• Starkast

Hjälp med omplaceringshund

Hej

Jag har inte haft hund på några år och kommit ifrån det. Men när jag såg en lokal annons om en hund som skulle avlivas inom ett par dagar om ingen tog den så ringde jag och inom en halvtimme fanns det en hund här i huset. Allt gick väldigt fort och vet egentligen bara att hon är 8 år och omplacerades även när hon var 4 år. Nu har jag en massa praktiska frågor.

Klorna var fruktansvärt eftersatta! Flera cm för långa så hon hade lite svårt att gå. Ville inte göra något de första 2 dagarna efter hennes flytt, men på 3:e dagen tog jag mig an dem. Och finner att hunden verkligen är RÄDD när de ska klippas. Inte bara ogillande, utan rädd. Tre funkade, men den sista, en framtass då blev hon helt förstörd och förtvivlad så tänkte att jag sparar den till nästa dag. Så idag laddade jag med falukorvsbitar och klotång. Hon skakade och skrek och kastade sig bakåt! Efter en stund var dock varje klo klippt med hjälp av korvmutor.
    Klorna är även mycket torra och spruckna, så trots en bra klotång så flisar de sig, Antar det är så pga att de var så eftersatta.
    Jag har tidigare endast klippt klor regelbundet på mina djur och vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt. De är fortfarande för långa, men vågar inte klippa för mycket åt gången. Vet att kaniners klor kryper pulpan fram om de blivit överväxta och antar det är likadant med hundar.
    Finns något att behandla dem med så de blir mindre torra?

Finns det bara Agria som försäkrar äldre hundar? Hon har tidigare varit oförsäkrad, så det är ny som gäller. Tycker dock de är väldigt dyra och risken kunde tydligen vara stor att man inte fick på försäkringen då inget finns registrerat på henne tidigare. Vi gjorde en hälsokoll hos veterinären idag och det enda som hittades var lite tandsten och misskötta klor.

Sedan maten.... 
    Hon är van vid vanlig mat vi människor äter. Själv är jag av åsikten att foder för äldre hundar vore mycket bättre för henne.... Har testat att blanda i några kulor i vanlig mat och hon lägger dem allihop i en prydlig hög utanför skålen :-/ Finns något bättre tips eller är det bara att ge upp?

Tack på förhand 

• Svar på tråden Hjälp med omplaceringshund
  • SnowAngel

Testa att fila klorna, de gör vi ibland på våran just för att reta pulpan lite då våran hund klor växer på rätt bra, så ja pulpan växer med klon ut om man ej underhåller dem...

Angående mat håller jag med dig riktigt hundfoder vore det bästa, men en äldre hund svälter sig inte.. Så antingen testar du att ge henne det fodret ett par dagar för hon lär äta det tillslut.. :) eller så testa färskfoder om du har möjlighet, våran äldre hanhund har aldrig ätit så bra som nu och aldrig vart så bra i mage och sånt :)

• SnowAngel

Testa att fila klorna, de gör vi ibland på våran just för att reta pulpan lite då våran hund klor växer på rätt bra, så ja pulpan växer med klon ut om man ej underhåller dem...

Angående mat håller jag med dig riktigt hundfoder vore det bästa, men en äldre hund svälter sig inte.. Så antingen testar du att ge henne det fodret ett par dagar för hon lär äta det tillslut.. :) eller så testa färskfoder om du har möjlighet, våran äldre hanhund har aldrig ätit så bra som nu och aldrig vart så bra i mage och sånt :)

• realisten

Jag har för mig att pulpan kryper fram om dom blir överväxta och eftersom jag alltid regelbundet klipper klor så vet jag tyvärr inte riktigt vad man ska göra.

Vad gäller försäkringen så är det ju väldigt bra om hunden är försäkrad kolla upp med fler försäkringsbolag vilka vilkor som gäller men jag tror nog ändå mest på agria.

Tänkte dock på maten kan du inte försöks prova med ett bra färskfoder det brukar även gå hem hos kräsna hundar och det finns ju dom som håller väldigt bra kvalitet. Jag kör på musch Barf och är helnöjd. Dock är det viktigt att dom får tugga ben eller annad som är bra för tenderna mer regelbundet om du börjar köra färskfoder.

Lycka till nu och ett stort plus till dig som har räddat livet på en hund som nu kan få det livet den förtjänar!:)

• Dexter dot com

www.clasohlson.com/se/Laddningsbar-kloslip/31-2150

Överväxta klor går sällan att få riktigt korta tyvärr eftersom pulpan växer med. Syrran tog över två hundar med förskräckliga klor som jag klipper 2-3 g/v i förhoppning om att dom skulle gå att korta ner och visst är dom kortare men inte korta. Nu ska vi testa en kloslip som sägs vara bra och framförallt bättre till rädda hundar. 

