• Zauyrio

Övervakningskamera i butik

Hej! Tänkte bara fråga angående övervakning av butiker.

Min chef har precis installerat en nätverkskamera, som tar upp både ljud och bild, i butiken som jag jobbar.

Dock så har han inte satt upp några skyltar, och från vad jag har förstått så måste man ha tillstånd för att spela in ljud i en butik på allmänplats.

Denna kamera pekar mot kassan, och kunder blir oroliga att deras kreditkortskod kommer vara stulen.

Jag är butiksansvarig på denna arbetsplats, och tycker att kundernas bekvämligheter kommer först, därför känner jag en plikt på att fråga.

Inte heller informerade min chef mig om kameran, utan var tvungen att komma på det själv.

All info om detta är högst uppskattat!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-02 11:36
    Vet inte om det kanske ligger under rätt subforum, men I mina tankar så tror jag andra företagare har koll.

• Svar på tråden Övervakningskamera i butik
  • sportpappa

Upptagning av bild och/eller ljud kräver tillstånd. Det finns några undantag, men det låter inte som att det här faller under någon av dessa.
    Det är upplysningsplikt, dvs. de som blir filmade ska veta om att de blir filmade genom lämplig skyltning. Om även ljud tas upp så ska även det framgå av skyltningen.

• Bestemor

Har inte alla butiker övervakningskamera?

På min arbetsplats finns det. Har inte tänkt på om det finns någon skylt om det.

Hur som helst är det inte olagligt. Några arbetskamrater ringde facket, de kände sig övervakade. Facket sa att det inte är olagligt.

• sportpappa
    Bestemor skrev 2014-05-02 14:34:25 följande:
    Har inte alla butiker övervakningskamera?
    På min arbetsplats finns det. Har inte tänkt på om det finns någon skylt om det.

Hur som helst är det inte olagligt. Några arbetskamrater ringde facket, de kände sig övervakade. Facket sa att det inte är olagligt.
    Det är inte olagligt att övervaka, men man måste ha tillstånd eller i vissa fall kan det räcka med en anmälan.
    Ljudupptagning kräver tillstånd.
  • Zauyrio

Okej. Hur ska jag gå till väga. Min chef tycker inte att det spelar roll så länge han inte får någon anmärkelse av polis/länsting. Vem ska jag vända mig angående detta. Jag vill ju inte orsaka bråk med chefen, så går det att anmäla anonymt? Oftast så brukar vi kunna kompromissa, men i detta fallet så tycker jag att min chef har tagit steget för långt.

• Zauyrio

För att lägga till. Det är problemet att det inte är upplyst att man blir övervakad som är problemet. Tror det inte skulle ställa till problem om det fanns skyltning.

• cattus

Kameran skallvara vinklad så att inte kundernas koder inte kan avläsas. Den bör av säkerhetsskäl vara monterad så att den filmar kunderna framifrån, anledningen att man sätter upp kamera skall ju i första hand vara att kunna identifiera personer som begår ett rån. Om kameran används för att övervaka personalen så har jag för mig att det krävs tillstånd (kolla med facket). Det skall vara skyltat vid ingången att kamera finns så att man kan välja att inte gå in om man inte vill bli filmad.

Svar på tråden Övervakningskamera i butik