• Wolfclaw

Få hunden att sluta skälla

Vi har tagit över en fyra år gammal schäfer-hane från en familj. Han är jättemysig men ganska dominant och väldigt "vaktig". Han skäller alltid när det knackar på dörren och även om det stojas mycket utanför. Till saken hör att han är en f.d. försvarsmaktshund som nästan klarade lämplighetstestet och har alla de önskvärda egenskaperna som en tjänstehund skall ha. Finns det nåt bra sätt att få honom att sluta skälla så mycket? Det är ju bra att han vaktar, men vi vill att han är tyst när vi säger till och visar att personen inte är farlig.

• Svar på tråden Få hunden att sluta skälla
  • Birgitta02

Träning, träning och åter träning. Beordra "tyst". Du kan också använda handen genom att sätta upp ett stopptecken samtidigt. När han slutar skälla så beröm. Det krävs träning och åter träning. HUR man gör är en smaksak. Det viktiga är att det funkar och att man är konsekvent.

• Aniiee

Skvallerträning.....

live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • realisten
    Wolfclaw skrev 2014-04-28 15:47:46 följande:
    Vi har tagit över en fyra år gammal schäfer-hane från en familj. Han är jättemysig men ganska dominant och väldigt "vaktig". Han skäller alltid när det knackar på dörren och även om det stojas mycket utanför. Till saken hör att han är en f.d. försvarsmaktshund som nästan klarade lämplighetstestet och har alla de önskvärda egenskaperna som en tjänstehund skall ha. Finns det nåt bra sätt att få honom att sluta skälla så mycket? Det är ju bra att han vaktar, men vi vill att han är tyst när vi säger till och visar att personen inte är farlig.

Vad gör han när han skäller? ligger han i ett annat rum och skäller eller står han i hallen och skäller?

Att ha som önskemål att han inte får skälla när det kommer besök men att han ska skälla om någon försöker bryta sig in Det kan ni glömma direkt för så funkar inte hundar.

Däremot kan ni lära honom att skälla på komando och tystna på komando men det kräver en del träning.

Vill ni lösa det snabbt så är det enklast att lära honom att inte skälla alls när någon kommer.
  • realisten
    Wolfclaw skrev 2014-04-28 15:47:46 följande:

Vad gör han när han skäller? ligger han i ett annat rum och skäller eller står han i hallen och skäller?

Att ha som önskemål att han inte får skälla när det kommer besök men att han ska skälla om någon försöker bryta sig in Det kan ni glömma direkt för så funkar inte hundar.

Däremot kan ni lära honom att skälla på komando och tystna på komando men det kräver en del träning.

Vill ni lösa det snabbt så är det enklast att lära honom att inte skälla alls när någon kommer.
  • Hallonbåt02

Lär in skall för att senare lära in tyst. Min ena hund låter jag larma några gånger innan jag ber henne vara tyst då jag inte vill ta bort  larmet helt.
    Men du har helt klart fått tips guld värda.

Lycka till!

• Hallonbåt02

Någonting som faktiskt får mig att bli  onfunderad är hur den förra familjen har  placerat om hunden till er om ni inte har kunskap i hur man lär in tyst eller får den att sluta vakta hysteriskt.
    Vi har lärt alla våra hundar att sluta vakta på vårt kommando.
    Jag säger som  en annan , ta kontakt med den förra familjen och fråga om råd då dem känner hunden.

Svar på tråden Få hunden att sluta skälla