Någon som vaccinerat för rotavirus?
Blev erbjuden rotavirus vaccin på bvc till bebisen. Någon som vaccinerat mot detta? biverkningar?
Blev erbjuden rotavirus vaccin på bvc till bebisen. Någon som vaccinerat mot detta? biverkningar?
Min son vaccinerades mot rotavirus. Inga biverkningar. Rotavirus är en hemsk slags magsjuka som i många fall leder till sjukhusbesök pga uttorkning, inte kul att få! Jag skulle absolut vaccinera.
Ja, min första son fick rotavirus när han var bebis. inget vidare. han hade kraftiga kräkningar i ca 12 h och sen diarré i ca 10 dagar efter!
Jag vill gärna vaccinera bebisen mot detta, men är lite osäker pga biverkningar som med alla andra vaccinationer.
läste någonstans att avföringen innehåller virus i 1v efteråt, så då borde man alltså kunna smitta andra med det om man har otur?
läste även att bebisen kan få lättare symtom som diarré och kräkningar.
Min ettåriga dotter höll på att stryka med och hela grannskapet låg i rotavirus i två veckor efter en gemensam frukost då en av barnen var smittad. Fruktansvärd sjukdom...
Japp! Inga biverkningar. (Ingår i vaccinationsprogrammet där jag bor.)
Har vaccinerat jag med! Inga som helst biverkningar alls. Soft med drick-vaccin! Kostade en del att ge det här (sonen född 11 dagar för tidigt, sedan hade det ingått gratis...) men det känns klart värt det. Ett par vänner åkte på detta (hela familjen, en efter en) bara veckorna innan vår vaccination och de menade på att vinterkräksjukan är som en vårfläkt i jämförelse.... VIDRIGT helt enkelt.
Ja, sonen hade så dålig viktuppgång att vi betalade för det (ingår inte här). Vi kände att vi inte ville chansa med en rejäl magsjuka. Inga biverkningar (det nya vaccinet har inga allvarliga rapporterade). Jag skulle inte tveka.
är det två ggr man ger det? vad kostar det? vi kommer nog att vaccinera vi med. man skulle ge det i samband med tremånaders vaccinet sa de..
Två ggr ska man vaccinera som jag förstått det. Kostar 750:- per gång här!
Beror på vilket vaccin, vi hade tre gånger a 750 men värt d. Inga biverkningar.
Numera gratis i mitt landsting tror jag men fick barn före det infördes.
Min son hade dålig viktuppgång. Åkte på rotavirus strax innan han var ett. Vi åkte in innan första symptom pga att han var hängig. Väl inlagda startade helvetet. När vi blev utskrivna vägde han 6.5kg. Läkaren sade att det var tur att vi åkte in innan det började, annars är det inte säkert att han hade klarat sig. Med andra ord röstar jag för att ni ska vaccinera om ni har ett magert barn. Vår lilltjej som bara ligger -1.5 på viktkurvan har vi inte vaccinerat.
nu är vaccinet beställt, ska tas i samband med 3 månaderssprutan.
det kostar 670 kr per gång och det var två ggr man skulle ta det.
Vi valde att vaccinera vår son och med facit i hand så är jag väldigt glad att vi gjorde det. Han har nu vid 14 mån ålder redan varit magsjuk 4 gånger så det är skönt att ha kunnat eliminera åtminstone ett magsjukevirus. Rota är ju väldigt smittsamt och ger intensiva diarreer i värsta fall under 7-10 dagar och det vill vi slippa om vi kan. Han fick inga biverkningar alls.
Skönt att det inte verkar ge några biverkningar!
läste idag på lite om vaccinationen. (lillkillen fick första dosen idag) och det stod att avföringen kan utsöndra virus i upp till 7 dagar så man bör vara extra noga med handhygienen..
någon som varit med om att syskon eller andra blivit smittade?