Tror att med bättre mat och kanske tex Viacutan så kommer även klorna bli mindre torra och spruckna. 
    Säger som tidigare-testa färskfoder eftersom det är få hundar som ratar det !

Lycka till med nya kamraten!

• Starkast

Tack!

Att fila dem slog mig inte att man kan göra Däremot tänkte jag att minst en av de längre promenaderna/dag på asfalt för att slipa sig självt, så hade lite filtänk iallafall  
    Har ALDRIG sett så hemska klor förr på en hund, de är GIGANTISKA!! Hon halkar runt som Bambi på hal is här inne på golven stackarn.  
    På kaniner drar sig pulpan tillbaka efter en tid, så förhoppningsvis gör de det på hundar också tillslut, men tar nog längre tid med större klor.

Färskmat, menar ni burkmat då? 
    Jag tycker det är lite svårt att veta hur mycket mat hon ska ha. Vägde 29,3 kg men väger något för mycket. Samtidigt har hon inte så bra kondis och då vi har hästar blir det ganska mycket motion för henne. Det kommer ta lång tid, om ens någonsin innan hon kan lämnas ensam. Förut smet vår kanin från uteburen in under grannens bil, hon skällde och ylade oavbrutet den halvtimme det tog att fånga den. Så tycker det här med mat är svårt. Men veterinärens våg står precis innanför ytterdörren och det tar bara 15 min att gå dit så tänkte blinka lite med ögonen och väga regelbundet. Det är för svårt på en vanlig hemmavåg.   

Yngsta sonen kunde en reklam utantill om Dentastix. Han tyckte så synd om hundar som har ont i tänderna så det var det första vi köpte En om dagen så får vi se hur långt det räcker  

• Dexter dot com

Ledsen att göra dig besviken men Dentastix är mest bara bluff och onödiga kalorier. Riktiga märgen, råhudsben och borstning regelbundet är det bästa.

Färskfoder är fryst foder i korvar med hög halt kött istället för spannmål som det mest är i torrfoder. Av färskfoder ger man ca 2% av kroppsvikten så ca 600g per dag men är hon överviktig så ge lite mindre. Det finns många märken tex Nordic, Klass, VoH. Kolla i er djuraffär vad dom har hemma och vilken sort det är minst fett och energi i om hon behöver ner i vikt.

• Aniiee
    Starkast skrev 2014-05-02 20:39:38 följande:
    Tack!

Att fila dem slog mig inte att man kan göra smile1.gif Däremot tänkte jag att minst en av de längre promenaderna/dag på asfalt för att slipa sig självt, så hade lite filtänk iallafall smile5.gif  
    Har ALDRIG sett så hemska klor förr på en hund, de är GIGANTISKA!! Hon halkar runt som Bambi på hal is här inne på golven stackarn.  
    På kaniner drar sig pulpan tillbaka efter en tid, så förhoppningsvis gör de det på hundar också tillslut, men tar nog längre tid med större klor.

Färskmat, menar ni burkmat då? 
    Jag tycker det är lite svårt att veta hur mycket mat hon ska ha. Vägde 29,3 kg men väger något för mycket. Samtidigt har hon inte så bra kondis och då vi har hästar blir det ganska mycket motion för henne. Det kommer ta lång tid, om ens någonsin innan hon kan lämnas ensam. Förut smet vår kanin från uteburen in under grannens bil, hon skällde och ylade oavbrutet den halvtimme det tog att fånga den. Så tycker det här med mat är svårt. Men veterinärens våg står precis innanför ytterdörren och det tar bara 15 min att gå dit så tänkte blinka lite med ögonen och väga regelbundet. Det är för svårt på en vanlig hemmavåg.   

Yngsta sonen kunde en reklam utantill om Dentastix. Han tyckte så synd om hundar som har ont i tänderna så det var det första vi köpte smile1.gif En om dagen så får vi se hur långt det räcker smile1.gif  
    Färskfoder och burkmat är inte samma sak. Färskfoder måste man nästan ha i frysen... Men googla vom og hundemat (enda jag kommer på just nu). Dentasticks är hundgodis, inget annat. Köp frysta märgben istället, brukar finnas i frysdisken i affären. Kostar inget heller, kanske max 30 kr kilot. Så länge det är märg i får ni kanske ta benet efter en stund så hunden inte blir lös i magen (kan de bli), men när märgen är slut kan de tugga påd et där i en evighet. Bra för tänderna. På riktigt. Och mycket billigare än dentastix.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Starkast

Blandras schäfer/ Malinois.

Misstänkte nästan det Det kändes inte som om ett "ben" som är slut på 20 sekunder skulle kunna göra så mkt för tänderna... 
    Har hittills köpt 3 olika ben och alla ligger lika orörda :-/ Men ska testa märgbenen!

Vilken tur ni inte menade burkmat, för min åsikt är att det är skräp....

Svar på tråden Hjälp med omplaceringshund