• dimmad83

Förbud mot progressiva avskrivningar för Brf

Hej,

För ca en månad sedan blev jag och min fru ägare till en nyproducerad bostadsrättslägenhet och vi ska flytta in i lägenheten om två veckor.  

Vid den tidpunkten visste jag att det pågick en diskussion av att förbjuda progressiva avskrivningar för bostadsrättsföreningar, men var för naiv att tro att förbudet skulle slå igenom.

I förra veckan gjorde Statliga Bokföringsnämnden bedömningen att bostadsrättsföreningar inte längre får göra så kallade progressiva avskrivningar, alltså låga avskrivningar initialt som ökar med tiden. Således är risken för att avgiften höjs drastiskt mot vad den var när jag skrev på.

Nu till min fråga, vad kan jag som konsument göra eftersom förutsättningarna från kontrakten ändrats innan jag ens har flytta in. Kan jag häva kontrakten? Få ersättning?

Tar tacksamt emot råd och tips…

• Svar på tråden Förbud mot progressiva avskrivningar för Brf
  • ardath bey

Jag tror att det är köplagen som gäller (dvs inte konsumentköplagen).
    Det är osäkert om det är grund för hävning av köpet. Varken du eller den som upplåter bostadsrätten råder ju över denna fråga så vad har upplåtaren gjort fel? Och det var ju också känt redan när du skrev på att risken fanns att progressiva avskrivningar skulle förbjudas.

• boundforglory

Egentligen inte så stor skillnad mot tidigare, visst nu kanske man måste börja betala en högre avgift men är så mycket sämre än att få en stor smäll då allvarliga skador upptäcks och föreningen inte har kassa att klara det?

• Grappa
    dimmad83 skrev 2014-05-02 10:57:16 följande:

Hej,

För ca en månad sedan blev jag och min fru ägare till en nyproducerad bostadsrättslägenhet och vi ska flytta in i lägenheten om två veckor.  

Vid den tidpunkten visste jag att det pågick en diskussion av att förbjuda progressiva avskrivningar för bostadsrättsföreningar, men var för naiv att tro att förbudet skulle slå igenom.

I förra veckan gjorde Statliga Bokföringsnämnden bedömningen att bostadsrättsföreningar inte längre får göra så kallade progressiva avskrivningar, alltså låga avskrivningar initialt som ökar med tiden. Således är risken för att avgiften höjs drastiskt mot vad den var när jag skrev på.

Nu till min fråga, vad kan jag som konsument göra eftersom förutsättningarna från kontrakten ändrats innan jag ens har flytta in. Kan jag häva kontrakten? Få ersättning?

Tar tacksamt emot råd och tips

Köpte du av mäklare eller av bostadsföretaget?
    Tveksamt om du kan häva köpet nu, en risk för ökade avgifter är inte samma som att du lidit skada.
    Sitt still i båten, det kommer komma stämningar mot både mäklare och bostadsföretag, och när du vet vad utslaget av dessa blir så kan du agera utefter det.
  • Grappa

PS, ställ frågan på Flashbacks juristforum, där brukar man kunna få god hjälp.

• boundforglory
    Grappa skrev 2014-05-02 23:05:26 följande:
    PS, ställ frågan på Flashbacks juristforum, där brukar man kunna få god hjälp.
    Han gjorde det men de slängde väl tråden.
  • auster

Jag tror att det skulle kunna gå att hävda att den ekonomiska plan som legat till grund för köpet inte längre är gällande och därmed har säljaren inte uppfyllt sin del av åtagandet. Det är förstås oklart hur utfallet skulle bli om det drevs i domstol, men det vore bra om så skedde t ex genom en grupptalan.

Om man ser byggföretagens argumentation efter beslutet så är den formulerad för att ge sken av att det det inte är någon skillnad. Självklart i mening att övertyga om att befintlig försäljning inte ska påverkas. Men då ska man veta att de lobbade väldigt hårt ända upp på ministernivå för att förhindra beslutet. Det som pågått är en slags lurendrejeri för att kunna redovisa låga avgifter i samband med försäljningen.  

• CitronGul
    Cornucopia fiskade fram några offentliga email mellan JM och bostadsminister om detta, mycket roande läsning.

Några godbitar:

""Vidare är JM/Skanska/NCC helt koordinerade i detta läge. Vi tänker inte agera publikt utan koordinering gentemot såväl BFN som politiskt"."

