• Anonym (Sprickan)

Skillnaden på Lactulos & Movicol???

Ja.. vad är skillnaden??
    Jag har en fruktansvärd analspricka och behöver det som är absolut bäst.

På 1177 står det även "Om man inte tål vissa sockerarter, till exempel laktos, ska man rådgöra med läkare innan man tar medicinen." Någon som är överkänslig mot laktos och ändå äter detta? Vad kan hända liksom? Jag klarar av att äta laktos i liten mängd.

• Svar på tråden Skillnaden på Lactulos & Movicol???
  • Mawliiin
    Sweet Sofia skrev 2014-05-04 14:49:35 följande:

Microlax eller klyx är det som sätter igång magen. En sjuksköterska skulle ALDRIG säga att Movicol sätter ugång magen.
    Man kan inte precis jämföra lactulose och movicol, då hade alla fått samma sak ... Dom värkar på olika sätt oavsett ...

Det jag har lärt mig är att man börjar med lactulose, sen movicol, därefter microlax och sen klyx .... Det finns ju en anledning menar jag ...
  • Mawliiin

Microlaxen sätter i gång nedifrån dessutom, medans movicolen börjar uppifrån och ned ...

• Sweet Sofia
    Mawliiin skrev 2014-05-04 14:54:11 följande:
    Man kan inte precis jämföra lactulose och movicol, då hade alla fått samma sak ... Dom värkar på olika sätt oavsett ...

Det jag har lärt mig är att man börjar med lactulose, sen movicol, därefter microlax och sen klyx .... Det finns ju en anledning menar jag ...

Mawliiin skrev 2014-05-04 14:56:21 följande:
    Microlaxen sätter i gång nedifrån dessutom, medans movicolen börjar uppifrån och ned ...

Movicol och lactulos verkar på samma sätt, dvs har smörjande effekt. Det ska man ta regelbundet för att motverka förstoppning.

Microlax/klyx är ett snabnverkande bulkmedel som verkar på ca 15 min.
  • Sweet Sofia
    Mawliiin skrev 2014-05-04 14:54:11 följande:

Är inget fel med att ta movicol istället för laktulos. Verkar på samma sätt.
  • Mawliiin

Ändå när man skall testa ut vilket som är bäst för en person så brukar man börja med lactulose och sen movicol.. Iaf där jag arbetar,

• Sweet Sofia
    Mawliiin skrev 2014-05-04 15:11:41 följande:
    Ändå när man skall testa ut vilket som är bäst för en person så brukar man börja med lactulose och sen movicol.. Iaf där jag arbetar,

Vet du varför det är så?

Lactulos är lättare att börja med eftersom det 1. Är flytande och 2. Inte behöver liga mycket vatten som movicol. Men de verkar på sammazsätt.
  • Mawliiin
    Sweet Sofia skrev 2014-05-04 15:20:06 följande:

Vet du varför det är så?

Lactulos är lättare att börja med eftersom det 1. Är flytande och 2. Inte behöver liga mycket vatten som movicol. Men de verkar på sammazsätt.
    Jag vet vad jag har lärt mig, så tänker inte diskutera mer :)

Du har lärt dig ditt och jag mitt och så är de :)
  • Sweet Sofia
    Mawliiin skrev 2014-05-04 15:27:09 följande:
    Jag vet vad jag har lärt mig, så tänker inte diskutera mer :)

Du har lärt dig ditt och jag mitt och så är de :)

Jag talar om fakta.
  • malle88

Kan inte de medicinska skillanderna men min erfarenhet efter att ha jobbat som sak ett tag är att movikol fungerar snabbare än laktulos. Laktulos smörjer tarmarna så att avföringen lättare glider genom tarmen men det tar ett tag. Det är någonting vi sätter in i samband med förstoppade läkemedel. Om du behöver få avföringen mindre fast, för att det ska,göra mindre ont skulle jag istället rekommendera katrinplommon i första hand. Brukar fungera bra :)

• Sweet Sofia
    malle88 skrev 2014-05-04 22:34:38 följande:
    Kan inte de medicinska skillanderna men min erfarenhet efter att ha jobbat som sak ett tag är att movikol fungerar snabbare än laktulos. Laktulos smörjer tarmarna så att avföringen lättare glider genom tarmen men det tar ett tag. Det är någonting vi sätter in i samband med förstoppade läkemedel. Om du behöver få avföringen mindre fast, för att det ska,göra mindre ont skulle jag istället rekommendera katrinplommon i första hand. Brukar fungera bra :)

Vad är sak för något? Både movicol och lakutlose medverkar till att avföringrn lättare kommer genom tarmarna.
  • malle88
    Sweet Sofia skrev 2014-05-04 22:36:34 följande:

Vad är sak för något? Både movicol och lakutlose medverkar till att avföringrn lättare kommer genom tarmarna.

sak = ssk :)

kommer lättare igenom tarmarna ja, därför att läkemedlerna smörjer tarmarna. Men om man har analspricka innebär väl inte att man är förstoppnad utan att man behöver få mindre fast avföring tänker jag :)

• Sweet Sofia
    malle88 skrev 2014-05-05 09:50:06 följande:
    sak = ssk :)kommer lättare igenom tarmarna ja, därför att läkemedlerna smörjer tarmarna. Men om man har analspricka innebär väl inte att man är förstoppnad utan att man behöver få mindre fast avföring tänker jag :)

Vid analsprickor är det bättre med regelbundet intag av movicol iställer för laktulos.
  • Anonym (Anonym)

Kom i på den här tråden av en slump men skaffade ett konto så jag kunde berätta min åsikt och erfarenhet av både Movicol och Laktulos. Har även själv både hemorrojder och besvär med analfissurer.

Jag fick som råd av min läkare att äta Laktulos då denna startar processen tidigare i mag-tarmkanalen(om jag förstod honom rätt) och gör den mjukare vilken minskar trycket nere i ändtarmen. Till skillnad från Movicol som även den till viss grad mjukar upp avföringen men som främst "skyndar på" tarmtömningen. Tycker själv detta kan stämma då jag fått mycket mjukare avföring av Laktulos än Movicol (men kan också ha haft en för låg dos Movicol såklart). 
    Sen är det viktigt att dricka mer vatten under behandling med båda dessa läkemedel då de fungerar genom att dra ut vätska från tarmen. Där kan jag känna att när jag är duktig och dricker mer vatten så fungerar också laxeringen bättre. 

Jag har testat båda dessa preparat och för min del så föredrar jag Laktulos, speciellt för längre tids behandling. Men det stämmer att man kan få ökade gaser och även lite buksmärta i början, men buksmärtan går iaf över efter ett par dagar. Laktosen i Laktulos är så pass liten mängd att det inte är något som ska påverka din känslighet. Jag är själv laktosintolerant och upplever ingen nämnvärd reaktion. 
    Jag brukar vara rätt känslig för mag- och tarmläkemedel så jag startade behandlingen med en lägre dos än den som står på förpackningen och haft bra effekt ändå.

Ett tips om du har smärta vid tarmtömning är att du använder någon form av bedövande salva/gel som t ex Xylocain. Men osäker om man kan ta det när man har öppna fissurer så fråga en läkare innan. 

Sen vill jag bara tillägga att som andra har skrivit i den här tråden så reagerar alla olika och vissa föredrar ett läkemedel framför ett annat. Tyvärr så får man pröva sig fram och hitta det som passar just dig. 
    Men jag hoppas att min input har hjälp dig (och andra med samma fundering) i att komma fram till ett beslut! Glad

Svar på tråden Skillnaden på Lactulos & Movicol???