• krabed

Unisex

Hej !
    Håller på med ett arbete på en genuskurs jag läser, vore otroligt tacksam om ni vill svara på dessa frågor om unisexkläder. Ni behöver inte svara på alla frågor/följfrågor men svara gärna om hur ni ser på unisexkläder till era barn. 

Tack på förhand !
    /Kristina 

Vad tycker du om unisex kläder till ditt/dina barn ?

Brukar du köpa könsneutrala kläder till ditt/dina barn ?
    Om svaret är ja, varför väljer du att köpa unisexkläder till ditt/dina barn ?
    Om svaret är nej: varför väljer du bort att köpa unisexkläder till ditt/dina barn ?

• Svar på tråden Unisex
  • Natulcien
    krabed skrev 2014-04-28 10:27:40 följande:
    Hej !
    Håller på med ett arbete på en genuskurs jag läser, vore otroligt tacksam om ni vill svara på dessa frågor om unisexkläder. Ni behöver inte svara på alla frågor/följfrågor men svara gärna om hur ni ser på unisexkläder till era barn. 

Tack på förhand !
    /Kristina 

Om svaret är nej: varför väljer du bort att köpa unisexkläder till ditt/dina barn ?

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som avses med "unisexkläder"? Är det alla kläder som inte är rosa med Hello Kitty-tryck eller mörkblå med Spidermantryck..? Eller?
    Vad är "könsneutralt"? Grönt? Vitt? Lila?

Jag tänker aldrig i termer av unisex-/kill-/tjej-kläder. Jag tittar på vad jag tycker är snyggt resp. fult/smaklöst.
    Sen stör jag mig på de könsstereotypa uppdelningarna på vissa klädbutikers barnavdelningar, och tittar på båda avdelningarna när jag letar kläder till sonen. H&M och Kappahl t.ex. är ju helt hopplösa med detta.

Jag gillar färgstarka kläder, så jag handlar mycket på Po.P. Jag ogillar fula tryck så jag köper aldrig kläder med Hello Kitty, Spiderman eller Angry Birds på.
    Sonen har blått, grönt, rött, gult, vitt, brunt, svart, lila, rosa, orange etc. i sin garderob. Han har randigt, rutigt, blommigt, prickigt etc.
    Kategorisera det som du tycker.

• Flickan och kråkan

Som ovanstående så undrar jag vad du menar med unisex. Det som traditionellt kallas för unisexkläder tycker jag ofta är väldigt tråkiga. Mycket beige, ljusgrått etc. och det undviker vi. Jag och barnen (pojkar i vårt fall) gillar färg och mönster och roliga kläder som man blir glad av. Mina pojkar har kläder i alla färger och mönster. Det enda jag egentligen helst undviker är plastiga tryck av typen spiderman, musse pigg etc.

Det största problemet tycker jag är att färger och mönster på barnkläder är så begränsat. Rött, rosa, ljusgult, lila på flickavdelningen och då mörkblått, grönt, brunt på pojkavdelningen. Yeah, fantasin flödar

Mina pojkar har idag på sig:
    5-åring: Knallorange kortbyxor, en gul tröja med retrobilar i olika färger, ljusblå skor + blå keps.
    6,5-åring: Vinröda byxor, en bredrandig tröja i rött och rosa, blå skor + lila keps.
    10-månaders: Ljusblå tröja, hängslebyxor i grön, vit, rosa, gul + randig solhatt i gult och ljusgrönt.

• krabed

Med unisexkläder menar jag kläder utan "könskod" icke könstereotypa kläder som inte går att könsbestämma utefter :) 

Tack för att ni tar er tid att svara !

• Natulcien
    krabed skrev 2014-04-28 15:00:24 följande:
    Med unisexkläder menar jag kläder utan "könskod" icke könstereotypa kläder som inte går att könsbestämma utefter :) 

Tack för att ni tar er tid att svara !
    Fast då är väl det mesta "unisex"?

Det handlar ju om tycke och smak vilka kläder man väljer. Min son har t.ex. en lila tröja med gröna bilar på (den enda biltröja han har). Den har han ärvt av min systerdotter. Är den unisex?

