• lalalitentös

Amma med antidepressiv medicin.

Väntar mitt andra barn som är beräknad till Augusti. Denna gång vill jag amma men kan inte pga att jag kommer påbörja min medicinering med Fluoxetin efter förlossningen. Vad jag läst på är det ingen medicin man ska/kan amma med. Kommer självklart att ta kontakt med min läkare och prata med honom om det men tänkte att jag kan alltid fråga er här om tips på lika bra medicin som man faktiskt kan/får amma med. Ursäkta för texten men skriver från mobilen.

• Svar på tråden Amma med antidepressiv medicin.
  • Nattugglan

Fluoxetin är inget bra alternativ om du vill amma, men de flesta andra SSRI:s är säkra: pro.psychcentral.com/2013/breast-feeding-and-antidepressants-an-update/001306.html

Zoloft (Sertralin) anses bästa alternativet när en ammar: kellymom.com/bf/can-i-breastfeed/meds/antidepressants-hale10-02/ och då är det förstås säkrast att börja med en så låg dos som möjligt.

Du kan söka info om olika läkemedel och hur de passar ihop med amning här: www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-amning/ men det är givetvis någonting som du bör konsultera din läkare om.

För om du trivs med/vill amma så är amning bästa alternativet både för dig OCH barnet - behandling av depression är inget skäl till att inte amma utan din läkare bör hjälpa dig att få en behandling som fungerar tillsammans med amning. Även exempelvis Läkemedelsverket skriver angående behandling med antidepressiva och amning att fördelarna med amning överväger.

Svar på tråden Amma med antidepressiv medicin.