• Anonym (Orolig)

    Sprial ska tas bort med bedövning

    Vet att tråden inte är på rätt ställe, men ändå

    Jag undrar om det är någon som har fått ta ut spiralen med bedövning? Hur gick det till? På vilket sätt blev du bedövad. Hur länge fick du stanna efter? Hade du ont efter?

    Många frågor nu när jag väntar på kallelse till Kvinnokliniken. Hoppas någon kan ge svar så jag kan lugna ner mig.

  • Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning
  • Kusin Vitamin

    Men Pathfinder...så enkelt är det ju liksom inte om den satt sig på tvären och fastnat. När de måste in och leta efter den så går det kanske inte på en sekund och jo, då kan det vara väldigt lägligt att bedöva.

  • Kusin Vitamin

    TS: hoppas du får din kallelse snart så du får det här ur världen! Jag ska hålla en tumme att det går snabbt och smärtfritt!

  • Pathfinder
    Anonym (Orolig) skrev 2014-05-06 21:36:21 följande:
    Det är inte jag som bestämt bedövning utan det var BM som inte fick ut spiralen som sa att det skulle göras med bedövning.
    Ber om ursäkt. Läste nog din TS lite för snabbt. Det kommer säkert gå jättebra för dig, men förstår att det känns nervöst.

    Jag är inte speciellt förtjust i något som har med sjukvården att göra, men det gör min själv oftast ett vansinnigt bra jobb!
  • Pathfinder

    *min själ

    (Ibland skriver man för fort, och FL har ju fortfarande ett lite för primitivt forum för att man ska kunna redigera sitt inlägg)

  • Anonym (Orolig)
    Kusin Vitamin skrev 2014-05-06 21:43:54 följande:
    TS: hoppas du får din kallelse snart så du får det här ur världen! Jag ska hålla en tumme att det går snabbt och smärtfritt! smile1.gif
    Tack för din omtanke. jag hoppas med att det snart är ur världen och man kan slappna av. Glad
  • Anonym (Orolig)
    Pathfinder skrev 2014-05-06 21:47:31 följande:
    Ber om ursäkt. Läste nog din TS lite för snabbt. Det kommer säkert gå jättebra för dig, men förstår att det känns nervöst. smile1.gif

    Jag är inte speciellt förtjust i något som har med sjukvården att göra, men det gör min själv oftast ett vansinnigt bra jobb!
    Ursäkten godtagen....lätt hänt att man läser fort och inte får allt med som står. Ja nervös är jag och eftersom jag har sådan värk i kroppen och spänner redan av det så blir det dubbelt så spänt och nervöst.
  • Anonym (Orolig)

    Så har jag då varit och fått ta ut spiralen och det gick till som "Monstermamman" beskrev. Lite narkos inte så att jag somnade...... Bedövning av tappen. Tog lite mer tid än det skulle behövt för att läkaren inte hittade spiralen så det blev ultra och efter det söktes den med kamera och till slut hittades den och kunde dras ut.

    Vill varna er som har för länge spiralen än angett tid att den kan fastna. Byt när det är dags även om BM på kvinnokliniken säger att man kan ha den längre än det står på broschyren. Aldrig mer spiral säger jag bara.

  • Monstermamman

    Skönt att den är ute!

    Frågan är bara vad man ska ha istället, fler ungar vill jag inte ha!?

  • Anonym (Orolig)
    Monstermamman skrev 2014-06-24 22:44:35 följande:
    Skönt att den är ute!

    Frågan är bara vad man ska ha istället, fler ungar vill jag inte ha!?
    Jag har ingen risk mer att bli med barn.......Glad Åldern är för hög.
    Be din man knipsa sig så blir det inte fler. Det är svårt när det gäller skydd för alla tål inte allt som finns och som med spiral så är det som fel att ha nåt obekant i kroppen.

    Tack för omtanken.
  • Monstermamman
    Anonym (Orolig) skrev 2014-06-24 23:13:12 följande:

    Jag har ingen risk mer att bli med barn....... Åldern är för hög.

    Be din man knipsa sig så blir det inte fler. Det är svårt när det gäller skydd för alla tål inte allt som finns och som med spiral så är det som fel att ha nåt obekant i kroppen.

    Tack för omtanken.


    Är inte för gammal och har lätt för att bli på smällen, två ungar och två missfall på fyra "försök". Är rädd för att ångra mig om vi gör något knipsande. Tänk om mannen mot all förmodan skulle bli överdrivet barnkär vid 45 års ålder och vill han en sladdis?!

    Håller på att försöka övertala mig själv att kopparsiral är ok! Saker borde ju inte kunna fastna/försvinna två gånger!:)
  • Anonym (Orolig)
    Monstermamman skrev 2014-06-25 16:31:02 följande:
    Är inte för gammal och har lätt för att bli på smällen, två ungar och två missfall på fyra "försök". Är rädd för att ångra mig om vi gör något knipsande. Tänk om mannen mot all förmodan skulle bli överdrivet barnkär vid 45 års ålder och vill han en sladdis?!

    Håller på att försöka övertala mig själv att kopparsiral är ok! Saker borde ju inte kunna fastna/försvinna två gånger!:)
    P-piller, P-stav är ju nåt du kan tänka på.....

