• Sara73

Katt med höga levervärden. Era erfarenheter snälla!!

Hej
    Jag har en honkatt på 9 år som legat inne 2 dar på djursjukhus.
    Det började med att hon betedde sig konstigt och drog sig undan, morrade o jamade när jag kom nära, ville inte ha mat under kvällen. Hon hade 40 graders feber när jag kollade, så jag tvångsmatade henne med vatten under natten då hon även spydde galla, men spydde även så fort hon fått i sig vatten.

For in akut på morgonen, då var hon väldigt loj. De satte in dropp då hon var väldigt uttorkad, röngade henne som inte visade nåt, andra dan lyckades dom äntligen få ut blod ur henne, och provet visade höga levervärden.

Eftersom hon piggnat till en hel del med dropp och kortison, fick jag ta hem henne på permis idag, för att se om hon kanske mådde bättre hemma. (hon är en väldigt skygg katt, som lätt blir uppstressad)
    Hon kurrar när jag myser med henne, gick på lådan och kissade och drack vatten några gånger tidigare.
    Men hon sitter mest lite apatisk på toagolvet, eller i trappen nere vid ytterdörren där hon aldrig brukar sitta.

Har tvångsmatat henne lite med hills I/d blötmat för jag vet inte om det är akut när hon inte äter något själv?
    Antar att hon kanske mår illa att det är därför hon inte äter något?

Har någon varit med om det här?
    Hur gjorde ni?
    Började er katt äta igen?
    Skriv allt ni vet, jag är så orolig!!

Kan hon vara jättedeppig för allt hon varit med om?? Det var många försök till att ta blodprov, följt av hyperventilering av henne.
    Allt detta kom väldig plötsligt, över en dag, annars har hon varit världens glupskaste, piggaste lilla katt, aldrig nåt problem.
    Kan tillägga att jag för en månad sen bytt till Orijens torrfoder och en heldel blötmat då den andra katten har matallergi, läste nånstans att katter fått höga levervärden av den kattmaten.

Tack på förhand kära ni!!

• Svar på tråden Katt med höga levervärden. Era erfarenheter snälla!!
  • Gurkan

Jag hade en underbar katta som fick förhöjda levervärden. Då kräktes hon upp all mat och var otroligt slö. De la in henne ett dygn och gav henne dropp sen blev hon hemskickad och jag fick order att blanda ett special mjukfoder med vatten och mata henne med spruta en gång i timmen tio milliliter åt gången och varva med honungsvatten. Fem dagar höll jag ut medan jag såg min katt kräkas, magra och tappa livsgnistan helt. Huden i hennes öron pch i gommen blev alldeles gul och då åkte vi in till sjukhuset och sa adjö till henne. Jag hoppas verkligen det går bättre för din katt men tyvärr har jag inga goda erfarenheter från förhöjda levervärden, min katta blev tre år gammal och jag saknar henne fortfarande sex år efter.

• Sara73
    Gurkan skrev 2014-04-30 20:47:44 följande:
    Jag hade en underbar katta som fick förhöjda levervärden. Då kräktes hon upp all mat och var otroligt slö. De la in henne ett dygn och gav henne dropp sen blev hon hemskickad och jag fick order att blanda ett special mjukfoder med vatten och mata henne med spruta en gång i timmen tio milliliter åt gången och varva med honungsvatten. Fem dagar höll jag ut medan jag såg min katt kräkas, magra och tappa livsgnistan helt. Huden i hennes öron pch i gommen blev alldeles gul och då åkte vi in till sjukhuset och sa adjö till henne. Jag hoppas verkligen det går bättre för din katt men tyvärr har jag inga goda erfarenheter från förhöjda levervärden, min katta blev tre år gammal och jag saknar henne fortfarande sex år efter.
    Huvva vad hemskt! Vad berodde de höga värdena på??
    Hon har inte kräkts sen natten till tisdag än så länge i alla fall..
  • Gurkan
    Sara73 skrev 2014-04-30 20:57:25 följande:
    Huvva vad hemskt! Vad berodde de höga värdena på?? Hon har inte kräkts sen natten till tisdag än så länge i alla fall..

