart har första bebisåret haft sina upp och nedgångar med utvecklingssprång och tandsprickning men det är inte för ens nu jag stannar upp och känner mig helt slut. Får inte ihop det.
Hon började för någon månad sedan med ett entonigt gnäll ljud. Leker man och busar är det skratt men så fort vi åkte vagn eller skulle äta eller sova eller annat som inte var "lika kul som bus" så höll hon låda med detta gnäll ljud. Man blev helt knäpp till slut och kunde inte prata sinsemellan i familjen för hennes gnäll skulle överrösta. Man härdade ut och tänkte att detta kan ju inte pågå så länge. Gnället gick över till tjut. Riktiga höga tjut som gör ont i öronen. Är det en dålig dag kan tjutet hålla på konstant med ca 10 sek i mellan. Vet inte vilket som är värst gnäll eller tjut men båda har stampat rejält på mina nerver. Skäms lite när vi träffar vänner och familj när hon beter sig så, nästan så man ser i ögonen på dem att de tycker synd om oss som har så jobbigt barn.
Sömnen har även funkat kanon fram tills för någon månad sedan. I början vaknade hon 2-4 gånger per natt för amning men sen gick det över till att hon sov hela nätter. Även insomningen var mysig och har alltid sjungit vaggvisor och försökt få allt att kännas mysigt och rofyllt. Hon sover fortfarande hela nätter men själva nattningen är katastrof. Hon börjat tjuta så fort hon vet vad som är på gång och vrider sig nästan i panik. Likväl i sin säng som i famnen. Har nästan fått hålla fast henne ibland för att hon ska kunna slappna av.
Jag önskar att jag på något vis kan råda mot på hennes gnäll och tjut. Önskar även att hon skulle tycka det var mysigt att åka vagnen så jag kan få lite avlastande promenad. Önskar även att nattningen skulle gå smidigare utan tårar.
Skriv gärna vad ni tänker och vad ni har för erfarenheter. :)