• Anonym (Bonusmamman)

Varför är det "förbjudet" att vilja vara barnledig?

Funderar på varför det är så Tabu och förbjudet att tänka sig att någon gång få vara barnledig?
    Sambon har två barn sedan tidigare vv, precis som jag. Sedan har vi en ettåring gemensamt. Sambon och exfrun har upplägget att "barnen har fri tillgång till båda hemmen 365 dagar om året" medans jag och min exman har bestämt att är barnen hos mamma-då är dom där, är barnen hos pappa-då ÄR dom där, vill barnen något annat, då ringer man och frågar först! Jag och min exman har för övrigt jättebra kontakt och gör saker tillsammans med barnen och hans nya fru oavsett vems vecka det är.

Varannan helg är det således bara vi två och våran ettåring hemma och eftersom sambon har två jobb och borta vissa helger ät dagarna vi har själva väldigt få (kan tänka sig att det är så även för de som bara har gemensamma barn) och så gott som alltid slutar våra vuxenkvällar med att hans barn kommer eller vi får avbryta middagen/bion etc för att någon vill ha skjuts el dyl.

Dom som bara har gemensamma barn kan skaffa barnvakt för att få egentid, vi brukar också skaffa barnvakt åt våran 1åring. Men när vi gör det är chanserna att få en barnledig kväll/dag väldigt små....

Ni kanske tycker jag är elak (förbereder mig på att bli skjuten) och jag lär förmodligen få höra att jag hatar mina bonusbarn, men det gör jag inte, har aldrig varit annat än snäll mot dom.
    Vi skulle åkt bort för två veckor sedan men då skulle sambon hjälpa sonen med en aktivitet sedan "men vi har ju valborgshelgen för oss själva".
    Jo tack "barnfria" helgen slutade med att valborg är sonen hemma med kompisar(fick inte plats med alla kompisar hos mamman) och helgen skulle vi åka bort på en weekendresa -dottern ville följa med så nu blir det så. (Tillägga att båda är i äldre tonåren)

Nu sitter jag här och är såååå jävla ledsen och borde väl skämmas för jag antar att man inte Får känna såhär?
    Man får inte säga Nej till sina barn/bonusar. Är jag då en hemsk förälder som säger nej till mina barn? :,(

• Svar på tråden Varför är det "förbjudet" att vilja vara barnledig?
  • Anonym (txtx)
    nymedlem skrev 2014-05-01 12:47:36 följande:
    Detta gäller barn i övre tonåren! Min bonus är också i den åldern, så nej barnvakt är inte aktuellt.

Det finns absolut inga skäl att barnen inte ska få komma och gå som dom vill när dom är så pass stora att dom är helt självgående anser jag.

Jo, jag vet men pappan ställer ju in. Så det blir ju varken barnvakt eller att hitta på nåt med sin fru. Nej, klart de är för gamla för barnvakt men en husvakt då? Eftersom han inte vågar lämna dom ensamma.
  • MuppinCowboy
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-05-01 12:56:13 följande:
    Det handlar väl inte om det utan om att här har vi återigen en inkompetent man som inte klarar av att hålla det han har lovat sin fru. Han avbryter ju allt för att barnen kommer vilket inte alls är ok. Dessa barn klarar sig ju också själva och han tar tom med ena barnet till en hotellvistelse som TS och mannen SJÄLVA skulle iväg på.

Det spelar väl ingen roll vad det gäller, bonusbarn, biobarn, brorsan, svägerska, svärmor, kompisar etc

Ts riktar iallafall sin kritik åt rätt håll, bonusbarnen beskriver hon som skötsamma, det är om i de flesta fall alltså en partner som brister.

Dumhet diskriminerar inte
  • Fånga dagen
    Påven Johanna skrev 2014-05-01 12:40:36 följande:
    Vi har också alltid haft så kallade "svängdörrar", det vill säga att barnen alltid är välkomna i sina hem oberoende av vecka. Men vi gör förstås saker ändå som vi har tänkt oss, de är ju tonåringar. Kommer de hem och vi har planer så önskar vi varandra trevlig kväll och gör sedan det vi tänkt oss. 

När de var mindre behövde de förstås tillsyn på andra sätt och då fick de det, men nu är den delen sedan länge över. 
    Samma här.
  • Tjofaderittan hambo
    MuppinCowboy skrev 2014-05-01 13:04:51 följande:

Det spelar väl ingen roll vad det gäller, bonusbarn, biobarn, brorsan, svägerska, svärmor, kompisar etc

Ts riktar iallafall sin kritik åt rätt håll, bonusbarnen beskriver hon som skötsamma, det är om i de flesta fall alltså en partner som brister.

