• Anonym (bollen)

Varför gråter styvdottern nästan varenda kväll! ?

Jag har två barn sen tidigare och min sambo har ett sen tidigare, lika gammal som min yngsta.
    Styv syskonet är 4 veckor hos sin mamma och sen varannan i 4 veckor. Alltså 2 av 8 veckor, detta beror på sambons jobb och går ej att ändra på.
    Hos mamman är det fasta rutiner med dagis och sånt, hos oss är hen ledig med pappan och tar emot mina barn när dom slutar dagis och skola medan jag jobbar.

Styvsyskonet gråter nästan varje kväll i början av varje period och hen säger aldrig anledningen. Hen är 4 år och jag börjar bli hyfsat less på allt daltande och undrar vad sjutton det kan vara för nåt?!

Min teori är att hen är så inrutad i rutiner och när hen kommer hit så är det "lov", utan rutiner med flängande hit och dit.

Nån annan som har nån idé?

• Svar på tråden Varför gråter styvdottern nästan varenda kväll! ?
  • Mamma7603

Skulle tro att tösen blir lite förvirrad. Ha rutiner i fyra veckor sen inte ha några alls.
    Barn mår bra av att ha rutiner. Hon är bara fyra år om växelvis boende kan vara jobbigt för dem.

• Litet My
    Mamma7603 skrev 2014-04-28 22:12:36 följande:
    Skulle tro att tösen blir lite förvirrad. Ha rutiner i fyra veckor sen inte ha några alls.
    Barn mår bra av att ha rutiner. Hon är bara fyra år om växelvis boende kan vara jobbigt för dem.
    Tänker samma sak, sedan så reagerar många barn på loven när alla rutiner bryts och det kan vara ganska jobbigt, TS bonusbarn har "lov" ofta.

Även om man gärna tror att barn behöver vara lediga så mycket det går finns det barn som mår bäst av att någolunda hålla på sina rutiner.
  • Anonym (kolkp)

Pedofilvarning kanske? kolla upp om det finns någon i din omgivning som är fuffens.

• Anonym (hemlängtan)

Det är ju heller inte omöjligt att hon har "hemlängtan", längtar efter mamma som hon är hos 4 veckor åt gången.

Min dotter var hos sin pappa och hans sambo vh och det hände ofta att hon var ledsen på kvällen,  hade hemlängtan och ville åka hem. Varken jag eller hennes pappa ville att hon skulle ligga och gråta sig till sömns, så det hände ofta att han körde hem henne.

• Anonym (Man)

Hade du varit min nya partner och jag vetat om att du ansåg att mitt barns ångest och min reaktion var "daltande" så hade du åkte ut snabbare än du hade hunnit öppna dörren.

Vad är det för fel på folk???

• Anonym (Daltas?)

Det låter ju verkligen hemskt att barnet är ledsen så mycket. Hon kanske inte känner sig helt välkommen och inte är stabil i sin tillvaro hos er, vilket i och för sig inte är så konstigt då hon inte är hos er så ofta...att du tycker att det daltas med henne säger också en del om situationen.

Jag grät också ofta när jag behövde åka till min pappa som barn och det gjorde jag ganska långt upp i åldern..jag trivdes aldrig hos min pappa och längtade hem till mitt rum, mina saker, mina vänner, min säng och min hund. Hos min pappa fanns det ingen stabilitet och vi bodde väldigt trångt när vi alla barn var där. Sen mitt i allt så såg jag min pappa som ganska orättvis och tråkig och det gjorde aldrig att jag längtade efter att åka dit eftersom jag kände mig oönskad och oälskad och jag fick aldrig ta plats som mina bröder gjorde vilket i sig gjorde att jag hamnade i skymundan.

Så ja, antingen får ni försöka luska ut vad som tynger flickan eller så får ni kanske lägga om era rutiner/byta jobb. Kanske är det så att TS barn som verkar bo där mer, tar mer plats och har sina grejjer medans styvdottern inte har någon självklar plats i familjen utan är mer som en gäst?

• NKmamma

Daltande? Ge dig!
    Hon är liten och kanske inte kan uttrycka vad hon känner mer än på detta sätt. Nånting är ju fel.
    Pratar föräldrarna med varann? Vet han hur barnet är hos mamman?
    Rutiner är A och O och får ett barn att känna trygghet.
    Det måste ju finnas en lösning på det här problemet.

