krabed skrev 2014-04-28 10:27:40 följande:
Hej !
Håller på med ett arbete på en genuskurs jag läser, vore otroligt tacksam om ni vill svara på dessa frågor om unisexkläder. Ni behöver inte svara på alla frågor/följfrågor men svara gärna om hur ni ser på unisexkläder till era barn.
Tack på förhand !
/Kristina
Vad tycker du om unisex kläder till ditt/dina barn ?
Brukar du köpa könsneutrala kläder till ditt/dina barn ?
Om svaret är ja, varför väljer du att köpa unisexkläder till ditt/dina barn ?
Om svaret är nej: varför väljer du bort att köpa unisexkläder till ditt/dina barn ?
Jag vet faktiskt inte riktigt vad som avses med "unisexkläder"? Är det alla kläder som
inte är rosa med Hello Kitty-tryck eller mörkblå med Spidermantryck..? Eller?
Vad är "könsneutralt"? Grönt? Vitt? Lila?
Jag tänker aldrig i termer av unisex-/kill-/tjej-kläder. Jag tittar på vad jag tycker är snyggt resp. fult/smaklöst.
Sen stör jag mig på de könsstereotypa uppdelningarna på vissa klädbutikers barnavdelningar, och tittar på båda avdelningarna när jag letar kläder till sonen. H&M och Kappahl t.ex. är ju helt hopplösa med detta.
Jag gillar färgstarka kläder, så jag handlar mycket på Po.P. Jag ogillar fula tryck så jag köper aldrig kläder med Hello Kitty, Spiderman eller Angry Birds på.
Sonen har blått, grönt, rött, gult, vitt, brunt, svart, lila, rosa, orange etc. i sin garderob. Han har randigt, rutigt, blommigt, prickigt etc.
Kategorisera det som du tycker.