Nej,, så klart spelar det ingen roll vem som karln sviker TS för, möjligen då att TS kunnat vara mer ok om det handlade om egna barnet, men ett svek är ett svek. Kommunikation är så oerhört viktigt och jag och min man kämpar för att kunna ha det även om känsliga saker som 'mina barn och dina ungar' om jag ska uttrycka mig så.
  • Fånga dagen
    Ingram skrev 2014-05-01 12:45:21 följande:
    Ja, jag kan inte tänka mig att barnen vill sitta ihop med sin mamma eller pappa...men möjlighet att vara i sitt hem tycker jag trots allt man ska ha.
    Skulle jag inte fått vara i mitt hem under uppväxten så skulle jag aldrig känna mig hemma eller välkommen heller...
    För oss har det alltid varit självklart att barnen ska ha fri tillgång till båda sina hem. Det är något som vi alla föräldrar varit fullständigt överens om. Det har fungerat hur bra som helst, och inte alls kaos och oreda som många tror att det måste bli, om man inte kör med tydliga gränsdragningar. Men det passar säkert inte alla att ha det så.
  • Ingram
    Fånga dagen skrev 2014-05-01 13:22:36 följande:
    För oss har det alltid varit självklart att barnen ska ha fri tillgång till båda sina hem. Det är något som vi alla föräldrar varit fullständigt överens om. Det har fungerat hur bra som helst, och inte alls kaos och oreda som många tror att det måste bli, om man inte kör med tydliga gränsdragningar. Men det passar säkert inte alla att ha det så.
    Det tycker jag låter bra och en eloge till er, det visar att man sätter barnet först och att barnen kommer först även efter en skilsmässa.
    Talar man dessutom om tonåring så brukar de flesta vara rätt självgående och inte behöva mamma eller pappas uppmärksamhet till 100% men återigen att ha tillgång till sitt hem när man vill tycker jag är grundläggande så bra av er :).
  • Tjofaderittan hambo
    Fånga dagen skrev 2014-05-01 13:22:36 följande:
    Oss hade det inte alls passat att ha så. Nu KAN vi inte ens ha så då hans barn är för litet att åka själv än och det är relativt långt avstånd så det är inte bara att 'titta över heller. Men, om vi kunde hade det inte varit ok med mig alls.

Han skulle gärna få komma, men ringa innan, precis som mina, så att vi inte har något planerat som inte inbegriper barn. (Nakendag tex ) Och en sak som är superviktig, vill de komma för att de tjafsar med den andra föräldern så får de inte, då får de stanna och ta konflikten klart först isf. De ska inte tro att de kan smita undan trista saker som disken eller tvätt eller vad deras uppgift råkar vara genom att smita hem till mig/deras pappa.
  • The past is now
    SupersurasunkSara skrev 2014-05-01 12:15:52 följande:
    Nu har jag bara läst TS men den enda som ska skämmas är din man som inte inser att DU och DITT behov av tid med honom är lika stort som hans barns. PUNKT.

Kräv att han säger nej när ni har saker inplanerat för ER.
    Kan bara hålla med här!
  • Anonym (sun)
    SupersurasunkSara skrev 2014-05-01 12:15:52 följande:
    Nu har jag bara läst TS men den enda som ska skämmas är din man som inte inser att DU och DITT behov av tid med honom är lika stort som hans barns. PUNKT.

Kräv att han säger nej när ni har saker inplanerat för ER.
    Vad olika åsikter man kan ha för jag håller inte alls med i något av det du skriver!
  • SupersurasunkSara
    Anonym (sun) skrev 2014-05-01 13:47:17 följande:
    Vad olika åsikter man kan ha för jag håller inte alls med i något av det du skriver!
    Det behöver du inte, vi bor ju inte ihop
  • Anonym (sun)
    SupersurasunkSara skrev 2014-05-01 13:52:02 följande:
    Det behöver du inte, vi bor ju inte ihop smile1.gif
  • Bling1975

Grundtanken om att barnen självklart ska kunna ha tillgång till båda sina föräldrar tycker jag är fin. Men om inte alla föräldrar fortfarande lever i en relation så måste man kan styra upp det hela lite så att alla kan planera sin tillvaro.

I ett förhållande planerar man tillsammans så att någon alltid finns för barnen och att man kan ha barnvakt om man ska göra något tillsammans. Det brukar inte bli dåligt för någon inblandad och de barnen har inte heller 100% tillgång till båda sina föräldrar dygnet runt. Ibland spelar mamma golf, ibland är pappa på en resa med vänner osv. Då får barnet nöja sig med den förälder som finns till hands.