• Gredelina

Dalta? Ungen är fyra år, barnet tycker väl det är skitjobbigt med en annan familj och saknar den hen jnte är hos. Väldigt lång tid att vara ifrån den andra när man är så låiten. Jag hade också gråtit om jag var fyra år och inte träffade mamma på flera veckor, och sen samma sak hos mamma vid överlämning.

• Fånga dagen
    Anonym (Man) skrev 2014-04-29 00:05:52 följande:
    Hade du varit min nya partner och jag vetat om att du ansåg att mitt barns ångest och min reaktion var "daltande" så hade du åkte ut snabbare än du hade hunnit öppna dörren.

Vad är det för fel på folk???
    Ja, den som ändå det visste?
  • Gredelina
    Anonym (Man) skrev 2014-04-29 00:05:52 följande:
    Hade du varit min nya partner och jag vetat om att du ansåg att mitt barns ångest och min reaktion var "daltande" så hade du åkte ut snabbare än du hade hunnit öppna dörren. Vad är det för fel på folk???

Bra skrivet!! Usch vad arg man blir på folk, stackars barn. :(
  • Papito
    Fånga dagen skrev 2014-04-29 00:24:16 följande:
    Ja, den som ändå det visste?
    Gredelina skrev 2014-04-29 00:25:24 följande:

Bra skrivet!! Usch vad arg man blir på folk, stackars barn. :(
    Tack!

Men det är ju sant, man blir mörkrädd...och det är inte någon enstaka heller.
  • Anonym (Trött på egoiste)

Förstår inte varför föräldrar envisas med att hatta sina barn fram och tillbaka när de skilt sig. En vuxen skulle ju aldrig få för sig att bo varannan vecka i ett hus och varannan i ett annat. Bara egoistiskt av föräldrarna som vill ha tillgång till både frihet och barn. Mår illa när jag tänker på det. Skaffa ett hus så kan mamman och pappan komma och bo där varannan eller var fjärde vecka istället och låt inte barnen ta hela smällen från skillsmässan

• Anonym (ja.men)
    Anonym (Trött på egoiste) skrev 2014-04-29 00:43:03 följande:
    Förstår inte varför föräldrar envisas med att hatta sina barn fram och tillbaka när de skilt sig. En vuxen skulle ju aldrig få för sig att bo varannan vecka i ett hus och varannan i ett annat. Bara egoistiskt av föräldrarna som vill ha tillgång till både frihet och barn. Mår illa när jag tänker på det. Skaffa ett hus så kan mamman och pappan komma och bo där varannan eller var fjärde vecka istället och låt inte barnen ta hela smällen från skillsmässan

Förutsatt att mamma och pappa klarar av det. FLs statistik för lite "galna" mammor, pappor och bonusföräldrar talar för sig själv. Annars gillar jag idén ;)
  • Anonym (Trött på egoiste)

Ja men om man inte klarar av det så får man som vuxen ge avkall på sina egoistiska behov och låta barnet bo hos en av föräldrarna, sen betyder ju inte det att den inte kan träffa den andra föräldern också. Men det är just detta flyttande hit och dit som jag tycker är sjukligt

• MadlenA

Hon är väl ledsen för att hon måste bo med dig!? Gör du nåt särskilt för att underlätta för tösen om kvällarna då när hon antagligen får hemlängtan och saknar sin mamma?

Eller du blir bara less? Tycker det är jobbigt att ett litet barn ska få uppmärksamhet som du vill ha? Smäller i dörrar? Gråter själv kanske? Jobbigt för dig TS... du har det tufft du minsann!

• Sophia85
    Anonym (Trött på egoiste) skrev 2014-04-29 10:13:41 följande:
    Ja men om man inte klarar av det så får man som vuxen ge avkall på sina egoistiska behov och låta barnet bo hos en av föräldrarna, sen betyder ju inte det att den inte kan träffa den andra föräldern också. Men det är just detta flyttande hit och dit som jag tycker är sjukligt
    Barn olika. Min sambos barn bor hos oss varannan vecka och dom ser bara fördelar med det! Dom har två rum och många leksaker och vi har våra rutiner och hemma hos mamma har dom andra! Lite kanske också hur man "lär" barnen att hantera förändringar! Positiva energier osv! Man förmedlar signaler och barn tolkar dessa signaler som positiva eller negativa!

I dagsläge så renoverar vi vardagsrummet och dom tycker det är lite kul att det är en liten arbetsplats. Som sagt - barn agerar olika och det behöver inte vara så negativt! Lite hänger också på oss vuxna hur vi ser på det!
Svar på tråden Varför gråter styvdottern nästan varenda kväll! ?