• Demmi

Urin Reflux samt dubbla urinledare

Hej! Min fyra månaders bebis har reflux samt dubbla urinledare! Han har haft mycket problem med urinvägsinfektioner och även njurbäckeninflamation. Nu är en remiss skickad till uppsala och vi väntar och väntar! Han äter Timetoprim som förebyggande! Har ändå fått urinvägsinfektion. Varit inlagda 3 gånger på sjukhuset! Någon med erfarenhet av detta?? Vad gör man med dom dubbla urinledarna som båda har reflux? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Urin Reflux samt dubbla urinledare
  • Mellanmjölkens land

Ingen koll på dubbla urinledare men jag vet andra med barn som har reflux som blivit hjälpta av EC (blöjfri bebis) eftersom bebisen tömmer blåsan bättre då än om den kissar i blöja.

Finns en grupp på FB som heter EC - Toakommunikation-blöjfritt och jag där hänger några vars barn har reflux. Litet tips bara

• pigglet

Just dubbla urinledare är visst jättevanligt, jag tror dotterns läkare pratade om att typ var 4:e eller 10:e människa har det. Oftast så orsaker de inga problem, så det är inget man hör talas om liksom.
    Dottern har i alla fall det. Men ingen reflux, så där kan jag inte vara till någon hjälp alls. Timetoprim och Uppsala har vi gjort, men det var pga njursten. Har väl inga superpositiva upplevelser av Uppsala, för oss gällde det att hela tiden ligga på och kolla så allt blev rätt. Läkarmiss på läkarmiss, jag tror inte en gång att det faktiskt funkade med remisser och kallelser. Hoppas ni har bättre tur!

• Demmi

Jag som trodde dom va duktiga i Uppsala!! Pust... Ja det är bara och vänta och hoppas vi kommer dit snart!

• honeydew

Vi har också en bebis med reflux och åker till Uppsala.

Vad är det för remiss ni väntar på?

Har märkt att det tar lång tid med allting. Lång väntan till undersökning. Lilltjejen blev sjuk i dec, fick göra mucg-undersökning och konstaterade reflux i januari. Sedan väntan på magnetkameraröntgen på njurarna som blev precis nu i maj. Ej fått svar på denna än. Så ja, lång väntan.

Tyvärr finns det ju inte så mycket behandling till så små barn mer än profylax, typ Trimetoprim som vi också ger. Så det blir inte så bråttom med undersökningar, mer än att konstatera reflux, för resultatet påverkar inte behandling. (Finns väl självklart undantag, men det är väl för extremt grova fel på urinvägar/njurar.)

Vi är iaf väldigt nöjda med Akademiska, de har varit väldigt proffsiga och trevliga alla gånger vi har varit där, ringt eller åkt in akut. Men tålamod får man ha...

Finns Facebook grupp som heter "Reflux i urinvägar, njurskador" (nåt liknande). Gå med där, finns många föräldrar att fråga om råd!

• kaneey

Jag växte upp med den diagnosen.
    "opererades" tre ggr i uppsala med en form av sond in i urirnröret som skulle skapa ärrvävnad på rätt ställen.

Åt antibiotika från att jag var tio månader framt tills att jag var runt tio år gammal. Efter den sista operationen funkade allt och problemen med urinvägsinfektioner försvann.

Det som var jobbigast var de långtgående psykologiska effekterna. mamma fick alltid tjata om att jag skulle kissa innan jag gick och lade mig då urinen kunne rinna tillbaka till njurarna. så än idag måste jag typ gå på toa även fast jag inte är nödig, men det är bara psykologist Tungan ute

Svar på tråden Urin Reflux samt dubbla urinledare