• Supernova1

Har hon rätt att besluta om våran hund?

Jag och min föredetta sambo skaffade i mars 2013 en fin liten Jackadoodle valp tillsammans. Hon skrev sig på köpe-kontraktet men vi båda betalade hunden. Nessie var och är min lilla ängel.. Hon valde mig.. Hennes brorsor och syrror bara naggade på en (som valpar gör) men lilla Nessan nosade lite och satte sig med ryggen emot mina hukade ben.. :) Det var jag som tog största ansvaret, köpte mat, leksaker, veterinärbesök osv men Susanne stod på både försäkring och köpekontrakt. Mot sista halvåret i våran relation var det mkt bråk..Jag ville lämna men förmådde inte pga oron att hon skulle lämna bort våran hund.. Enligt Susanne var Nessie min hund.. Hon ville inte.ha henne.. Nu kommer problemet som jag inte har svaret på.. I oktober förra året bröt det ut i krig... Jag häktades för olaga hot och misshandel. Susanne anmäldes för misshandel också men eftersom mitt ansågs inte vara i nödvärn så häktades jag.. I rätten nämns såklart anledningen till bråket.. Med hennes ord "Pierre har inga egna barn men Nessie är som hans bebis, han gör allt för henne". Strax efter ser hon mig i ögonen och säger du kommer aldrig få se Nessie igen.. Jag försöker acceptera något som jag kanske inte måste? Hon har lika mkt rätt som jag i en separation antar jag? Eller? Jobbig natt... Tog 4 timmar att skriva.. Blä. Tack för svar //Pierre

• Svar på tråden Har hon rätt att besluta om våran hund?
  • GrodanHopp

Den som står som ägare på köpekontraktet äger hunden och bestämmer över den.

• jossie01

Din stackare! Men tyvärr så är den som äger hunden på pappret äger den i verkligheten. Vet inte om man kan gå till domstol med det hela, om du har bevis för allt du köpt till hunden och hur mycket du har tagit hand om den... men nu sitter du ju redan lite i skiten så dina ord mot hennes ligger nog rätt lågt.

Du kanske bara ska släppa det hela och skaffa en ny hund? Fast du älskar din bebis. Är ditt ex dålig för din hund?

• Fanny b

Eftersom hon inte vill ha  hunden kanske du kan få köpa den av henne?

• Dexter dot com

Vad har du gjort sen i oktober för att få tillbaka hunden, det är ju ändå 7 månader sen ni separerade?

Erbjud dig att vara hundvakt när hon behöver hjälp , delad vårdnad eller erbjud henne en summa för hunden hon inte kan tacka nej till ;)
    Sen bör ni ju ta hänsyn till vem som kan tillgodose hundens behov bäst.

• Supernova1

Tack för omtanken allihopa.. Värmer i hjärtat.

Under dessa månader har jag försökt finna mig i situationen och gett upp hoppet egentligen.

Önskar att det vore så lätt Dexter.

Har inte talat med min föredetta sen rättegången pga kontaktförbud.

Jag vet inte var lillan är... Hoppas att hon omplacerats hos någon som bryr sig.. Oventandet tar kål på mig.

Får ta det med advokaten..

Blä

• Supernova1

Utredande snuten sa något som fastnade; Det är inte hunden som har sökt kontaktförbud.

Lever väl på någon gnutta hopp.

• Dexter dot com

Ring JBV och uppge hundens chipnr så får du upp nuvarande ägare eller spionera på exet på avstånd och se om hon har hunden kvar.

Vet precis hur djäkligt det kan kännas. Fick lov att släppa en av våra hundar till exet när vi skildes trots att jag vet att han jobbar 14-16 timmar per dygn och inte tar hand om henne ordentligt men jag försöker att inte tänka på henne eftersom jag vet att han aldrig kommer släppa henne.

• SnurriggirrunS

Be en bekant/din advokat kontakta din f.d sambo och be att du får köpa hunden för en större summa pengar.
    Se sedan till att du står som ägare på hunden, dvs ett riktigt köpeavtal och sedan reggar du dig som ny ägare på jordbruksverket.

Om hon står som ägare på hunden blir det svårt att få hunden från henne, men pengar kanske lockar..

• Scoops
    GrodanHopp skrev 2014-05-01 07:48:24 följande:
    Den som står som ägare på köpekontraktet äger hunden och bestämmer över den.
    Detta stämmer INTE.
    Ägarpappren är värdelösa om man kan bevisa att någon annan skött hunden. Alltså kortfattat: Kan du på något vis bevisa att det är du som skött hunden mest/haft ansvaret/betalat veterinärräkningar så kan du bestrida detta. Jag har sett massor av situationer där människor blivit avtvingade sina hundar pga att de lånat bort den till någon ett par månader. Då har personen visat att de skött hunden och ägarpappren varit värda lika med noll. Något att kolla upp?
  • Dexter dot com
    Scoops skrev 2014-05-02 00:15:49 följande:
    Detta stämmer INTE.
    Ägarpappren är värdelösa om man kan bevisa att någon annan skött hunden. Alltså kortfattat: Kan du på något vis bevisa att det är du som skött hunden mest/haft ansvaret/betalat veterinärräkningar så kan du bestrida detta. Jag har sett massor av situationer där människor blivit avtvingade sina hundar pga att de lånat bort den till någon ett par månader. Då har personen visat att de skött hunden och ägarpappren varit värda lika med noll. Något att kolla upp?
    Men ts har inte träffat, skött eller betalat en krona i vård,försäkringar,foder mm till hunden på 7 månader och exet står på köpeavtalet/kvittot.
  • GrodanHopp

Scoops, visst är det så i vissa fall.
    Men grund regeln är dock att köparen är ägaren.
    Sen att man kan göra undantag är en annan femma.

Svar på tråden Har hon rätt att besluta om våran hund?