Hjälp med omplaceringshund
Hej
Jag har inte haft hund på några år och kommit ifrån det. Men när jag såg en lokal annons om en hund som skulle avlivas inom ett par dagar om ingen tog den så ringde jag och inom en halvtimme fanns det en hund här i huset. Allt gick väldigt fort och vet egentligen bara att hon är 8 år och omplacerades även när hon var 4 år. Nu har jag en massa praktiska frågor.
Klorna var fruktansvärt eftersatta! Flera cm för långa så hon hade lite svårt att gå. Ville inte göra något de första 2 dagarna efter hennes flytt, men på 3:e dagen tog jag mig an dem. Och finner att hunden verkligen är RÄDD när de ska klippas. Inte bara ogillande, utan rädd. Tre funkade, men den sista, en framtass då blev hon helt förstörd och förtvivlad så tänkte att jag sparar den till nästa dag. Så idag laddade jag med falukorvsbitar och klotång. Hon skakade och skrek och kastade sig bakåt! Efter en stund var dock varje klo klippt med hjälp av korvmutor.
Klorna är även mycket torra och spruckna, så trots en bra klotång så flisar de sig, Antar det är så pga att de var så eftersatta.
Jag har tidigare endast klippt klor regelbundet på mina djur och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. De är fortfarande för långa, men vågar inte klippa för mycket åt gången. Vet att kaniners klor kryper pulpan fram om de blivit överväxta och antar det är likadant med hundar.
Finns något att behandla dem med så de blir mindre torra?
Finns det bara Agria som försäkrar äldre hundar? Hon har tidigare varit oförsäkrad, så det är ny som gäller. Tycker dock de är väldigt dyra och risken kunde tydligen vara stor att man inte fick på försäkringen då inget finns registrerat på henne tidigare. Vi gjorde en hälsokoll hos veterinären idag och det enda som hittades var lite tandsten och misskötta klor.
Sedan maten....
Hon är van vid vanlig mat vi människor äter. Själv är jag av åsikten att foder för äldre hundar vore mycket bättre för henne.... Har testat att blanda i några kulor i vanlig mat och hon lägger dem allihop i en prydlig hög utanför skålen :-/ Finns något bättre tips eller är det bara att ge upp?
Tack på förhand