• isblomma21

Bra bedövning i slutskedet?

Jag kan föda i princip när som helst, är helt bestämd på att klara mig utan epiduralen och bara använda mig av lustgas och alt. tens. Men jag vill gärna ha något mer i slutskedet när bebisen ska ut liksom.. vill inte få försvagade värkar och vill fortfarande ha den här ''tryckkänslan'' och känna när hon kommer ut, men vill ha nåt som tar bort bara smärtan. FINNS det??

• Svar på tråden Bra bedövning i slutskedet?
  • Modernmom
    Plopps80 skrev 2014-04-30 11:03:19 följande:

Upplever att de som tar Eda spricker mycket värre än de som inte tar den. Men det är ju ingen vetenskap bara egna iakttagelser. Sista förlossningen tjatade barnmorskan om att få ge mig Eda då sonen fastnade. Men jag skrek hysteriskt näääää och det är jag så tacksam över. Sprack ingenting. Ett stygn och det var mest för att. Är tvärsäker på att jag spruckit kors och tvärs om jag fått Eda. Men det vet jag ju givetvis inget om! Ska inte föda fler barn heller så jag lär aldrig få veta...

Jag tror det till stor del beror på hur man är skapt och hur väl kroppen kan töja sig. Har fött tre stora barn mellan 3,8-4,5 kg och använt EDA, spinal och ingenting och har aldrig spruckit en mm.
  • Plopps80
    Modernmom skrev 2014-04-30 11:49:20 följande:
    Jag tror det till stor del beror på hur man är skapt och hur väl kroppen kan töja sig. Har fött tre stora barn mellan 3,8-4,5 kg och använt EDA, spinal och ingenting och har aldrig spruckit en mm.

Beror nog på hur mkt Eda man har också för många hävdar att de haft svårt att känna krystvärkarna och barnmorskan har fått styra genom att tala om när vederbörande ska krysta.
  • PrinsessanLeia

Första förlossningen togs barnet med sugklocka, rätt kraftigt dragande så då gick jag sönder mycket vilket inte var så konstigt. Med andra barnet fick jag ett klipp för att undvika att få samma bristning som med ettan men då fick jag bristningar på andra ställen också. Tycker dock att klippet har vatit det ställe det läkt allra sämst.

Plopps80 skrev 2014-04-30 11:35:47 följande:
    Vad var det som orsakade skadan?

• JA77

Du kan önska en liten spinalbedövning istället. Förfarandet är som vid EDA, men lättare att lägga. Man ger lokalbedövningsmedel direkt i spinalkanalen och går inte att fylla på. Den går ur efter 2-4 h.  En spinalbedövning bedövar från midjan och ner. Med hjälp av lägesändringar kan man ha en viss motorik kvar i benen. En spinal ges till omföderskor som väntas föda inom 3 h. 

• Matildahl

EDA är det bästa som hänt mig. Lovar.

Fick sy 3 inre och 3 yttre, anledningen är dels för att han inte kom ut i ett, utan han kom först ut med huvudet i en värk och kroppen i nästa värk.

Även att man inte riktigt känner värkarna och när man ska trycka (känns som man vill trycka hela tiden) så det är sjukt viktigt att lyssna på barnmorskan.

OCH du känner trycket med eda, eda tar bara bort smärta och inte tryckkänslan, däremot är det svårare att känna av när man ska trycka eftersom det är smärtan som talar om det.

• oldy

Jag fick Eda som tog bort smärtan av krystvärkarna men kände och visste precis hur jag skulle krysta, för trycket fanns kvar. Ont gjorde det så klart när huvudet skulle ut, det kommer man nog inte ifrån. Jag sprack inte mycket heller och krystade i 30 min, det var mitt första barn. Absolut Eda nästa gång!

• scorpiontjejen
    Plopps80 skrev 2014-04-30 11:03:19 följande:
    Upplever att de som tar Eda spricker mycket värre än de som inte tar den. Men det är ju ingen vetenskap bara egna iakttagelser. Sista förlossningen tjatade barnmorskan om att få ge mig Eda då sonen fastnade. Men jag skrek hysteriskt näääää och det är jag så tacksam över. Sprack ingenting. Ett stygn och det var mest för att. Är tvärsäker på att jag spruckit kors och tvärs om jag fått Eda. Men det vet jag ju givetvis inget om! Ska inte föda fler barn heller så jag lär aldrig få veta...
    Jag tog EDA och sprack knappt... fick sy två stygn.
  • Ponyo

Jag sprack på många ställen, högt djupt och lågt. Tog EDA men i mitt fall handlade det bara om att orka med, att hålla ut. Vattnet gick 2 dagar innan och vi fick komma in med värkar som kom igång halv sju på morgonen. Halv elva på kvällen var dottern ute. Jag var helt slut- men inte var det så konstigt det var svårt att få ut henne- hon hade navelsträngen två varv runt huvudet och ena armen var i kläm uppåt och skulle liksom ut samtidigt som huvudet

• Grumpy88

Jag är själv rädd för just denna delen av förlossningen och har gått och "planerat" min fl med barnmorska och läkare. Vi har pratat om bedövning osv men i mitt fall är de lite annorlunda då jag tar fragmin sprutor. Men i allafall du kan få bäckenbottenbedövning som någon tidigare nämnt. Sedan kan dem bedöva genom att du får bedövninsspruta vid blygdläpparna, de brukar dem ge om man behövs sys eller om det blir aktuellt med sugklocka. Så det finns bedövning att få om du hinner.

