• Chasingdreams

Sekundär barnlöshet p.g.a. manlig faktor. Fler?

Jag och min sambo har en 2,5 årig son. I över ett år har vi försökt ge honom ett syskon, men INGET har hänt trots regelbunden mens och tydlig ägglossning. För en dryg vecka sen gjorde vi en privat utredning som visade att min sambo hade få spermier i spermaprovet, enbart 0,2 %. Nytt prov ska göras i juni. Är antalet fortfarande lågt kan vi enligt läkaren inte bli gravida på egenhand, utan kommer behöva göra icsi. Vi blev förvånade över resultatet eftersom vår son kom till på första försöket. Jag skriver nu detta inlägg för att komma i kontakt med andra i samma situation. Kanske kan vi följas åt på vägen och genom behandling?

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet p.g.a. manlig faktor. Fler?
  • babynrtvå

Hej!

Jag har precis som du genomgått en utredning. Vi har en son på 3,5 år och nu fått beskedet att vi förmodligen inte kommer att kunna göra ett syskon till honom på egen hand. Vi ska börja genomgå IVFbehandling i Falun till hösten. Bor i Stockholm och kommer endast resa mellan för äggplock och för att sätta in ett embryo. Såg på din presentation att du gjort hela utredningen i Falun? 

• Chasingdreams

Hej och välkommen! Vi gjorde själva utredningen i Falun eftersom landstinget har otroligt långa väntetider. När det gäller IVF har vi inte bestämt oss än, men vi väljer mellan Örebro, Falun och Göteborg. Olika kliniker har olika för- och nackdelar. Vi kommer också troligen påbörja behandling till hösten. Nytt spermaprov görs i juni på landstinget. Vilken orsak har ni till att ni behöver ivf? Hur känner du inför att börja med behandling?

• babynrtvå

Hej! Tackar. :)

Skrev lite på din blogg också, men svarar här :) Du har min mailadress där om du vill.

Jag är 27 år och bor med man och barn i Stockholmsområdet. Hos oss är det också mannens spermier som verkar vara för få och tröga. Han ska göra ett nytt prov i veckan och blodprov, jag ska också lämna blod. Sen kommer min gynekolog skicka iväg en remiss. Just nu har jag börjat landa i vad som händer.. det var inte riktigt planen det här och vi skulle ju ha två, kanske tre barn.. 

Dock har vi nu bestämt oss för att låna pengar till IVF till hösten, för efter bröllop och sånt har vi inte de pengarna. Jag ser egentligen mest fram emot att få köra igång och hoppas att det fäster. :)

Hur känner du själv? Ser dina värden bra ut?

• sydney

Nu har vi fått våra två barn som vi ville, men skriver här ändå.

Första barnet kom utan problem...
    barn nr 2 dröjde och efter utredning så blev det IVF/ICSI pga att mannen hade för få spermier. 
    IVF perioden i sig var mycket upp och ned, men nu i efterhand är jag glad och lycklig över sonen som idag är 2,5 år. Det blev 1 IVF och 2 frysförsök (hade 1 MA efter första IVF) innan vi fick vår underbara son.
    Jag mådde dåligt under åren av egna försök och utredning men på nått sätt kändes det ändå skönt att börja med IVF, även om det så klart var psykiskt jobbigt med alla undersökningar hit och dit och väntan.

Lycka till alla ni som kämpar!

Svar på tråden Sekundär barnlöshet p.g.a. manlig faktor. Fler?