• LunaLovegood

Äcklad av fett (lchf)

Jag vet inte vad jag ska göra. Är bara på 3e dagen med lchf och hur trött som helst (fast det är ju normalt) men framförallt är jag äcklad av maten. Jag är just nu jättehungrig, men samtidigt proppmätt på fett att jag inte klarar av att försöka äta. Jag är äcklad av fettet.

Har stooor lust att bara baka lite underbara scones så man kan få sig något gott och mättande.

Enda anledningen till att jag vill äta lchf är för att jag vill gå ner lite i vikt (väger 70 kg till 165 cm och har lite extra/för mycket fläsk över höfterna och magen och så). Men jag vet inte hur jag ska klara det alltså.
    Någon som hade samma problem? Hur gjorde du, vande du dig? Tvingade du i dig mat? Känns som jag skulle spy om jag gjorde det...

• Svar på tråden Äcklad av fett (lchf)
  • LunaLovegood
    The past is now skrev 2014-05-01 13:32:10 följande:

Jag väger som du och är inte alls fet. Kanske har du en skev syn på din kropp? Jag kan inte äta så fet mat som det innebär med lchf. Den livsstilen är inte för alla.

Jag utesluter (ej helt) potatis, ris, pasta och feta såser.

Till frukost äter jag tex Yoghurt naturell 1 dl , 50 g banan och 100 g hallon(tinade).  Svart kaffe. Vatten.

Till lunch 1 laxfile/kotlett grönsallad eller 1 ägg tonfisksallad och vatten. Svart kaffe.

Till middag ev samma eller det som lagas, min sambo lagar all mat nämligen.

Mellanmål frukt och vatten.

Din mat lät god :) Fast skulle nog inte klara mig så länge på en sån frukost. Har problem med att jag är hungrig hela tiden...

Nej jag är absolut inte fet. Men jag har märkt av att jag gått upp iom att underkläderna blivit trånga och byxorna kommer jag omöjligt i. Har fått lite extra vid höfterna som syns lite och får ordentliga valkar på magen när jag sitter ner. Så är rädd att gå upp mer och vill gärna gå ner lite till hur jag var för bara 2-3 år sedan.

Har redan slutat med allt uppenbart dåligt: godis, läsk, saft, juice, frukt, kakor/tårta, chips etc. Så nu är det typ bara kolhydraterna som gömmer sig i pasta/potatis/bröd/ris etc kvar.
  • The past is now
    LunaLovegood skrev 2014-05-01 14:36:22 följande:
    Din mat lät god :) Fast skulle nog inte klara mig så länge på en sån frukost. Har problem med att jag är hungrig hela tiden...

Nej jag är absolut inte fet. Men jag har märkt av att jag gått upp iom att underkläderna blivit trånga och byxorna kommer jag omöjligt i. Har fått lite extra vid höfterna som syns lite och får ordentliga valkar på magen när jag sitter ner. Så är rädd att gå upp mer och vill gärna gå ner lite till hur jag var för bara 2-3 år sedan.

Har redan slutat med allt uppenbart dåligt: godis, läsk, saft, juice, frukt, kakor/tårta, chips etc. Så nu är det typ bara kolhydraterna som gömmer sig i pasta/potatis/bröd/ris etc kvar.
    Ja jag mår bättre och blir aldrig "däst" i magen..

Ja du..svårt det där med att du är hungrig..Är du stressad eller så över något? Har något ändrats som gör att du känner hunger?
  • Adel85

Mitt råd till dig att äta så mycket du vill men träna och bränna fettet????

använda L-Carnitine med????

• LunaLovegood
    The past is now skrev 2014-05-01 14:48:10 följande:
    Ja jag mår bättre och blir aldrig "däst" i magen..