• majsan1980
    Plopps80 skrev 2014-04-30 11:26:03 följande:
    Min svägerska tog Eda och sprack så illa så det krävdes operation. Har inte hört talas om någon som spruckit så illa utan Eda men det händer säkert!
    vet du varför din svägerska sprack så? förutom EDA, tänkte om barnet var stort eller så..
  • Voodoodoll
    majsan1980 skrev 2014-05-18 16:20:04 följande:
    vet du varför din svägerska sprack så? förutom EDA, tänkte om barnet var stort eller så..

Min vän sprack också så illa att det krävdes operation. De samlade HINKAR med blod efter henne. Hon tog ingen EDA, utan enbart lustgas. Barnet vägde 3,5 kg.
  • majsan1980
    Voodoodoll skrev 2014-05-19 07:16:47 följande:

Min vän sprack också så illa att det krävdes operation. De samlade HINKAR med blod efter henne. Hon tog ingen EDA, utan enbart lustgas. Barnet vägde 3,5 kg.
    Okej så har inget med barnet är för stort att göra vilket jag trodde var en anledning
  • Awesome

Dotterns hjärtljud sjönk så de förberedde för sugklocka, fick en lokalbedövning i slidöppningen. Behövdes ingen klocka, men jag slapp svedan helt när hon skulle ut, däremot sprack jag rätt rejält. Hon var liten, men jag tror jag skulle spruckit mindre om det känts mer att krysta, om du förstår vad jag menar. Bedövning är inte bara av godo. :)

• majsan1980

Hur blir livet efteråt när man spricker så mycket? Påverkas man av det hela livet sen? Frågar för jag väntar barn och om jag nu ska genomgå vaginalt vill jag verkligen ha EDA och lustgas men försöka klara av utan någonting annat. Är rädd för smärtan och vill helst inte spricka allt för mycket :(

• Awesome

Kan inte tala för de andra men det läkte fort för mig och jag har inga som helst men av det idag.

• Feminista

Jag tog Eda i slutskedet, ett fantastiskt bra beslut känner jag i efterhand. Den tog dock inte helt bra så jag hade smärta i alla fall och kände därmed av både värkar och krystvärkar väldigt bra. Vilken kraft! Jag krystade i 25 minuter och sprack väldigt mycket och fick opereras. De trodde INTE att min bristning berodde på Eda. Det har nu gått 8 veckor sedan förlossningen och jag mår prima! Det var jobbigt i början med toalettbesök och att röra på mig men det har hela tiden blivit bättre.

Att spricka och opereras är inget jag längre är rädd för inför nästa förlossning!

• Voodoodoll
    majsan1980 skrev 2014-05-19 09:53:17 följande:
    Hur blir livet efteråt när man spricker så mycket? Påverkas man av det hela livet sen? Frågar för jag väntar barn och om jag nu ska genomgå vaginalt vill jag verkligen ha EDA och lustgas men försöka klara av utan någonting annat. Är rädd för smärtan och vill helst inte spricka allt för mycket :(

Det spelar säkert också in. Endel får ju men (oavsett om man spricker eller inte) och endel får det inte. Min vän är helt återställd och har inga som helst komplikationer efter sin förlossning. (Annat än att det sved väldigt när hon kissade i några veckor efter förlossningen).

Själv tog jag EDA (dock helt i onödan för jag öppnade mig helt under tiden de satte nålen och under krystvärkarna tar ju inte EDAn), och jag upplevde inget negativt med den, även om den var "i onödan" så att säga, men det är så klart olika för alla. Det som känns bäst i stunden är nog det bästa valet alla gånger.

Själv sprack jag inuti och utanpå men vet inte hur mycket, det står heller inte i min journal. Behövde ingen operation i alla fall, utan syddes på plats av en barnmorska samtidigt som jag fick krama om min lilla dotter. Men jag krystade i 4,5 timmar, så det känns ju som om jag borde hunnit töja mig på den tiden, minst sagt. Haha!

Be din barnmorska att utföra perinealskydd under förlossningen, det hjälper mycket emot att spricka! Många gör det utan att man frågar, men ha det i bakhuvudet ifall att. :) Stort lycka till till dig! Solig

Svar på tråden Bra bedövning i slutskedet?