• Svansjön

Sjukskrivnings påverkan av SGI/FP

Hej
    Jag blev igår sjukskriven på 25% för enorma problem och smärtor i ryggen.
    Läkaren skickade in intyget till försäkringskassan direkt och sjukskrivningen gäller från måndag, och nu ska jag invänta om det blir godkänt eller ej.

1. Eftersom jag är sjukskriven 25% fram tills jag får svaret undrar jag vad som händer med min SGI samt FP om försäkringskassan nekar sjukskrivningen?
    2. Kommer ett nekande påverka SGI el FP om jag varit sjukskriven tills svaret kommer men börjar jobba 100% efter igen?
    3. Om jag blir nekad måste jag väl börja jobba 100% igen för att skydda mina inkomster?
    4. Kommer en sjukskrivning fram till förlossningen påverka något av SGI eller FP om sjukskrivningen blir godkänd av försäkringskassan?

Jag är nu i vecka 21 och förväntas föda 16 september, jag har ett heltidsjobb med fast månadslön.

• Svar på tråden Sjukskrivnings påverkan av SGI/FP
  • Försäkringskassan

Hej!

Man har rätt att gå ner i arbetstid sex månader innan beräknad förlossning utan att det påverkar SGI:n. Din föräldrapenning beräknas på den inkomst du hade innan du gick ner i arbetstid.

Hälsningar

Malin, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

För att rätt till en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) så måste man ha arbetat stadigvarande i minst sex månader.

Hälsningar

Malin, handläggare

Svar på tråden Sjukskrivnings påverkan av SGI/FP