"Nedan medger CM Åkesson att korrekta avskrivningar kommer sänka bostadspriserna, eller de "stora aggregerade värdena" och att det även blir "minskade marknadsvärden" för bra föreningar och att avskrivningsreglerna och orealistiskt låga avgifter är "en stor värderingsfråga för bostadsrättsmarknaden"."

"den varböld"

http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/jms-cm-akesson-e-post-till-stefan.html
  • ardath bey
    CitronGul skrev 2014-05-03 11:39:10 följande:
    Cornucopia fiskade fram några offentliga email mellan JM och bostadsminister om detta, mycket roande läsning.

Några godbitar:

""Vidare är JM/Skanska/NCC helt koordinerade i detta läge. Vi tänker inte agera publikt utan koordinering gentemot såväl BFN som politiskt"."

"Nedan medger CM Åkesson att korrekta avskrivningar kommer sänka bostadspriserna, eller de "stora aggregerade värdena" och att det även blir "minskade marknadsvärden" för bra föreningar och att avskrivningsreglerna och orealistiskt låga avgifter är "en stor värderingsfråga för bostadsrättsmarknaden"."

"den varböld"

cornucopia.cornubot.se/2014/03/jms-cm-akesson...
    Den 3/3 är FAR och BFN överens om att progressiva avskrivningar är förenligt med K2, enligt FAR.
    Den 28/4 säger BFN att progressiva avskrivningar inte är en tillämplig avskrivningsmetod.

Vad hände mellan den 3/3 och 28/4? Missuppfattade FAR BFN:s ståndpunkt?
  • dimmad83
    ardath bey skrev 2014-05-02 22:31:01 följande:
    Jag tror att det är köplagen som gäller (dvs inte konsumentköplagen).
    Det är osäkert om det är grund för hävning av köpet. Varken du eller den som upplåter bostadsrätten råder ju över denna fråga så vad har upplåtaren gjort fel? Och det var ju också känt redan när du skrev på att risken fanns att progressiva avskrivningar skulle förbjudas.
    Jag menar på att byggherren medvetet gjort en annan tolkning för att få egen vinning, alltså i detta fall genom att skjuta på avskrivningarna för att få en minskad månadsavgift. Jag kan hålla med byggherrar som menar på att underhållet på ett nytt hus, de första åren, är minimal. 
    boundforglory skrev 2014-05-02 22:53:49 följande:
    Egentligen inte så stor skillnad mot tidigare, visst nu kanske man måste börja betala en högre avgift men är så mycket sämre än att få en stor smäll då allvarliga skador upptäcks och föreningen inte har kassa att klara det?
    Jag håller med, men det skulle kännas mycket bättre att signa ett köpekontrakt med en verklighetsbaserad månadsavgift än att få den smällen kanske efter 1 månad efter att man flyttar in. 
    Grappa skrev 2014-05-02 23:04:43 följande:
    Köpte du av mäklare eller av bostadsföretaget?
    Tveksamt om du kan häva köpet nu, en risk för ökade avgifter är inte samma som att du lidit skada.
    Sitt still i båten, det kommer komma stämningar mot både mäklare och bostadsföretag, och när du vet vad utslaget av dessa blir så kan du agera utefter det.
    Jag köpte den via en mäklare. 
    auster skrev 2014-05-03 02:14:19 följande:
    Jag tror att det skulle kunna gå att hävda att den ekonomiska plan som legat till grund för köpet inte längre är gällande och därmed har säljaren inte uppfyllt sin del av åtagandet. Det är förstås oklart hur utfallet skulle bli om det drevs i domstol, men det vore bra om så skedde t ex genom en grupptalan.

Om man ser byggföretagens argumentation efter beslutet så är den formulerad för att ge sken av att det det inte är någon skillnad. Självklart i mening att övertyga om att befintlig försäljning inte ska påverkas. Men då ska man veta att de lobbade väldigt hårt ända upp på ministernivå för att förhindra beslutet. Det som pågått är en slags lurendrejeri för att kunna redovisa låga avgifter i samband med försäljningen.  
    Det är som du säger... Om man påstår att det inte är någon skillnad från tidigare, hur kommer det sig att man lobbade för att förhindra beslutet. 
  • ronaldino

Priset bör redan varit lägre när ni köpte den nu då det var känt i marknaden att reglerna förmodligen skulle komma så det är bara att sitta lugnt i båten och hyran blir högre men räntan på insatsen lägre.