Ja du..svårt det där med att du är hungrig..Är du stressad eller så över något? Har något ändrats som gör att du känner hunger?
    Hm, jag har en diagnos som innebär att jag har väldigt mycket ångest och är känslig för stress, påfrestande situationer, och blir snabbt trött av att umgås mycket med människor med mera.
    Men problemet med hunger har jag haft så länge jag kan minnas (var mer avslappnad för några år sedan), satt jämt hungrig i skolan 2 timmar före lunchen och ett par timmar innan man skulle hem för dagen. Idag när jag inte har någon sysselsättning så äter jag så fort jag blir hungrig tyvärr, finns ju inget som distraherar mig... kan vara därför jag gått upp lite.
    Blir mättare av lchf men svårt för allt fett.
  • LunaLovegood
    Adel85 skrev 2014-05-01 14:51:50 följande:
    Mitt råd till dig att äta så mycket du vill men träna och bränna fettet????

använda L-Carnitine med????
    Räcker det att löpa tror du? Och cykla. Gym är inte riktigt min grej, men är sugen på att springa så fort min benhinneinflammation läkt.
  • The past is now
    LunaLovegood skrev 2014-05-01 15:14:06 följande:
    Hm, jag har en diagnos som innebär att jag har väldigt mycket ångest och är känslig för stress, påfrestande situationer, och blir snabbt trött av att umgås mycket med människor med mera.
    Men problemet med hunger har jag haft så länge jag kan minnas (var mer avslappnad för några år sedan), satt jämt hungrig i skolan 2 timmar före lunchen och ett par timmar innan man skulle hem för dagen. Idag när jag inte har någon sysselsättning så äter jag så fort jag blir hungrig tyvärr, finns ju inget som distraherar mig... kan vara därför jag gått upp lite.
    Blir mättare av lchf men svårt för allt fett.
    Ahhh, okey..låter så jobbigt. Om och när du känner suget så ut och rör på dig. Glöm inte att dricka mycket vatten.
  • gudsfurste

sluta med LCHF, välj något sundare. Du kan bli smal av potatis också med bönor. 

Är det värt att må som du gör för att ev förlora något kilo som du kan göra med en varierad kost också? Förstår inte.

Provade LCHF för 2 år sen, olyckligaste perioden i mitt liv, kände mig nere och hade diarre i typ 3 månader. Tyckte det förvärrade allt, blev snarare sugen på mer eftersom jag "förbjöd" så mycket mer i min vardag. 

• Plopps80

Kör Viktväktarna. Man får äta allt och man behöver inte köpa massa dyr mat. Man räknar ut hur mkt points maten innehåller och man lär sig snabbt hur man ska göra. Jag gick en gång på möte, fick veta hur många points jag skulle äta och fick ett häfte där det står vad maten är värd i points. Sen köpte jag en liten manick som man räknar ut points i livsmedel. Det blev en livsstil för mig. Lärde mig exakt vad jag kunde äta och man kan äta allt även lite godis och fika. Gick ner från 76 kg till 64 kg på 5 månader och höll vikten fram tills jag blev gravid och gick upp 33 kg. Gick aldrig på möten fler ggr utan vägde mig själv varje fredag. Nu har jag ammat färdigt efter barnafödande och kör på igen. Har redan gått ner 1,8 kg på 9 dagar Trodde Viktväktarna var krångligt men det är perfekt. Man kan äta allt och det är viktigt. Man håller koll på mängden bara. Lchf verkar vidrigt. Skulle spy av allt fett. Tror inte det är nyttigt i längden. En balanserad kost tror jag på. Och ska man gå ner måste man äta mindre än man förbränner. Katrin Zytomierska är ju LCHF guru och går inte ner ett gram efter sin graviditet trots stenhård LCHF kost och massa träning. Tror inte det funkar.

• LunaLovegood

gudsfurste skrev 2014-05-01 15:24:26 följande:
    sluta med LCHF, välj något sundare. Du kan bli smal av potatis också med bönor. 

Är det värt att må som du gör för att ev förlora något kilo som du kan göra med en varierad kost också? Förstår inte.

Provade LCHF för 2 år sen, olyckligaste perioden i mitt liv, kände mig nere och hade diarre i typ 3 månader. Tyckte det förvärrade allt, blev snarare sugen på mer eftersom jag "förbjöd" så mycket mer i min vardag. 

Då måste jag ändra på något annat i den normala kosten för att gå ner lite. Att springa och cykla kanske skulle ha lite effekt...

Diarré i 3 månader, ojdå. Det var nog ingen bra kosthållning för dig då! Själv mår min mage bra, men jag blir också nere, har testat lchf förut och orkat som längst i knappt 2 veckor hehe.