    Jag hade kopparspiral Gyn-T och den fastnade nu. Hade tidigare en annan kopparspiral och med den blev jag gravid och fick missfall när den skulle dras ut.
  • Anonym (en till)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-06-24 21:35:33 följande:

    Så har jag då varit och fått ta ut spiralen och det gick till som "Monstermamman" beskrev. Lite narkos inte så att jag somnade...... Bedövning av tappen. Tog lite mer tid än det skulle behövt för att läkaren inte hittade spiralen så det blev ultra och efter det söktes den med kamera och till slut hittades den och kunde dras ut.

    Vill varna er som har för länge spiralen än angett tid att den kan fastna. Byt när det är dags även om BM på kvinnokliniken säger att man kan ha den längre än det står på broschyren. Aldrig mer spiral säger jag bara.


    Ok,  är det för att man låtit spiralen sitta lite längre än de rekommenderade tio (?)  åren som remiss till gyn krävs för att få ut den.   Intressant,  ingen  förklarade det för mig.
  • Anonym (anna)
    Radhuspinglan skrev 2014-04-29 20:18:08 följande:

    Jag kan se hur det skulle funka innan läggning för kvällen, om man har lite småfeber. Men, äh, jag vet inte... Det är ju ingen bedövning, utan smärtlindring. Har man ingen smärta att lindra så får ju levern jobba i onödan. Men jag har vakten sagt bu eller bä - bara att det LÅTER märkligt.
    att ge det före ett ingrepp är ganska vanligt, just för att uppnå max effekt av Paracetamolen så tar du det innan.

    TS, min spiral hamnade upp och ned och jag var nära att behöva sövas för att få ut den. Det var riktigt jobbigt och gjorde ont, fick dra ut den med en specialtång och jag fick bäckenbottenbefövning


  • Anonym (Orolig)
    Anonym (en till) skrev 2014-06-25 17:54:47 följande:
    Ok,  är det för att man låtit spiralen sitta lite längre än de rekommenderade tio (?)  åren som remiss till gyn krävs för att få ut den.   Intressant,  ingen  förklarade det för mig.
    Jag fick inget svar om det var för att jag hade haft den för länge som den satt fast eller vad det berodde på. Dock har jag haft min i 15 år då det sas på Kvinnokliniken att den kunde sitta resten av livet kvar när jag var efter 10 år och ville få ut den. Gyn-T kan sitta i i 10 år. Nu när jag sa att jag hade besvär och ont vid äggstockarna och ville få den bort för jag var rädd för att det skulle bli inflammation så fick inte BM ut den och därför fick jag åka in för att bedövas för att dem skulle kunna dra ut.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (anna) skrev 2014-06-25 19:15:47 följande:
    att ge det före ett ingrepp är ganska vanligt, just för att uppnå max effekt av Paracetamolen så tar du det innan.

    TS, min spiral hamnade upp och ned och jag var nära att behöva sövas för att få ut den. Det var riktigt jobbigt och gjorde ont, fick dra ut den med en specialtång och jag fick bäckenbottenbefövning


    Usch då så det kan gå med spiral Rynkar på näsan. Jag fick som sagt lätt narkos och tappen bedövad så jag kände inget av ingreppet.
  • Anonym (en till)
    Anonym (Orolig) skrev 2014-06-25 19:40:19 följande:
    Jag fick inget svar om det var för att jag hade haft den för länge som den satt fast eller vad det berodde på. Dock har jag haft min i 15 år då det sas på Kvinnokliniken att den kunde sitta resten av livet kvar när jag var efter 10 år och ville få ut den. Gyn-T kan sitta i i 10 år. Nu när jag sa att jag hade besvär och ont vid äggstockarna och ville få den bort för jag var rädd för att det skulle bli inflammation så fick inte BM ut den och därför fick jag åka in för att bedövas för att dem skulle kunna dra ut.
    Det var läkare (kvinna)  på vårdcentral som misslyckades med att ta ut min spiral.  Vill minnas att hon tvivlade på att jag hade någon!   Den hette koppar-7.

    På gyn blev jag av med den  (och fick en släng av infektion efteråt,  låg några dagar med värmedyna chefen kom farande med).
  • Tina69

    Jag har haft väldigt tur med mina spiraler. Satte in den första 2002, kändes inte. Hade som mensvärk runt ett dygn efter. Lärde mig då att ta två Alvedon ett par timmar innan jag skulle träffa barnmorskan. Jag tror jag är inne på fjärde eller femte spiralen. Här funkat perfekt, ingen mens, inget obehag vid sex, trådarna sitter så jag snabbt känner att den är kvar. Nu har jag den sista hormonspiralen, den fungerar till runt 2024. Efter det tror barnmorskan att jag inte längre är fertil! Supersmart lösning, som för mig varit helt smärtfri, både att sätta in och ta ut , samt under tiden den suttit!

  • Linnor

    Skulle idag ta ut min spiral och var helt lugn då det inte var något problem alls att sätta i den, men det gjorde SVIN ONT, vi kunde inte göra klart det utan jag skulle behöva gå till en annan ungdomsmottagning där de hade ultraljud och så skulle jag få annan smärtstillande än Alvedon/ipren (inte säker på vad dock) 

Svar på tråden Sprial ska tas bort med bedövning