• MikaelaKarespang

Resa med hunden till Norge

Hej på er!
    Snart kommer våran nya familjemedlem till oss (2 veckor), en västgötaspets! Som vi har längtat :)
    Har några funderingar på det här med att resa till Norge. Vi har en fin sommarstuga rakt över gränsen och skulle gärna vilja ta med henne såklart.
    Jag har googlat lite om det, men får upp relativt gamla artiklar m,m. 
    Vad jag förstod så ska de ha en rabiesspruta och 120 dagar efteråt ska det tas ett blodprov, sen kan man ut och resa med hunden. Har jag förstått det rätt eller helt fel?
    Eu-passet, hur ser det ut, är det foto på vovven? Spelar det någon roll om hon är valp?
    Någon som vill berätta exakt hur det hela går till för mig? :)

Trevlig helg på er!

• Svar på tråden Resa med hunden till Norge
  • Pinot noir

Jag har inte rest till Norge, jag har rest till Schweiz, Frankrike och bilat med vovven mellan Schweiz och Sverige. 
    Vi har alltid med passet, och han är rabiesvaccinerad. Vi behövde inte ta något blodprov eller så, men vi var tvungna att ha tid mellan vaccinationen och resan. Har jag för mig. 
    Passet vi har är bara en typ anteckningsbok, där det finns uppgifter om ägare, chipnr, vilka vaccineringar och sprutor han fått osv. Veterinären brukar fylla i och hålla koll, så jag slipper.
    Jag avmaskar min hund innan resa och var tredje månad då vi bor utomlands. När jag flugit med hunden till Sverige så kollar de chipnr och rabiesvaccineringen. Man behöver inte avmaska hundarna längre när man för in dem i Sverige enligt tullpersonalen. 
    Min hund var nog kanske ca 6mån när jag reste med honom första gången. 

Prata med din veterinär de brukar ha koll och vet inte de så vet de var du ska vända dig. 

Svar på tråden Resa med hunden till Norge