Detta förutsatt att den köptes genom budgivning.

• ronaldino

Man lobbade mot beslutet då Skanska och ncc m fl kunde ta bra betalt för lägenheterna med en till synes lägre hyra. Nu får de gå ner i pris

• dimmad83

Tack, för era svar.
    Jag tar till mig rådet att avvakta och se vad som händer närmaste tiden. 

• CitronGul

"– Givetvis kommer vi att upprätta en plan utan progressiva avskrivningar. Om någon kund upplever att de i detta skede vill kliva av ett påtecknat förhandsavtal, kommer vi att medge dem att göra detta. Ett brev till kunderna kommer att gå ut denna vecka, svarar han.

Klart är att bostadsrättslagen förbjuder föreningar att upplåta bostadsrätter om den ekonomiska planen inte uppgraderas vid ”väsentliga förändringar” i föreningens ekonomi. Detta gäller till exempel om årsavgifterna för bostadsrätten visar sig bli mycket högre än vad som angavs i förhandsavtalet vid nyproduktion. Konsumenten har i så fall tre månader på sig att stiga av kontraktet från den dag då han eller hon fick kännedom om de mycket högre årsavgifterna."

www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/det-finns-skal-for-borattskopare-att-se-upp_3527088.svd

• ardath bey
    CitronGul skrev 2014-05-06 14:11:57 följande:
    " Givetvis kommer vi att upprätta en plan utan progressiva avskrivningar. Om någon kund upplever att de i detta skede vill kliva av ett påtecknat förhandsavtal, kommer vi att medge dem att göra detta. Ett brev till kunderna kommer att gå ut denna vecka, svarar han.

Klart är att bostadsrättslagen förbjuder föreningar att upplåta bostadsrätter om den ekonomiska planen inte uppgraderas vid väsentliga förändringar i föreningens ekonomi. Detta gäller till exempel om årsavgifterna för bostadsrätten visar sig bli mycket högre än vad som angavs i förhandsavtalet vid nyproduktion. Konsumenten har i så fall tre månader på sig att stiga av kontraktet från den dag då han eller hon fick kännedom om de mycket högre årsavgifterna."

www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/det-finns...

Tack för den länken!
  • Dina08

Är det troligt att detta kommer att slå igenom? Ingen politiker skulle våga försvara tilltaget. Hörde att brf alternativt kan redovisa en förlust under ett år?

• CitronGul
    Dina08 skrev 2014-05-06 15:32:53 följande:
    Är det troligt att detta kommer att slå igenom? Ingen politiker skulle våga försvara tilltaget. Hörde att brf alternativt kan redovisa en förlust under ett år?
    tilltag = förbudet motprogressiva avskrivningar för brf?

Nej, tyvärr kan man väl inte räkna med att vi har några ansvarsfulla politiker som tänker långsiktigt.

(Dock styr de inte BFN och deras beslut)

Fast detta är väl inte riktigt en politisk fråga?

• ardath bey

Nej det är inte en politisk fråga. Och vad är tilltaget? Att sälja bostadsrätterna "för dyrt" eller att stoppa "för små" avskrivningar?

• ronaldino

Det är väl redan klart att man inte längre ska bokföra med avskrivningar som är lägre i början?

Detta med att tolka årsredovisningar för borätter var inte alls samma bekymmer förr. Jag köpte flera lgh på mitt kreditkort och hyrde ut till studenter och andra som inte hade råd att köpa. De kostade i slutet av 90 talet mellan 10 000 upp till 60000 (min egen). Räntan var ingenting mot månadskostnaden för hyran.

Att gå in med 5 Mkr i en lägenhet kan lätt bli en miss på en halv Mkr jämfört med huset mittemot och lägenheterna där beroende på olika situation med uthyrning butiker, belångingsgrad och driftkostnader.

Från att nästan aldrig orsakat problem har insatserna och att syna räkenskaperna blivit en grannlaga uppgift.

Om man ska vara helt ärlig är det Max 10% av befolkningen som har kunskapen att fatta något så när exakt beslut och många av dem bryr sig inte om att göra det heller.

Andra länder har inte vår typ av brf så mycket utan mer ägarlägenheter utan gemensamma lån. I Danmark finns båda typerna men man rynkar lite på näsan åt de brf er som har egna lån och där man lånar när man köper de också. Det anses komplicerat att genomskåda vad priset ska vara.

Svar på tråden Förbud mot progressiva avskrivningar för Brf