Men det är ju bra, att hon inte kräks! Äter hon något? Min katta åt inget själv alls och vad levervärdena berodde på vet jag inte. Vi brydde oss inte om att ta reda på det då veterinären sa samma sak som vi kände. Hon hade redan gett upp och det värdigaste var att låta henne somna in.
  • Sara73
    Gurkan skrev 2014-04-30 21:01:19 följande:

Men det är ju bra, att hon inte kräks! Äter hon något? Min katta åt inget själv alls och vad levervärdena berodde på vet jag inte. Vi brydde oss inte om att ta reda på det då veterinären sa samma sak som vi kände. Hon hade redan gett upp och det värdigaste var att låta henne somna in.
    Ja jag förstår det..så synd.
    Hon äter inte själv hittills, fått i henne kanske 10 ml mat sen vi kom hem för några timmar sen.
    Hur ofta bör jag få i henne, hur mycket? någon som vet?
  • nemo1

Höga levervärden kan hon nog ha pga att hon inte ätit och druckit. Du skulle köpt Hills a/d istället, den maten är mycket populär. Jag skulle be veterinären ge ett medel mot illamåendet för att vända den onda cirkeln. Hon blir ju inte piggare av att hon inte får i sig så det blir en ond spiral. Ring i morgon och be att få en sån injektion. Jag vet inte varför det inte ges sådant medel i större utsträckning.
    Jag har en jourkatt som spydde blodblandat och vi åkte in. Jag tjatade lite för att veterinären skulle ge denna injektion. När vi kom hem så åt han självmant direkt.
    Blanda med mycket vatten i sprutan och ge åtminstone varannan timme. 

• Sara73
    nemo1 skrev 2014-04-30 21:15:54 följande:
    Höga levervärden kan hon nog ha pga att hon inte ätit och druckit. Du skulle köpt Hills a/d istället, den maten är mycket populär. Jag skulle be veterinären ge ett medel mot illamåendet för att vända den onda cirkeln. Hon blir ju inte piggare av att hon inte får i sig så det blir en ond spiral. Ring i morgon och be att få en sån injektion. Jag vet inte varför det inte ges sådant medel i större utsträckning.
    Jag har en jourkatt som spydde blodblandat och vi åkte in. Jag tjatade lite för att veterinären skulle ge denna injektion. När vi kom hem så åt han självmant direkt.
    Blanda med mycket vatten i sprutan och ge åtminstone varannan timme. 

Jo jag fick med den också, men har för mig att jag läste att det var mycket protein i den som inte är bra vid höga värden? Ska höra om sprutan, dock tar det emot att åka dit med hon igen eftersom hon får panik och knappt har nån ork, men man kanske måste det.

Hur mycket mat ska man ge varannan timme?
  • nemo1

Det är väl bättre att hon får i sig någon mat än ingen, prova a/d:n du. Kan tyvärr inte svara på hur mycket mat du ska ge. Du har inget jättesmarrigt hemma som du kan försöka locka med? Tonfisk, torsk grädde, bara så att hon får i sig något.
    De höga värdena behöver ju som sagt inte bero på sjukdom utan pga svält om hon inte ätit och druckit på ett tag.

• Sara73
    nemo1 skrev 2014-04-30 21:27:18 följande:
    Det är väl bättre att hon får i sig någon mat än ingen, prova a/d:n du. Kan tyvärr inte svara på hur mycket mat du ska ge. Du har inget jättesmarrigt hemma som du kan försöka locka med? Tonfisk, torsk grädde, bara så att hon får i sig något.
    De höga värdena behöver ju som sagt inte bero på sjukdom utan pga svält om hon inte ätit och druckit på ett tag.

Jag har försökt med det mesta, inget vill hon ha.
    Tvingade just i hon lite a/d, inte populärt. Hon ha lite krafter ändå och morrar, men hon går ganska sakta, springer inte undan som hon brukar.

Borde jag kanske mata henne hela natten, om jag orkar?

Hon gick kanske ett dygn med kräkningar och ingen mat innan hon fick dropp kan det vara länge nog?, hjälper droppen att sänka levervärden,eller är det först nu när jag ger mat som värdena kan bli bättre?
  • Sara73

Är det någon som har en åsikt om jag kanske ska sluta tvångsmata katten med veterinärmaten ifall hon börjat äta tonfisk självmant lite då och då?

• Schack73

För några år sedan började vår katt kräkas, blev slö och slutade äta. Vi tog henne till veterinären där de tog prover och kom fram till att hon hade höga levervärden. När levern slutar fungera lagras gifter i kroppen och organen slås ut ett efter ett och till slut dör de (enligt vår veterinär). Vår katt blev dagpatient i 4 dagar då de tvångsmatade henne med 10 ml mat 1 gång/timme. Man måste få i de mat så organen sätter igång igen. 