Idag har sonen på sig turkos tröja med tigertryck, bruna byxor, orange strumpor med färgglada bakelser på, knallgul solhatt och metallicblå solglasögon med flames. Jag skulle kalla allt det för "unisex" utifrån din beskrivning...?
  • LillGris

Lilltjejen har på sig det brorsan hade när han var bebis, dvs allt från rosa till svart. Grabben är 2,5 och har lite mer att säga till om så hans garderob är väldigt lila/rosa nu, för det är "som mammas hår". Jag skiter i vilket, barnen får klä sig bekvämt och vad de tycker om.

• krabed

Lite mer neutrala kläder och med neutralt snitt, pop lanserar sig med att sälja unisex kläder t ex. Klart alla barn kan ha alla slags kläder och färger men med flickiga kläder dvs med dess tryck, snitt och klänning och kjol är enligt mig inte unisexa och inte de kläder på pojkavdelningen som har tryck med superhjältar, eldflammor osv. 

• fluu

Mitt barn har bara sådana kläder, det finns inga könade kläder nämligen. Men jag är för det du troligen menar med unisex. Det är kläder för barn, inte små vuxna.

Ja.

För att omvärlden inte lika lätt gör antaganden om mitt barn kopplat till en snäv könsstereotyp.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ragnar

Tycker oftast bra om de kläder som anses vara unisex. Fast oftast tycker jag de flesta kläder på pojkavdelningen kan ses som unisexkläder. Tycker det är flickläderna som är mest extrema och har alltid köpt mest kläder på pojkavdelningen båder till dottern och sonen. Eftersom jag tycker volanger, glitter, hello kitty och liknande är fult brukar jag undvika det. Föredrar praktiska och färgglada kläder. Både till mig själv och barnen. Jag har själv inte särskilt kvinnliga kläder, inte till vardags i alla fall.
    Jag väljer inte aktivt att köpa unisexkläder till barnen, men eftersom jag väljer det jag tycker är fint och praktisk blir det oftast den typen av kläder. Flickan väljer att ha klänning ibland, men inte prinsesskläningar dock. Hon brukar oftast fästa klänningen i midjan på strumbyxorna eller byxorna eftersom hon tycker att den är i vägen när hon klättrar och leker. Hon tycker även mycket om spiderman just nu och storebror hade också en sån perriod i 4 årsåldern så jag hade redan några tröjor med spiderman som är tösens favoriter denna månaden. Jag tycker inte det är så fint, tyckte det inte när pojken ville ha det heller. Men när det gäller kläder brukar jag låta barnen välja själv, inom rimliga gränser förstås.
    Dottern har några kompisar som nästan alltid är klädda som små prinsessor, med smycken, hål i öronen och finskor. Tycker det ser så fult och fel ut. Nu vet jag förvisso inte om barnen valt det själva men det ändrar inte att jag tycker det är fult och är så glad att min dotter aldrig efterfrågat den typen av kläder. Hon har även en kompis som är klädd som en liten 15-åring med korta toppar, trånga jeans och korta kjolar och shorts. Det skulle aldrig falla mig in att köpa sånna kläder till ett litet barn även om det bad om det själv.

• Mellanmjölkens land

Jag blandar oftast så att även om kläderna i sig inte är unisex så blir kombinationen det. Ex Baggy jeans med cars-brodyr och ljusgrön t-shirt med fjärilar. Lila leggings med prickar och svart/grå StarWars t-shirt

Många av de kläder som är gjorda för att vara unisex tycker jag är fruktansvärt fula

• fian86

Jag köper både och. Tänker neutralt men det blir en del typiska killkläder, samt en del typiska tjejkläder. Dock är killkläderna ofta skönare då de är rymligare (SJUKT). Jag väljer att köpa kläder i "street-stil" då jag tycker det är snyggt (och neutralt). Typiska killkläder då sonen gillar fordon, samt typiska tjejkläder då sonen gillar gulliga djur.

Svar på tråden Unisex