• Anonym (Hur funkar det ?)

Visstidsansälld och nyss plussat

Jag har sedan 31 jag 2014 haft en visstidsanställning med timlön. Det är alltså i skrivande stund 3 månader sen.
    Jag jobbar mellan 70-80 % i snitt/månad , men det kan variera lite. Jag har även akassa som komplement,
    Före januari då jag fick jobbet var jag arbetssökande med akassa å inkomstförsäkring i 8 månader men före det hade jag heltid och jättehög inkomst.

Min sambo började jobba även han i januari detta år.

Hur blir det med FP för oss, eller framförallt för mig som mamma ? Kommer vi få lägstanivån eller mer ?

Hur räknar ni ut ersättningen då bruttolönen varierar.

• Svar på tråden Visstidsansälld och nyss plussat
  • Försäkringskassan

Hej!

Man beräknar en sjukpenninggrundande inkomst (SGI)  av inkomster från arbete som förväntas pågå i minst sex månader.

I ditt fall kan det bli aktuellt att man tittar på inkomsten som du hade från heltidsarbetet om du arbetade där stadigvarande i mer än sex månader.

Vi kan inte ge ett svar här vilken SGI du kan ha rätt till, utan man måste skicka in inkomstuppgifter till oss så att vi kan göra en inkomstutredning.

Har man en varierande inkomst varje månad så räknar man på ett snitt tolv månader bakåt i tiden för att beräkna en årsinkomst.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Visstidsansälld och nyss plussat