• LunaLovegood
    The past is now skrev 2014-05-01 15:19:49 följande:
    Ahhh, okey..låter så jobbigt. Om och när du känner suget så ut och rör på dig. Glöm inte att dricka mycket vatten.
    Ja, man har ju inte alltid lust att gå ut och bara gå omkring men ibland gör jag så. Har testat att dricka mycket vatten när jag är hungrig men är lika hungrig för det.
  • LunaLovegood
    Eleonor86 skrev 2014-05-03 08:36:14 följande:
    LCHF kan vara på väldigt många olika sätt! Jag har skrivit hur jag äter i min blogg, det är långt ifrån mosade ägg med smör! :)

mamafashionella.se/lchf-pa-mitt-satt-lchf-pa-.../
    Ja. Jag har ju hittat mycket recept som verkar jättegoda under den tid jag varit intresserad av lchf. Anledningen till att jag haft en förmåga att välja de "äckliga" recepten har varit för att det samtidigt skulle vara billigt. Äter väldigt billig mat när jag äter vanligt och vill inte att lchf ska bli dyrare men det verkar ountdvikligt...

Tack för länken, det var intressant! :)
  • Eleonor86

Ja det blir absolut dyrare att äta enligt lchf.. Men om man klarar av att äta kokta grönsaker så kan man komma undan ganska billigt ändå! :) Jag brukar planera mina inköp utefter alla extrapris i alla affärer :)

• Nyfiken gul
    LunaLovegood skrev 2014-05-04 15:24:11 följande:
    Ja. Jag har ju hittat mycket recept som verkar jättegoda under den tid jag varit intresserad av lchf. Anledningen till att jag haft en förmåga att välja de "äckliga" recepten har varit för att det samtidigt skulle vara billigt. Äter väldigt billig mat när jag äter vanligt och vill inte att lchf ska bli dyrare men det verkar ountdvikligt...

Tack för länken, det var intressant! :)
    många som börjar med LCHF vet jag bara utgår ifrån sin egen vardagliga mat dom är vana med. Börja så istället så kanske det går lättare. 

Det är inte så svårt att göra spagetti o köttfärssås till en LCHF-middag tex.  

Utgå ifrån den mat du brukar äta , fettet brukar ju redan från början finnas. 

Krångla inte så kommer du enkelt och billigare undan. 

Det är ju inte billigt att börja köpa 4 kartor ägg och 1 låda kvarg helt plötsligt när du kanske inte brukar göra det.  

ät det du brukar men lär dig hur du kan byta ut tex pasta till något annat inom LCHF
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • LunaLovegood
    Nyfiken gul skrev 2014-05-04 18:39:07 följande:
    många som börjar med LCHF vet jag bara utgår ifrån sin egen vardagliga mat dom är vana med. Börja så istället så kanske det går lättare. 

Det är inte så svårt att göra spagetti o köttfärssås till en LCHF-middag tex.  

Utgå ifrån den mat du brukar äta , fettet brukar ju redan från början finnas. 

Krångla inte så kommer du enkelt och billigare undan. 

Det är ju inte billigt att börja köpa 4 kartor ägg och 1 låda kvarg helt plötsligt när du kanske inte brukar göra det.  

ät det du brukar men lär dig hur du kan byta ut tex pasta till något annat inom LCHF
    Ja, smart, tack!
  • Hen

Ett tips är ju att om du lagar mat som pytten tex, inte ha i massor av smör eller grädde direkt i maten.
    Laga maten så som du vill ha den och ta såserna vid sidan om. Då kan du variera både såsen och mängden fett, mycket ibland och inget ibland.
    Huvudsaken är att du tycker om och bli mätt på maten, inte att den dryper av fett.

• pastamamman

Känner du avsmak är det kanske inte rätt metod för dig. Har du testat att bara minska portionsstorleken? Du har ju inte någon farlig övervikt utan behöver väl bara lägga om lite för att må bättre själv.

• LunaLovegood
    pastamamman skrev 2014-05-05 17:01:46 följande:
    Känner du avsmak är det kanske inte rätt metod för dig. Har du testat att bara minska portionsstorleken? Du har ju inte någon farlig övervikt utan behöver väl bara lägga om lite för att må bättre själv.
    Ja jag försöker ibland att äta mindre portions-storlekar men det leder ju bara till ännu mer hunger. Och ibland så skiter man i det och äter ordentligt istället så man håller sig ett tag/eller för att det helt enkelt är god mat hehe.
    Med lchf blir det däremot betydligt mindre portioner, fast då har vi istället problemet att de rätter jag testat var så feta och äcklande.
Svar på tråden Äcklad av fett (lchf)