majsan1980 skrev 2014-05-19 09:53:17 följande:
Hur blir livet efteråt när man spricker så mycket? Påverkas man av det hela livet sen? Frågar för jag väntar barn och om jag nu ska genomgå vaginalt vill jag verkligen ha EDA och lustgas men försöka klara av utan någonting annat. Är rädd för smärtan och vill helst inte spricka allt för mycket :(
Det spelar säkert också in. Endel får ju men (oavsett om man spricker eller inte) och endel får det inte. Min vän är helt återställd och har inga som helst komplikationer efter sin förlossning. (Annat än att det sved väldigt när hon kissade i några veckor efter förlossningen).
Själv tog jag EDA (dock helt i onödan för jag öppnade mig helt under tiden de satte nålen och under krystvärkarna tar ju inte EDAn), och jag upplevde inget negativt med den, även om den var "i onödan" så att säga, men det är så klart olika för alla. Det som känns bäst i stunden är nog det bästa valet alla gånger.
Själv sprack jag inuti och utanpå men vet inte hur mycket, det står heller inte i min journal. Behövde ingen operation i alla fall, utan syddes på plats av en barnmorska samtidigt som jag fick krama om min lilla dotter. Men jag krystade i 4,5 timmar, så det känns ju som om jag borde hunnit töja mig på den tiden, minst sagt. Haha!
Be din barnmorska att utföra perinealskydd under förlossningen, det hjälper mycket emot att spricka! Många gör det utan att man frågar, men ha det i bakhuvudet ifall att. :) Stort lycka till till dig!