ardath bey skrev 2014-05-02 22:31:01 följande:
Jag tror att det är köplagen som gäller (dvs inte konsumentköplagen).
Det är osäkert om det är grund för hävning av köpet. Varken du eller den som upplåter bostadsrätten råder ju över denna fråga så vad har upplåtaren gjort fel? Och det var ju också känt redan när du skrev på att risken fanns att progressiva avskrivningar skulle förbjudas.
Jag menar på att byggherren medvetet gjort en annan tolkning för att få egen vinning, alltså i detta fall genom att skjuta på avskrivningarna för att få en minskad månadsavgift. Jag kan hålla med byggherrar som menar på att underhållet på ett nytt hus, de första åren, är minimal.
boundforglory skrev 2014-05-02 22:53:49 följande:
Egentligen inte så stor skillnad mot tidigare, visst nu kanske man måste börja betala en högre avgift men är så mycket sämre än att få en stor smäll då allvarliga skador upptäcks och föreningen inte har kassa att klara det?
Jag håller med, men det skulle kännas mycket bättre att signa ett köpekontrakt med en verklighetsbaserad månadsavgift än att få den smällen kanske efter 1 månad efter att man flyttar in.
Grappa skrev 2014-05-02 23:04:43 följande:
Köpte du av mäklare eller av bostadsföretaget?
Tveksamt om du kan häva köpet nu, en risk för ökade avgifter är inte samma som att du lidit skada.
Sitt still i båten, det kommer komma stämningar mot både mäklare och bostadsföretag, och när du vet vad utslaget av dessa blir så kan du agera utefter det.
Jag köpte den via en mäklare.
auster skrev 2014-05-03 02:14:19 följande:
Jag tror att det skulle kunna gå att hävda att den ekonomiska plan som legat till grund för köpet inte längre är gällande och därmed har säljaren inte uppfyllt sin del av åtagandet. Det är förstås oklart hur utfallet skulle bli om det drevs i domstol, men det vore bra om så skedde t ex genom en grupptalan.
Om man ser byggföretagens argumentation efter beslutet så är den formulerad för att ge sken av att det det inte är någon skillnad. Självklart i mening att övertyga om att befintlig försäljning inte ska påverkas. Men då ska man veta att de lobbade väldigt hårt ända upp på ministernivå för att förhindra beslutet. Det som pågått är en slags lurendrejeri för att kunna redovisa låga avgifter i samband med försäljningen.
Det är som du säger... Om man påstår att det inte är någon skillnad från tidigare, hur kommer det sig att man lobbade för att förhindra beslutet.