Vi tog hem henne en torsdagkväll och då hade hon kräkts upp allt hela dagen, så de sa att är hon inte bättre på måndagen skulle hon avlivas. Hon skulle ha kortison 3 ggr/dag, penicillin 2 ggr/dag och nånting mer 1 gång/dag men inte samtidigt + att vi då skulle tvångsmata henne 1 gång/timme (inte på natten). Vi köpte specialburkmat hos veterinären som skulle vara bra för henne. När måndagen kom mådde hon bättre så hon blev inlagd igen över dagen, sen tog vi hem henne och tog över proceduren. Det var ett helsike att få i henne all medicin men hon överlevde. Vi höll på i 2-3 månader, speciellt med kortisonet för det kan man inte sluta tvärt med utan det måste trappas ned i små doser. Veterinären sa efteråt att det är ganska många katter som inte överlever, antingen har det gått för långt eller att ägaren inte har tiden att vara hemma och ge mat så ofta. Hon hade inte trott vår katt skulle överleva så hon sa att vi skulle vara nöjda med allt jobb vi lagt ner. Allt som allt kostade det det ca 7 500:- för alltihop.

Du har helt rätt i att du ska undvika protein, det är jobbigare för levern. Det finns bra mat att köpa men bara hos veterinärer, det får inte säljas i vanliga djuraffärer.

• Sara73
    Schack73 skrev 2014-05-03 10:20:58 följande:
    För några år sedan började vår katt kräkas, blev slö och slutade äta. Vi tog henne till veterinären där de tog prover och kom fram till att hon hade höga levervärden. När levern slutar fungera lagras gifter i kroppen och organen slås ut ett efter ett och till slut dör de (enligt vår veterinär). Vår katt blev dagpatient i 4 dagar då de tvångsmatade henne med 10 ml mat 1 gång/timme. Man måste få i de mat så organen sätter igång igen. 

Vi tog hem henne en torsdagkväll och då hade hon kräkts upp allt hela dagen, så de sa att är hon inte bättre på måndagen skulle hon avlivas. Hon skulle ha kortison 3 ggr/dag, penicillin 2 ggr/dag och nånting mer 1 gång/dag men inte samtidigt + att vi då skulle tvångsmata henne 1 gång/timme (inte på natten). Vi köpte specialburkmat hos veterinären som skulle vara bra för henne. När måndagen kom mådde hon bättre så hon blev inlagd igen över dagen, sen tog vi hem henne och tog över proceduren. Det var ett helsike att få i henne all medicin men hon överlevde. Vi höll på i 2-3 månader, speciellt med kortisonet för det kan man inte sluta tvärt med utan det måste trappas ned i små doser. Veterinären sa efteråt att det är ganska många katter som inte överlever, antingen har det gått för långt eller att ägaren inte har tiden att vara hemma och ge mat så ofta. Hon hade inte trott vår katt skulle överleva så hon sa att vi skulle vara nöjda med allt jobb vi lagt ner. Allt som allt kostade det det ca 7 500:- för alltihop.

Du har helt rätt i att du ska undvika protein, det är jobbigare för levern. Det finns bra mat att köpa men bara hos veterinärer, det får inte säljas i vanliga djuraffärer.

Tack för ditt svar.
    Jag tror allt detta började med en infektion eller att hon fått i sig något giftigt, och att de höga levervärdena beror på ett par dagars svält. Ett av värdena var uppe i 200 vilket är högt men inte så högt vad jag förstår.

Jag har matat henne med spruta med hills blötmat sen vi kom hem i onsdags, igår började hon äta själv lite tonifisk, hon är uppe o går litegrann och är kelig . Idag var hon och bajsade för första gången och har varit ute en stund. Men hon äter inte mycket, och torrfodret rör hon inte.

Jag har kortison hemma, men veterinären tyckte inte jag skulle ge det, fick hem antibiotikan flagnyl, då hon hade lite mer vita blodkroppar än vanligt.

Ska jag fortsätta tvångsmata henne? Eller ska jag låta hon vara nu när hon börjat äta mini då och då?
  • Excentriskan

RC har en pastaliknande kattmat som heter recovery. Det är mer näring i och som gjort för att stoppa i sprutor att tvångsmata med. Just att det är mer näring i gör att man inte behöver stoppa i katten lika mycket som med annan mat. Min katt fick tvångsmatas med detta när hon hade skador i halsen till följd av gräs som hade fastnat där.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Schack73

Om veterinärkliniken har öppet, så ring dit och fråga. Annars vilken djurklinik som helst.
    Men det är positivt att katten äter själv, ett friskhetstecken :)

Svar på tråden Katt med höga levervärden. Era erfarenheter snälla!!