Jag tänker att i de fall man har separerade föräldrar så får man fördela huvudansvaret så att barnet alltid har tillgång till en förälder. Är den andra föräldern också hemma så har de tillgång till två föräldrar, men är de inte det så får de nöja sig med en förälder just då.

• nymedlem

Om Er gemensamma 1 åring ska med på weekend resan så spelar det väl ingen roll om även hans dotter följer med, men om ni har barnvakt till den lille så tycker jag inte dottern borde följa med.

• Fånga dagen
    Tjofaderittan hambo skrev 2014-05-01 13:32:47 följande:
    Oss hade det inte alls passat att ha så. Nu KAN vi inte ens ha så då hans barn är för litet att åka själv än och det är relativt långt avstånd så det är inte bara att 'titta över heller. Men, om vi kunde hade det inte varit ok med mig alls.

Han skulle gärna få komma, men ringa innan, precis som mina, så att vi inte har något planerat som inte inbegriper barn. (Nakendag tex smile5.gif ) Och en sak som är superviktig, vill de komma för att de tjafsar med den andra föräldern så får de inte, då får de stanna och ta konflikten klart först isf. De ska inte tro att de kan smita undan trista saker som disken eller tvätt eller vad deras uppgift råkar vara genom att smita hem till mig/deras pappa.
    En av fördelarna med att ha ett gott samarbete och god kontakt oss vuxna emellan, är att det försvårar för barnen att spela ut sina föräldrar mot varandra. Sen gäller samma grundläggande regler i båda hemmen. Det går inte att komma till oss för att slippa disken eller att plocka undan efter sig, för det åker man på här också.  Så den gubben går inte!

Sen meddelar vi alltid om det är nåt speciellt vi ska göra, åka iväg på nåt eller så, men då är de välkomna ändå, och de har sina egna nycklar.

När vi har våra "nakendagar" Tungan ute  så är det bara att slänga iväg ett sms att "kommer ni nu, så är det på egen risk". Då vågar de sig definitivt inte hit.FörvånadSkrikandes
  • MuppinCowboy
    Fånga dagen skrev 2014-05-01 14:10:41 följande:
    När vi har våra "nakendagar" Tungan ute  så är det bara att slänga iväg ett sms att "kommer ni nu, så är det på egen risk". Då vågar de sig definitivt inte hit.FörvånadSkrikandes

Dumhet diskriminerar inte
  • nymedlem
    Fånga dagen skrev 2014-05-01 14:10:41 följande:
  • Anonym (txtx)
    nymedlem skrev 2014-05-01 14:08:25 följande:
    Om Er gemensamma 1 åring ska med på weekend resan så spelar det väl ingen roll om även hans dotter följer med, men om ni har barnvakt till den lille så tycker jag inte dottern borde följa med.

Fast det gör faktiskt stor skillnad. En liten sover ju tidigt och man kan mysa på hotellrummet. En tonåring hör och förstår allt man säger och lägger sig helst efter gamlingarna lagt sig. Så är man inställd på en sån resa så skulle jag också blivit besviken.
  • Hedda04

Hej självklart är det inte förbjudet att vilja vara barnfri! Tvärtom är det helt nödvändigt med lite andningshål för dig som styvmamma och för er relation. Din man får styra upp det här om han vill ha kvar dig som partner anser jag!

• Anonym (Bonusmamma 13)
    nymedlem skrev 2014-05-01 11:19:45 följande:
    Varför inte? Min bonus är här jämt. De senaste 4 månaderna har bonus varit borta på middag hos sin mamma EN kväll, resterande tid har bonus varit här hela tiden.

Det är som att leva i en kärnfamilj, inga problem alls. smile1.gif
    För att när dom är här får dom 100% av uppmärksamheten, vi hittar på roliga aktiviteter, är superfokuserade på dem, och så kan man inte vara 24/7 när man har andra barn att tänka på. 
  • nymedlem
    Anonym (Bonusmamma 13) skrev 2014-05-01 23:49:52 följande:
    För att när dom är här får dom 100% av uppmärksamheten, vi hittar på roliga aktiviteter, är superfokuserade på dem, och så kan man inte vara 24/7 när man har andra barn att tänka på. 
    Då antar jag att bonusarna är små? Min bonus är i övre tonåren och jag ser knappt skymten av bonus då denne håller till på sitt rum för sig själv 24/7.
Svar på tråden Varför är det "förbjudet" att vilja vara barnledig?